Pablo Areso, in memoriam

Pablo Areso, indusketa batean lanean, Aranzadi elkartearekin (Argazkia: Aranzadi elkartea)

Pablo Areso hil da, gure irakaslea Saturrarango seminarioan. Mende erdi luze joan da hara iritsi ginela 11 urterekin. Hala ere, Pablo Areso beti izango dut gogoan, pertsona moduan eta irakasle gisa.

Saturraranera iritsi ginenean berak 33 bat urte izango zituen, eta hango zuzendaria zen. Ezinago zaharra, guretzat. Gizon lasaia zen, batzuetan distantea, eta gehienetan hurbila. Bereziki lau gauzagatik dut iltzatuta haren oroimena:

  • Oihaneko liburua. Literatura irakasten zigula, beti gordetzen zituen eskola-orduaren azken hamar minutuak bozgoraz irakurtzeko Oihaneko liburua,Rudyard Kipling-en nobela zoragarria. Hamar minutu haiek loriaren aparretan izaten ginen, ahozabalik entzuten Pabloren ahots aldaketak eta istorioaren gorabeherak.
  • Tintinen abenturak. Gaizki oroitzen ez badut, ostegun iluntzetan zine-aretora joaten ginen seminarista guztiak, eta han Tintinen abenturak kontatzen zizkigun, filminen laguntzarekin. Pantailan testuak-eta frantsesez agertzen ziren, baina berak itzultzen zizkigun gaztelaniara, grazia bereziarekin. Ahaztu ezinezko momentuak izaten ziren, izugarri dibertigarriak.
  • Saturrarango aldizkaritxoa. Ez dut gogoan zer izen zuen, baina bigarren mailan Pablo Aresok jarri gintuen zenbait lagun ale bakarreko aldizkari xume hartan lanean, neu barne. Hantxe eman nituen lehen pausoak kazetaritzan.
  • Ekain kobazuloa. Seminarioa utzi eta urte dezentera, gure kurtsoko ikaskideak Zestoan elkartu ginen, hantxe bazkaltzeko. Bazkaldu aurretik baina, Pablok bisita gidatua eskaini zigun dozena erdi laguni Ekain kobazuloan. Esperientzia berezia izan zen koba bisitatzea, berak inork baino hobeto ezagutzen zituen-eta bertako barrunbe eta altxorrak.

Gure bizitzak bereiztu zirenetik, Pablo Aresok bide luzea egin zuen Aranzadi elkartean, esate baterako. Tartean, laupabost aldiz baino ez dugu topo egin, eta sekula ez zitzaion joan irribarre lasai hura.

Gaur ezin izango naiz joan haren aldeko hiletetara, baina haren arrastoa beti izango da nirekin. Besarkada bero bat Jesus Areso Pabloren anaia eta gure irakasle izan zenari ere.

Kategoriak Sailkatugabeak | Utzi iruzkina

Emakumeak Errebonbilloetan

Saioa Gomez Lasagabaster eta Nekane Guridi Oarbeaskoa, lehen emakume errebonbilloak Elorrion

2003an laurehun urteko tradizio bat egokitu zen Elorrion, Bizkaian, ordura arte gizonek bakarrik hartzen baitzuten parte soldadu moduan Errebonbilloetan, urtero urriaren lehen igandean egiten den alardean. Urte hartan lehen aldiz, bi emakume irten ziren alardean soldadu moduan: Saioa Gomez Lasagabaster eta Nekane Guridi Oarbeaskoa, biak 25 urtekoak orduan.

Saioak eta Nekanek horrela gogoratzen dute ordukoa:

“Aurreko urteetan sarri irten izan ginen plazan dantza egitera errebonbilloekin. Gauean, gonbidatu egiten gintuzten Tanger tabernara, eurekin afaltzera. Eta han askotan irten zen gaia, halako batean gu ere soldadu moduan irtengo ginela. Baietz, agertzeko, baina gu animatu ez. Halako batean baina, agertu egin ginen probasaioetara. Hasieran ez genekien lekurik izango genuen konpainian, soldaduen kopurua beti da-eta bat, 15, baina hango zaharrenek esan ziguten lasai egoteko, eurek egingo zigutela lekua. Eta horrela izan zen. Dantzariak ginenez, ez genuen arazorik izan dantzak ikasteko. Hori bai, bagenuen ardura handi bat, zelan moldatuko ginen eskopetekin tiro egiterakoan, baina dena ondo joan zen. Jendeak ere sekulako harrera egin zigun. Irten ginenean dantzara, geu izan ginen txalotuenak, hori esan ziguten ingurukoek”.

Urte hartan ez, baina hurrengokoetan bai, neska errebonbiloak hasi ziren mutilak gonbidatzen plazako soka-dantzara, ordura arte mutilek neskekin egiten zuten bezala.

2003a ezkero, urtero-urtero irten dira bizpahiru neska soldadu moduan errebonbilloetan.

Elorrio batean, Hondarribia eta Irun bestean

Justu egun hauetan irakurtzen ari naiz Maite Asensio Lozano eta Arantxa Iraola Alkorta kazetarien liburu bikaina, Alardeak ukatutako plazara, non kontatzen baita zer gertatu den 1996tik hona Hondarribian eta Irunen, emakume batzuk saiatu zirelako alardeetan soldadu gisa parte hartzen.

Kontrastea izugarria da Elorrion herritarrek zelan hartu zuten emakumeen parte-hartzea Errebonbilloetan, laureun urteko alardea, 2003ko urriaren lehen igande hartan emakumeak izan baitziren denetan txalotuenak, eta Bidasoaldeko bi herrietan, non, oraindik ere, senperrenak eta bost jasaten ari diren.

Besarkada handi bat Elorriotik bihar Hondarribian jai parekidearen alde egingo duten neska-mutil eta gizon-emakumeei.

Errebonbilloaz gehiago jakin nahi duenak Wikipedian aurkituko du informazio ugari.

Kategoriak Sailkatugabeak | Iruzkin 1

La Belle Époque Elorrion

Bainulariak Beleringo bainuetxean, Elorrion. 1900

Gutxik jakingo dute, jauregi barrokoen urrezko aroa atzean utzita, Elorriok Belle Époque moduko bat izan zuela XIX. mendeko azken herenean batez ere, bertan eraiki ziren bi bainuetxeen inguruan: Galartzako bainuetxea eta Beleringo bainuetxea.

Igor Basterretxeak dioen moduan, XIX. mendean Elorriok egoera egokia zuen erakartzeko inguruko eta urrutiko dirudun asko: kokapena, biztanleria, klima, paisajea, eta endemiarik ez. Are gehiago, burdin-ur iturriak eta bost sufre-ur iturburu.

Ur terapeutikoak eta negozio-aukera

Ur haiek terapeutikotzat jotzen ziren, ustez onak ziren-eta gaixotasun dezente sendatzeko: katarro kronikoak, erreumak herpesak, baginitisa, sifilisa, artritismoa eta gernu-aparatuko gaitzak, besteak beste.

Iturburu zentrikoenetako jabeek negozio-aukera ikusi, eta sortu zituzten bainuetxeak, hasieran apal samar, baina arrakastak bultzatuta, handitara gero, eraikin ikusgarriak eta zerbitzu modernoak sortuta. Lehenengoa Galartzakoa izan zen, Bainu zaharrak. Geroago, berriz, Beleringoa, Bainu berriak.

Bainulariak

Iñigo Agirre irakasleak laburbiltzen duenez, 1881-1907 epean 7.440 bezero etorri ziren Elorriora bainu terapeutikoak hartzera, gehienak Bizkaitik eta Madrildik, baina baita beste toki askotatik ere. Gehienak, noski, dirudunak.

Bainuetxearen hastapenetan, bainulariek herriko etxe partikularretan hartzen zuten ostatu. Horri esker, herritarrek aparteko diru-sarrerak lortzen zituzten. Laster baina, ikusita bezeroen emaria hazi egiten zela, eta bainuetxeak ez zirela gauza bezero guztiei ostatu emateko, ostatuak agertu ziren herrian, bainulariak hartzeko. Horra hor zenbaiten izenak: Las Delicias, La Unión, Buenavista, Chamberí, Mallabi, Kitolis,eta El Vergarés. Geroago ireki ziren La Paz, Arroita eta Arrati.

Bainularien jatorria ikusita, bai geografikoa eta baita klasekoa, uste izatekoa da gehienek gaztelaniaz hitz egiten zutela. Haiek zekartzaten dirua, sona (garaiko jende ospetsu asko agertu zen Elorrion) eta manera onak. Hori guztia nekazari giroko herri euskaldun peto batean, zeina osorik eman zitzaion bisitarien atsegina eta beharrak asetzera, askorentzat haiek izan baitziren diru iturririk behinena garai hartan.

Diligentziak eta trena

Bainu-denboraldiak lau hilabete irauten zuen Elorrion, ekainaren 1etik irailaren 30a arte. Epe horretan, hiru diligentzia irteten ziren egunero Bilbotik Elorriora, lehenengoa goizeko 07:00etan abiatuta. Bidean gurutzatzen ziren beste horrenbeste diligentziarekin, alderantzizko bidea egiten zutenak. Bidaiak lau bat ordu irauten zuen.

1905ean, trena Elorriora iritsi zenean, diligentziak desagertu egin ziren, eta Bizkaiko bainulari asko trenez ailegatuko ziren Elorriora, nahiz eta ordurako bainuetxeen gainbehera hasita egon.

Gainbehera

Ez zuen luze iraun bainuetxeen loraldiak. Galartzako bainuetxea 1907an itxi zen. Beleringoa, ostera, 1936an, Gerra zibilarekin batera.

Bainuetxe bietako eraikinek, berriz, zutik daude, nahiz eta gaur egun beste jarduera batzuetarako erabiltzen diren. Galartzako bainuetxea zenean gaur egun Lourdesko Ama ikastetxea dago. Eta Beleringo bainuetxea zena, gaur egun Betsaide fabrika dago.

Elorrioko bainuetxeak, Wikipedian

Elorrioko bainuetxeen berri, bai idatzia eta baita grafikoa ere, zenbait liburutan jasota zegoen, Iñigo Agirrek, Rikardo Ajuriak eta Igor Basterretxeak idatzitako liburuetan batik bat, baina orain euskarazko Wikipedian daude jasota, edozeinen esku:

Galartzako bainuetxea, diligentzia-zerbitzuarekin, Elorrion. 1900

Kategoriak Sailkatugabeak | Utzi iruzkina

Hamabost urte transplantea ezkero

Fatima arrebarekin Esteñibarren, Elorrion, 15. urteurrena ospatzen.

Gaurko egunez, orain 15 urte, hezur-muinaren transplantea egin zidaten Valdecillako ospitalean, Santanderren. Orduan zorte ikaragarria izan nuen, familian bertan aurkitu bainuen emailea: Fatima arreba gazteena.

2003ko uztailaren 20an Bego emaztea eta biok Valdecillako ospitalera joan ginen, Santanderrera, Fatima arreba eta Mikel koinatuarekin batera. Santanderren, bero itzela.

Fatimaren ordua

Biharamunean, uztailak 21, Fatima ohe batean etzan zuten, bere gelakoan, eta transfusio bat balitz bezala, odola ateratzen hasi zitzaizkion beso batetik eta berriro sartu bestetik. Tartean makina bat zegoen, bereizten zituena hezur-muinaren zelula amak. Lau orduren bueltan, atera beharreko guztiak atera zioten. ““Txapeldunen pare portatu zara””, esan zion Andres Insunza mediku euskaldunak.

Fatima eta Mikel egun hartan bertan itzuli ziren etxera. Nik, ostera, lau aste egingo nituen eritetxean, Begoren konpainian, nahiz eta bera egunero joan Elorriora. Miren alabak orduan zortzi urte zituen, eta egunero deitu zidan, jakiteko zelan nengoen; batzuetan Elorriotik eta bestetan Lizarratik, hantxe igaro baitzuen pare bat aste, lagun batzuekin batera.

Lehen astean proba batzuk egin eta kimioa hartzen egon nintzen. Egun haietako kimioterapiak helburu bat zuen: indargabetzea nire hezur-muineko zelulen sistema inmunea. Horrela, arrebaren zelula amak sartzerakoan, horiek ez zuten erresistentziarik aurkituko nire zelulen partetik. Bestela, desastre bat gerta zitekeen.

Artean ez nuen kimioaren eraginik igartzen eta, egia esateko, lasai asko ibili nintzen: Tourra ikusi egunero, irakurri, bisita batzuk jaso eta beste bisita batzuk egin.

Transplantea, goizeko 10:30ean

Uztailaren 27an kimio gehiago eman eta sartu egin ninduten gela berezi batean, 6 x 4 metrokoa, erabat bakartuta.

Uztailaren 29an, goizeko 10:30ean egin zidaten hezur-muinaren transplantea. Bego emaztea etortzekoa zen, baina bost bat minutu berandu iritsi zen Elorriotik, larri, huts egingo ote zuen une erabakigarri hura.

Andres Insunza doktoreak zuzendu zuen transplantea, nire gela berezi hartan. Ordu erdian Fatimak emandako zelulak sartu zizkidaten, hiru poltsa, transfusio bidez. Dena oso ondo joan zen, eta Bego kristalaren beste aldean, adi-adi.

Hamabost egun egin nituen han. Erdia-edo ondo samar igaro nituen, arazo handirik barik. Gainerakoak ez hain ondo, kimioaren eraginez batzuetan eta kateterrean izan nuen infekzio batek eraginda besteetan, infekzioak sukar handiak eragin zizkidan-eta hainbat egunean.

Abuztuaren 11n atera ninduten gela berezitik, erabat akituta.

Hamabost urte geroago

Konturatu barik, hamabost urte joan dira hezur-muinaren transplante hartatik. Orduko lau protagonistek Esteñibar baserrian gogorarazi ditugu une haiek, topa eginda denon osasunaren alde.

Esan liteke hamabost urte hauek opariz bizi izan ditudala, orduko hura ondo irten zelako. Hamabost urte zaharragoa naiz, baina, erretiroa hartuta nagoen arren, ez dut uste hau zahartzaroa denik. Badakit, ordea, hori ere iritsiko dela, horixe baita bizi-legea.

Egun seinalatu honetan, gogoan ditut hona iristen lagundu didatenak: etxekoak, familia, medikuak, erizainak, eta baita zuek ere, irakurle lagunok, nirekin batera emozionatu zinetenak orduko bizipenak kontatzerakoan. Oraingoan zuen alde jasoko dut kopa. Topa!

P.D.: Minbizia zela-eta bizi izan nituenak Sustatun kontatu nuen. Horra hor lehenengo atala: Medikuak esan dit minbizia dudala.

Bakargelan sartuta, Valdecillako ospitalean, Santanderren. (Argazkilaria: Aitor Larrañaga)

Kategoriak Sailkatugabeak | Utzi iruzkina

Míkmaq irakaslea eta kooperatibak

Joan den larunbatean, Iruñera joan aurretik, aukera izan genuen Stephen J. Augustine ezagutzeko, Kanadako míkmaq natibo bat, irakaslea Cape Bretongo Unibertsitean, eta míkmaq jendearen enbaxadorea.

Stephen J. Augustine Euskal Herrian dabil egun hauetan, harremanak sakondu nahi ditu-eta Mondragon Unibertsitatearekin eta, oro har, kooperatiba mugimenduarekin. Beraren ustez, kooperatiba alternatiba ona izan daiteke míkmaq tribuentzat, Kanadako Ekialdean barreiatuak, 30.000 lagun ingururekin.

Kafe baten bueltan, Stephen J. Augustinek azaldu zigun míkmaq jendeak zelan ulertzen duen mundua, eta berton gizakiok zer rol dugun. Izadiari lotutako ikuskera oso bat, gurea baino lotuagoa, eta ezinago ederra.

Stephen J. Augistinek badaki XVI. mendean míkmaq herriak eta euskal baleazaleek zelako harreman (jeneralean) ona izan zuten Labrador inguruetan, eta nahiko luke harreman hura luzatu denboran etorkizunari begira. Lortuko ahal du!

Kategoriak Kooperatibak | Etiketak , , , , | Utzi iruzkina

Agur Facebook

Bai, badakit nire Facebook kontua behin betiko ezabatuta ere, oraindik Whatsapp erabiltzen dudala, berau ere Facebook-ena. Eta badakit Facebook ez ezik, Googlek, Amazonek, Applek, Twitterrek eta beste batzuek ere saltzen dutela nire gaineko informazioa. Hala ere, nonbaitetik hasi behar-eta, erabaki dut nire Facebook kontua ezabatzea, berau ikusi dudalako lotsabakoen gure informazioarekin edozer egiten.

Adibide bat? Facebook-Cambridge Analytica eskandalua, non Facebook-ek milioika erabiltzaileren datuak saldu baitzituen, besteak negozioa egin zezan informazio hori AEBetako alderdi errepublikanoari saltzen

Egia esan, Facebook batez ere erabili dut beste lan batzuk jakinarazteko: euskaratutako azpidatziak, Faroan idatzitako artikuluak, eta noiz edo behin, egindako bidaien berri emateko. Alde horretatik, ez dut larregi galduko.

Aurrera begira

Inork nahi izango balu niri jarraitu, blog honetantxe aurkituko nau. Baita (oraingoz bada ere) Twitterren, @joxearanzabal izenarekin.

Gero, gerokoak.

Kategoriak Facebook | Etiketak , , | Iruzkin 1

Jakin 225, beste mugarri bat

Garai batean, erosi nuenean lehen laser-inprimagailua, Jakin aldizkariaren pegatina bat jarri nion, omenaldi gisa. Aldizkariaren 225. zenbakia irakurrita (goitik behera leitu dut), ageriago geratu zait orduko jakinlariek euskararen batasunari egindako ekarpen handia.

Zehazki, hauxe du izenburua aleak: “Euskara batuak 50 urte. Noranahiko izateko erronka”. Goitik behera irakurri dut, eta irakurri ahala, azpimarratzen joan naiz han eta hemen aurkitu ditudan ideia edo datu interesgarriak: Lorea Agirreren atarikoan, jakinlari historikoen iritzietan, Irene Arraratsen eta Pruden Gartziaren artikulu luzeetan, eta jasotako 22 iritzietan.

Badakidanez behin baino gehiagotan itzuliko naizela Jakin aldizkariaren zenbaki honetara, apalategiaren leku berezian ipini dut, aldizkariaren beste ale esanguratsu batzuen ondoan, behar dudanerako.

Eskerrik beroenak jakinlari historikoei eta gaur egungoei egin duzuen lanagatik!

Kategoriak jakin | Etiketak , , , | Utzi iruzkina

Onsa hiltzeko bideak, gaur

Osasuna Euskalduntzeko Erakundearen XXVIII. Osasun Biltzarrean. Argazkia: Goiena

Urteetan, eta are mendeetan, euskaraz bezala beste hizkuntzetan ere bai, Eliza katolikoak erakutsi nahi izan digu zein inportantea den ondo hiltzea, beti ere kristauen arima salbatze aldera.

Joan den larunbatean, ostera, Osasuna Euskalduntzeko Erakundeak deituta, Arantzazun elkartu ziren ehundik gorako mediku eta osasun arloko profesionalek beste ikuspegi bat landu zuten heriotzaren inguruan, askoz lurtarragoa.

Bioetika. Zainketa aringarriak izenburupean, Iñigo Suberbiola zainketa aringarrietako medikua, Patxi Izagirre psikologoa eta Koldo Martinez mediku intentsibista zentratu ziren aztertzen gaur egun zer esan nahi duen ondo hiltzeak medikuntzaren, etikaren, komunikazioaren eta psikologiaren ikuspegietatik.

Izugarri poztu nintzen, ikusita osasuneko profesional euskaldunak gai horien inguruan hitz egiten eta esperientziak partekatzen, adin bat dugunok laster iritsiko baikara gure bizitzaren amaierara. Eta ordua iristen denean, nahiago dut nik neuk, nire ingurukoek eta inguruan izango ditudan mediku eta profesionalek gai horiek ondo landuta izatea. Arantzazun ikusi nuenagatik, esango nuke bide onean goazela.

Kategoriak heriotza | Etiketak , , , | Utzi iruzkina

Zelan ikusten gaituzte beste aldetik?

Aitor Montes doktorea, berau Aramaioko medikua, OEEren kongresuan hitz egiten. Argazkia: Goiena

Ostiral honetan Arantzazun izan naiz, Osasuna Euskalduntzeko Erakundeak gonbidatuta, erakunde horren XXVIII. kongresuan hitz egiten. Mahai-inguru batean parte hartu nuen, eta bertan paziente onkologiko baten ikuspegia eman nuen. Nire hitzaldiak izenburu hau zuen: “Zelan ikusten gaituzte beste aldetik?”, eta hauxe da hantxe esandakoa:

Laster 16 urte izango dira Osakidetza nire bizitzan sartu zela modu nabarmenean, eta betiko. Hori izan zen 2002an, 50 urte betetzear nintzela, aurkitu zidatenean linfoma folikular bat. Tratamendua luzea izan zen: zazpi hilabete kimioa hartzen, sei saio, eta tratamendu monoklonala, minbiziari modu selektiboagoan erasotzeko. Hala ere, harekin erabat osatzeko bermerik ez-eta, hezur-muinaren transplantea egin zidaten Valdecillako Ospitalean, Santanderren, mini-alotransplante bat, eta kasu hartan emailea nire arreba gazteena izan zen, Fatima.

Guztira bi urte igaro ziren berriz lanera itzuli arte. Denbora hartan, Osakidetzako profesionalek ezinago hobeto zaindu ninduten: medikuek, erizainek eta bestelako profesionalek. Hematologoarekin bereziki zorte handia izan nuen, komunikatzaile aparta delako: beti esplikatu izan dizkit gauzak ikuspegi praktiko batekin, nik aurrera egiteko behar izango dudana.

Harrezkero nire harremana Osakidetzarekin iraunkorra da, gaixotasun hark bigarren mailako ondorioak utzi zizkidalako, eta bi eremutan gertatzen da: Galdakaoko Ospitalean eta Elorrioko anbulatorioan.

Komunikazioa

Orain artean, bi eremu horietan, ospitalea eta anbulatorioa, komunikazioa ona izan da, niri dagokidanez behintzat.

  • Galdakaoko Ospitalean. Minbizia osatzeko tratamenduak begietan utzi zidan ondoriorik nabarmenena, transplantearen ostean, sikatu egin zitzaizkidan-eta. Eta horren ondorioz, blefaritisa agertu zitzaidan begiotan. Hori dela-eta, hiru hilabetez behin joaten naiz Galdakaora. Hiru eremu zapaltzen ditut ospitalean: Erizaintza, Oftalmologia eta Hematologia. Erizaintzan odola ateratzen didate, hodi mordoa, odol horrekin serum autologoa egiteko, azken hiru urteotan horrekin ari zaizkit-eta tratatzen blefaritisa. Pare bat hodi, bestalde, Hematologiarako izaten dira. Handik Oftalmologiara joaten naiz. Bertan, kontuan hartuta zenbat jende dabilen gora eta behera, gehienak edadetuak, han, diot, oso ondo tratatzen gaituzte. Izugarri lanpetuta dabiltza, baina bakoitzarekin denbora hartzen dute, bai erizainek eta baita medikuek, eta ganoraz esplikatzen digute zelan doazen gauzak. Azken urteotan Oftalmologian zazpi bat medikuk ikusi naute, denak oso onak, eta horietatik hiruk euskaraz azaldu didate guztia. Oftalmologian amaitutakoan Hematologiara joaten naiz, bertan odol analisiaren emaitzak ikusi eta miaketa bizkorra egitera. Hematologian nire medikuak ez daki euskaraz, baina konturatzen naiz bere taldean gero eta mediku gehiago daudela euskaldunak.
  • Elorrioko anbulatorioan. Bi tronbo-flebitis eduki ondoren, betiko hartu behar dut Sintrom, odol-diluitzaile famatua. Hortaz, sarri joaten naiz anbulatoriora. Bertan, mediku euskaldun bat izan dugu hamar bat urtez, eta bai ni eta baita nire ingurukoak, oso pozik ibili gara harekin, haren profesionaltasunagatik, komunikazio onagatik eta euskaraz ziharduelako. Orain urte erdi, ostera, titularra etorri da, eta horrek ulertu bai, baina ez du euskaraz hitz egiten. Hori dela-eta, nik euskaraz hitz egiten diot, eta berak batik bat gaztelaniaz erantzuten dit. Alegia, ni Ahobizi, eta hura, Belarriprest. Lehen aldia da horrelako harremana dudala mediku batekin. Eta badakit Elorrion bertan, eta mediku berarekin, ez naizela bakarra horrela jokatzen. Hortaz, horra beste esparru bat Osakidetzan ireki daitekeena, batez ere aintzat hartuta Euskaraldiak ere antzeko bide bat proposatzen duela. Alegia, euskaraz ulertzen dutenekin norberak euskaraz hitz egitea, nahiz eta haiek gaztelaniaz erantzun. Sintrom kontrolatzeko erizainari dagokionez, erizain titular gazte bat etorri zitzaigun iaz, euskalduna. Hor garbi irabazi dugu.

Aurrera goaz

Oro har, konforme nago Osakidetzarekin dudan komunikazioarekin. Mediku onak eta profesional onak ikusten ditut lanean, ahalik eta ondoen dihardute, kariñoz tratatzen gaituzte. Eta lasai nago, ikusten dudalako gero eta profesional gehiago datozela euskaraz dakitenak.

Hala ere, badut kezka bat: Hego Euskal Herrian Osakidetza eta Osasunbidea dira zerbitzurik baloratuenak gure sistema autonomikoaren barruan. Eta beldur naiz gure politikariek ez ote duten errekara botako, Abiadura Handiko Trena eta horrelako lan erraldoi justifika gabeak finantzatzeko, horra joango diren dirutzak nonbaitetik kenduko dituzte-eta: seguruenik osasunetik eta hezkuntzatik.

Segi entzuten gaixoei

Seguruenik, konturatu zarete gero eta gaixo euskaldun gehiago ari dela idazten edo hitz egiten beraien gaixotasunaz. Bi adibide jarriko dizuet, nahi baduzue gaixo horien esperientzien berri izan.

Bat da Mikel Lizarralde eibartarra. Enpresa teknologiko batean egiten du lan, eta orain dela gutxi hasi da bere blogean idazten gaitz etorri berriaz. Bere lehen artikuluak izena du Medikuak esan dit esklerosi anizkoitza dudala, eta Eibar.org blog komunitatean aurki daiteke.

Beste kasuaren berri Euskadi Irratian izan nuen, autoan nindoala, eta, zoritxarrez, ez nintzen geratu emakume haren izenarekin. Bularreko minbizia izan du, baina metastasiduna. Garbi hitz egin zuen, euskara ederrean, zertan den bere gaixotasuna, zelan egiten dion aurre eta zelan erabiltzen dituen sare sozialak beste gaixoekin saretzeko.

Segi ondo, eta mila esker eskaini didazuen arretagatik.

Kategoriak hitzaldiak | Etiketak , , , , | Iruzkin 1

Casas Viejasko sarraskia

Etxean baneukan liburu bat Iruñean erositakoa, Katakrak liburudendan, Viaje a la aldea del crimen, Ramón J. Sender idazlearena, albotik pasatzen nintzen guztietan deika-edo egiten zidana. Halako batean, orain hiru aste, hartu eta irakurtzen hasi nintzen. Irakurtzen hasi, eta amaitu bitartean ezin utzi.

Ramón J. Senderri liburu dezente irakurri izan dizkiot, batez ere gaztaroan: La tesis de Nancy, La llave, Crónica del alba, La aventura equinoccial de Lope de Aguirre, El bandido adolescente… Hala ere, miretsita geratu naiz beste behin, zein ondo idazten duen.

Hunkitu egin nau liburuak, ikusita kronistak zelako bidegabekeriak kontatzen dituen, 1933an Errepublikaren izenean eginak Casas Viejas izeneko herriskan, Cadiz probintzian, zergatik-eta bertako jornalero gosetiak matxinatu zirelako bizimodu hobearen bila. Liburu honetan Sender ez da mugatzen ikusitakoa eta entzundakoa kontatzera. Haserre dago, eta Errepublika egiten du erantzule nagusi, batez ere Azaña.

Urte parrasta igaro dira sarraskitik, baina kronikak ez du bat ere aktualitaterik galdu. Ahal baduzue, irakurri.

Kategoriak Literatura | Etiketak , , | Utzi iruzkina