Epaiaren osteko hainbeste iritzi zital eta kaskarin entzun ondoren, eskertzen da gaurko Deian irakurri dugun artikulu zorrotz eta zuzena. Itzulpena ere argitaratu da Ama Atan Letra Txarra Daukat-ek egina. Koen Van den Driesschek iruzkin interesgarriak gehitu dizkio. Xabier Gorrotxategi esperientzia eta bibliografia zabaleko gizona da.
“EPAIKETAREN sententzia dugu. Batzuek pentsatzen zuten sententziarekin batera Iruña- Veleiako grafitoen irtenbidea agertuko zela, zerutik eroria balitz bezala. Baina esan behar dut berdin dela zer esan dezakeen epaileak balizko faltsukeriaren inguruan.
Berak
erabakia hartu du prozedura tekniko bati jarraituz. Lehenik eta behin,
polizia judizialak esandakoa onartuz, horretakoek Eliseo Gil
faltsutzailea dela konbikzioa dutelako, baina frogarik nimiñoena ez. Eta
bigarrenik, Madrideko peritu baten konklusioa ontzat hartuta, 38
grafito orain dela gutxi egindakoak direnak. Esan behar da peritu horrek
dakartzan informazioa hartuta bestelako konklusiora ailegatzen naizela
ni: grafito guztiak benetakoak direla frogatzen da. Nire ustez, bi arazo
gaindiezin ditu perituren txostenak: 1, ez du ezer demostra-tzen eta,
beraz, fede kontua da berak esandakoa, ez zientzia; 2, aldrebesteko
konklusioak ateratzeko ez du begiratzen objektu bakoitza osotasunean,
berari interesatzen zaiona baizik, beraz, osatu gabea da. Balio
anekdotikoa besterik ez dauka balizko ikerketa horrek zientziaren
aldetik. Balio juridikoa, ordea, erabatekoa, onartu duelako epaileak.
Epaileak
ahalmena dauka modu subjektiboan informazio hori hartzeko, egin duen
bezalaxe, baina hori ez da zien-tziak onartzen duen prozedura. Zientzia
baita grafitoak onartu behar dituena, eta zientzialariak erdibituta
daude. Eta indusketa arkeologikoa da, aurkikundeen aldameneko laukietan
egindakoa, Iruña-Veleiako aztarnategian E. Gilek erabilitako metodoa
balioztatu edo baliogabetu behar duena, eta ez lekuko batzuen iritzi
interesatuak.
Orduan, epaiketaren emaitza ez da izan guztiok pentsatzen duguna. Nik, kanpotik begiratzen batzuek eta besteek esandakoa, jarraitzen dut pentsatzen grafitoak benetakoak direla. Egia esan, pentsatu, bakarrik batzuek pentsatzen dugu, beste batzuek gezurrak zabaltzen jarraitzen dutelako, hasieratik gaur egunera arte. Eta pentsatzen dudalako (dugulako) hori eskatzen dugu, administrazio publikoak benetako autentifikazio prozesu bat martxan jartzea, erabat independentea eta bikoitza; eta benetako indusketa arkeologiko independentea burutzea ere bai. Besterik ez. Bestalde, salatu behar da euskal administrazio publikoak erdi desagertuta daudela, legea ez betez.
Ez
dagoela debaterik zientziaren munduan esaten dute faltsifikazioaren
sinestunek (faltsifikazioa interpretatzen dutenak), hori argudioa balitz
bezala. Jakin dezala jendeak lehen unetik diputatu berriak ukatu zuela
arkeologoek prestatutako grafitoen bilduma argitaratzea. Horregatik ez
dago (neurri batean) debaterik, kanpoko aditu eta zientzialariek ez
baitute argitalpen bat erreferentzia moduan zientziaren bidez
kritikatzeko. Jakin batzuek, administrazioak aukeratuek, berriz,
grafitoak zuzenean erabili dituzte argudioak eraikitzeko, baina
gainerakoek ezin izan dute horrelakorik egin, aurrekoen iritzia besterik
ez dute. Eta hau jakinda, faltsifikazioaren aldeko horien balizko
argudioak argaltzen dira inanizioraino, nire aburuz. Besteen
beldur dira? Bai, egiaren beldur direla da niri bururatzen zaidan
interpretazio bakarra. Jakin dezala jendeak oztopo gaindiezin hori,
orijinalak kontsultatzea, pasatuta, benetakoak direla interpreta-tzen
dituztenak gai izan direla besteen interpretazio guztiei erantzun egokia
ematen. Harritzekoa da.
Beraz,
badago debaterik, batzuek behin eta berriz ukatzen badute ere, ukatu
nahi badute ere. Egia bilatzen dutenen eta egia ezkutatzen dutenen
artean, hain zuzen ere, debatea da. Azken hauek, faltsifikazioaren
aldekoek, esaten dute froga arkeometrikoak ez direla beharrezkoak,
zientzia aplikatzea alferrikakoa balitz bezala. Inolaz ere, are gutxiago
kontuan hartuta epaileak 39 grafito besterik ez dituela sartu
sententzian, gainerakoak linboan geratzen direla. Eta, inolaz
ere, zientzia irekia baita, fedea ez bezala. Dena dela, gogora dezagun,
zientzialari batzuek oztopo guztiak gaindituta, gai izan direla
faltsifikazioaren aldekoek esandako guztia baliogabe-tzeko, haien
lotsarako.
Faltsifikazioaren aldekoek behin eta berriz erabiltzen dute faltsukeriaren fedea besteak satanizatzeko,
baina nik kanpotik ikusita bakarrik hau esan dezaket: batzuen argudioak
faltsukeria frogatzeko barregarriak izan dira eta jarraitzen dute
izaten: DESCARTES, DENOK, ANQUISES, RIP… Hau nik esateagatik
zientzialarien lana desprestigiatu nahi dut? Irakurketa faltsu horiek defendatu dituztenak dira haien buruak desprestigiatu
dituztenak. Egun batean, agian, esango digute zergatik egin zuten, nola
izan zen posible horrelako basakeria. Garaiz daude oraindik, baina ez
dut uzte horren ausardia izango dutela.
Egia
bilatu behar dela aipatzeagatik sekta baten kide naiz? Eskerrik asko
kokatzeagatik Egiaren Aldekoen sekta horretan. Eta gezur batzuk
salatzeagatik mehatxatu ditut gezurtiak? Zehatz ditzagun mehatxuak: gezurra da in situ
ez zirela agertu grafitoak, aztarnategiko erregistro orokorrean zenbait
grafitok koordenadak dituztelako eta frogatuta dagoelako grafito baten
agerpen sekuentzia argazkien bidez; gezurra izan da, biribila, DESCARTES
idatzita zegoela, lehen unetik MISCART irakurri bai-tzen; gezurra da
DENOK idatzia izan zela, ikus dezala irakurleak horren argazkiak sarean;
gezurra da RIP idatzia izan zela, zenbait akademikok eta irakaslek
defendatu (eta defendatzen) dutena.
Bestalde,
azken hauei, faltsifikazioaren aldekoei, ahazten zaie esatea epaileak
ez duela onartu irakurketa hori (RIP) idatzia zela, Diputazioko
errestauratzaileen lekukotza hartuta, baina lehen unetik ezaguna zena.
Baina Madrideko perituak RIP dagoela idatzita esaten du! Eta gezurra
(eta gezurrak eta interpretazio okerrak hamaika dira faltsifikazioa
defenditzen dutenen artean) da garbiketa lanetan egin zirela grafitoak,
polizia judiziala bere txostenean ez baitzen gai horretaz frogarik
txikiena ere aurkitzeko.
Eta
kaltetua ez da izan Iruña-Veleiako aztarnategia metodo arkeologikoaren
bidez grafitoak aurkitzeagatik, zuzendari berriak hondeamakina metodo
arkeologiko bezala erabili izanagatik baizik. Eta kaltetuak izan dira
gure instituzio publikoak ekintza hori onartzeagatik. Eta kaltetua izan
da ikerketa Euskal Herrian eta Espainian emozioak eta sineskeriak
zientzia zikintzeko erabiltzeagatik.
Eta gehien harritzen nauena da enpatia izpirik txikiena ere ez aurkitzea batzuen aldetik, gehien kaltetuena izan denerako. Ozenki esan behar baita: kaltetuena pertsona bat izan da, aztarna zaharrak maite dituen horietakoa, aztarnarik txikiena eta xumeena ere dokumentatzeko prest dagoena, arkeologo kontsekuentea, arkeologo petoa, Eliseo Gil Zubillaga. Eta arazoaren mamia ez da errugabe edo errudun den ala ez, berak ez baitu ezer egin ez bada izan arkeologo aditu bati dagokion lan zintzoa.
Amaitzeko, Historia errepikatu egiten da, bai, beti izan da ahaltsuen (borreroekin batera) eta menpekoen arteko borroka, gupidarik gabeko borroka, eta jarraituko du izaten per secula seculorum. Kontua da non kokatzen den bakoitza.
Arkeologian doktore