Web Telebistak: Informazioa lantzeko modu eta joera berriak

Izen horixe jarri nion Multimedia Komunikazioa EiTB-EHU 2012-2013 master amaierako lanari. Aldez aurretik hasitako lan bat osatzeko asmoz egin nuen. Izan ere, masterreko praktikaldian zehar Berria taldean ikerketa bat egiten saiatu nintzen: “Informazio hedabideen web telebista ikerketa proiektua”. 2012ko maiatzean hasitako ikerketa haren helburua zen ikustea, era orokor batean, zein zen gainerako egunkariek bideoaz egiten zuten erabilera, hau da, zer nolako web telebista ereduak landu dituzten eta gainerako euskarrietarako egokitzapenak landu ote dituzten, besteak beste. Horretarako hainbat hedabide ikuskatzea proposatu zidaten, bai nazioartekoak eta baita zehazki Kataluniako hainbat proiektu komunikatibo ere.

Izan ere, bideoak idatzizko albisteen elementu osagarri —eta baita ordezko ere— bihurtu dira aspaldian egunkarien edizio digitaletan. Horietako batzuk, gainera, kanal propioa sortzea erabaki dute, bideo guztiak modu batean edo bestean erakusteko.

Bideoaren garrantzia, Interneteko kontsumitzaileen artean, ukaezina da:

Iturria: http://aingecasa.wix.com/aurkezpena#!about_us/c205y

Iturria: http://aingecasa.wix.com/aurkezpena#!about_us/c205y

  • Espainiar estatuan, esaterako, hilero 20 milioi bideo online erabiltzaile daudela dio comscore etxeak
  • Horri jarraituta, Interneten dauden bideoen %51 eduki profesionalekoak direla, alegia, albisteak direla, baieztatzen du
  • Horren parean telebista kontsumoa aipatu beharra daukagu, ze, 2011n 239 minutu/pertsonako eta eguneko kontsumitzen bazen (Egedaren iazko txostenaren arabera): Europan ikusten den telebistaren %40 Internet bidez kontsumitzen da.

Beraz, ulertzekoa da bideoaren kontsumoaren zabalkunde horretan egunkari digitalek ere euren ekarpena egin nahi izatea, krisi ekonomikoari lotuta egunkarien kontsumoan gertatu den gainbeherari aurre egiteko modu bat ere badelako: alegia, bestelako bideak lantzea informazioa zabaltzeko. Hala bada, gehiago edo gutxiago prestatuta, euren bideo propioak sortzeari ekin diote informazioa emateko bide berri gisa.

Beraz, Master Amaierako Lana bi zatitan osatu nuen: batetik, Berriarentzako ikuskatu nituen egunkari digitalen WebTB Kanalak edo bideo biltegien deskripzio laburra. Eta, bigarren zati baten, ikusitako horren sakontzea eta ondorio zehatz batzuk biltzea.

metodologia

26 adibide ikuskatu nituen guztira. Horien artean, egunkariak daude, baina baita ere Interneterako propio sortutako WebTB kanalak.

Gidalerro batzuk identifikatu eta baliatu nituen, lanaren bigarren zatiari ekiteko: 1)Youtube bideo plataformari buruzko tesian Rebeka Antolinek jasotakoa 2) eta Bartzelonako unibertsitateko irakasle eta, era berean, VilaWeb Tbko arduraduna den Roger Cassanyren ikerketa lerroa; hirugarrenik 3), bideogintza berriari buruz Andy Dickinsonek egiten duen bereizketa.

Bideo-albisteak izan nituen oinarri, hau da, informazioa emateko helburua zuten egunkariek euren edizio digitaletan ikus-entzunezkoaz egiten duten erabilera, eta ez entretenimenduko ikus-entzunezko saioak, nahiz eta badiren horrelakoak ere eskaintzen edo erakusten dituzten egunkariak ere.

  • Rebeka Antolinek Youtuberi buruzko tesian dioenez, ordutegi zehatzen desagertzeak saioen laburtzea ekarri du. Erabiltzaileak agintzen du, ez banaketa kanalak. Webaren “Audiovisualización” fenomeno generikoaz hitz egiten du: kontsumoa era guztietako soporteetan hazten doa (blogetako bideoak, prentsa onlinekoak, web atarietakoak).
  • Roger Cassanyk dioena da, Internetek erabateko askatasuna ematen duela bideoak sortzeko orduan, jada ez dagoelako parrilla bati lotuta bideo-albistea. Era horretan, berrerabilera presente, eta bideoak behin Internetara igota betiko izaten direnez, bideoak ahalik eta manipulazio gutxienarekin eskaini behar direla dio. Helburua litzateke, tenporalitaterik ez galtzea.
  • Ildo horretan, sortzen da video ilustration deritzana; geroz eta hedatuago dagoen bideo mota, bideo informatiboei gagozkiola. Video ilustrationen helburua litzateke lekukotasuna ematea, gertatzen ari dena erakustea, unean bertan dagoena eskaintzea. Horregatik apenas dauka ediziorik. Horrekin batera, Andy Dickinsonek beste bi bideo mota bereizten ditu:

Story: Unitate informatiboa osa dezake berak bakarrik, koherentzia informatibo osoa duelako; telebista tradizionaleko albistegietako bideoei jarraitzen die eta Bulletin: Kasu honetan telebista tradizionalean bezala, aurkezlea dago eta telebista saioaren itxura dauka. Aurrekoak bezala, unitate informatibo osoa osa dezake berak bakarrik, nahiz eta aurrekoa bezala, testu idatziz ere laguntzen den egunkari digitaletan.

Aztertutako adibideetan 3 eratako bideo-albisteak edo bideo ereduak identifikatu nituen; izan ere, badira telebista saioak ekoizten dituzten WebTB informatiboak. Baina, interesgarria iruditu zitzaidan video ilustration hori gogora ekartzea, lotura zuzena duelako horrek, bideoa erakusteko erabiltzen den moduarekin. Hau da, bideo mota horrek, ezinbestean, testuingurua behar izaten du, bideoa hasiera baten erakusten den kokagune horretatik kanpo kontsumitzen bada, ikusleak jakin egin behar du zer, noiz, nor ari den ikusten. Beraz, bideoa huts-hutsean erakusteak ulermenean modu negatiboa eragin dezake. Horregatik, edizio digitalen web telebista ereduak, bideoak biltegian pilatzen dituztenean, egunkariaren edizio digitaleko artikulura inolako loturarik egin barik, bideo horrek zentzua galtzen du, lekuz kanpo geratzen da. Hori dela eta, erabilera hori izango duen bideoak story edo bulletin erakoa beharko luke izan eta ez, video ilustration deritzana.

Adibide batzuk azaldutakoa argitze aldera:

Iturria: http://aingecasa.wix.com/aurkezpena#!zer/cz1j

Iturria: http://aingecasa.wix.com/aurkezpena#!zer/cz1j

    • Demagun, New York Times egunkariaren edizio digitalaren bideo kanalera jotzen dugula: ikusten denez, bideoarekin batera, gutxieneko informazio lagungarria eskaintzen da: titularra, data, egilea, albistearen laburpentxoa, baina baita ere egunkariko artikulura lotura: hiperesteka.
    • Gauza bera egiten du esaterako Huffington Post egunkariak, baina kasu honetan, gaiarekin lotutako gainerako loturak eskaintzen ditu.
    • Wahistong post-ek ere, gaiarekin lotutako beste albiste batera hiperesteka eskainiko digu.
    • Eta, gertuagoko adibide bat aipatzeagatik: Kataluniako VilawebTV;artikulua

Aldiz, El Pais, Diario Vasco eta Correo, Berria, La Vanguardia, Ara, Zeit Online edo The Economist-ek ez dute euren bideo erakuslekutik egunkariaren edizio digitaleko artikuluetara loturarik egiten. Esan genezake, eten egiten dela egunkariaren eta web telebistaren arteko harremana. Edo gutxienez, bideo biltegia ez dela zuzenean kontsumitzeko leku bat, baizik eta edizio digitalean jasotzen dituzten bideoak biltzeko leku hutsa.

Aukeratu nituen 26 hedabideek erakutsi zidatena da, eskaintza oso zabala dela eta ez dagoela eredu bakar bat. Horregatik ezin izan dut bideo ekoizpenaren sailkapen itxi bat eratu. Hain justu, horregatik eutsi diot WebTB izendapenari, eta ez ditut bereizi multimedia kanalak, alde batetik, eta webTb kanalak, beste alde batetik: modu nahiko nahasian erabiltzen baitituzte kontzeptu biak.

Beste banaketa posible bat litzateke parrilladun WebTB-k eta bideo biltegiak, baina horretan ere denetarikoak daude; programazioa duten parrillarik gabekoak eta bideo biltegi garatuak eta, biltegi hutsak…

Hala ere, berritzaileak eta balio informatiboa duten hainbat adibide identifikatu nituen, nolabaiteko sailkapena egin behar nuela iritzita:

WEBTB BERRITZAILEAK BALIO INFORMATIBOA DUTENAK
Huffpost Live: Zuzeneko saioetan darabilten estiloagatik; teknologiaz egiten duten erabilera. UsaToday: Diseinuaren egituragatik; egunkari itxuratik erabat aldetzen da.

Argia: Beranduegi saioagatik. Interneterako sortutako saio propioa, errekurtso gutxirekin osatutako adibide arrakastatsua.

Ara: Kanpoko eta etxeko albisteak lantzeko orduan egindako hautuagatik: nazioartekoa agentzia bidez; etxekoak saio propioen bidez.

Goiena.netHamaiakTB: Barne antolaketagatik, bakoitzak ekoizten dituen informazioak amankomundean jartzeko asmatutako datu biltegi zerbitzuagatik.

AgoraNews: Streaming-aren erabileragatik. Orain arte gertaera eta ekitaldi asko “kubritu” barik geratzen ziren, baina emisio modu honek informazioa lantzeko modu berria ekarri du. Vilaweb: Albisteen tratamendurako bideogintza estilo propioa lantzeagatik.

ireport.cnn.com: Kazetaritza parte- hartzailea sustatzeagatik. Informazioa osatzeko modu berri bat, hartzailea ere parte-hartzaile bihurtuz, informazio iturri bilakatuz.

Argi geratu zitzaidan ez dagoela eredu arrakastatsu bat eta bakarra; erabat bizirik dagoen kontzeptua dela web telebistarena. Agerkari digital bakoitzak bere bidea probatzen segitzen du eta batzuek agerkari digitala eta web telebista erabat bereizi dituzten arren —bai itxuran, bai eta egiteko moduan ere—, beste batzuek, oraindik, agerkariari ematen diote lehentasuna eta erabat loturik darraie, bideogintzaren eskaintzari aparteko ekarpenik egin gabe.

Hala bada, 11 ondorio bildu nituen:

Iturria: http://aingecasa.wix.com/aurkezpena#!contact/cpjh

Iturria: http://aingecasa.wix.com/aurkezpena#!contact/cpjh

1) Alde batetik, eta euren bideo erakuslekuetan egiten duten antolaketari erreparatuta, nagusiki bi eredu identifikatu nituen: Bideo biltegia, batetik, eta parrilladunak, bestetik. Bigarren hauek, gutxienekoak izan dira, ze, ikusi nuen bezala, Internetek ematen duen “askatasun” horrekin kontrajartzen da emisio orduak zehaztea. Bideo biltegien kasuan, aipagarriena da, batzuek biltegi horren antolaketan oinarritzen dutela webgunea eta beste batzuek, aldiz, bideoak nonbaiten gordetzeko baino ez dutela erabiltzen.

Muzin egin diote ohiko programazio parrillari

Teknologiak zuzeneko emanaldiaren demokratizazioa ekarri du

Bideo biltegien antolaketa anitza

Esaterako, badira bideo biltegi eredu oso onak: Usa Today; eta oso txarrak: El Pais, La Vanguardia. Eta, badira ere parrilla itxia duten adibideak: HuffPost; eta programazioa izan arren, era malguagoan aritzen direnak (ordutegi finko barik): Ara. Gainera, badaude, zuzenekoaren, streming-aren, erabileran oinarritzen direnak: AgoraNews, eta horrek suposatzen duena: irits ezin naitekeen ekitaldi hori ere era informatiboan lantzeko aukera izatea, jakinda gainera, biltegian kontsumitzeko aukera ere egongo dela; baina baita, zuzenekoa geroago era informatiboan emateko darabiltenak: Vilaweb.

2) Bideo mota ere anitza da; ezin da identifikatu WebTB kanal bat bideogintza mota zehatz batekin, ohiko telebistan ikusten ez diren moduko edizio motak. Lantzen duten narratiba aldakorra da informaziozko bideoetan; hala ere, saio mota nahiko tradizionala izaten da, aurkezlea-platoa binomioari eusten zaio. Bideoen luzera nahiko laburra da kasurik gehienetan, kontsumorako euskarri aniztasuna kontuan izanik.

Web Telebistek ez dute bideo mota bakar bat jorratzen

Bideoen iraupena ezberdina da

Saioak egiteko joera

3) Hein baten bideo mota berriak ere lan egiteko moduaren aldaketatik dator: kazetari multimediak edo video jounarlism egiten duten kazetariak behar dira web telebistetan. Kazetaritza mota honek bideogintzan sakontzea ahalbidetu du eta ikusi dugu ez dela unitate informatibo independentea, baizik eta artikuluari atxikitako elementu informatibo osagarria dela, egunkariarekin lotura estutuz.

Bideo informatiboek, esan bezala, testuinguru baten beharra daukate: edo bideoak testuingurua dakar ala beste medio batekin konbinatzen da; hau da, hiperesteka eskaintzen du egunkarira, bideoari testuingurua emateko.

Video jounarlism egiten duten kazetariak behar dituzte WebTBan
Bideo-informatiboak beti eskatzen du testuingua

4) Joera horrek guztiek dakarte dauden euskarri eta baliabide guztiak aprobetxatzea: euskarri mugikorretarako aplikazioez eta sare sozialez ari gara.

Euskarri berrietara egokitzen
Youtube
Web Telebistek sare sozialei garrantzi handia ematen diete

Ze, ezin dugu ahaztu Internetez ari garela, sarean elkar-komunikazioa pil-pilean dagoela, dena dago elkar-konektaturik eta sare sozialek eta youtubek edukien zabalkundean laguntzen duten bezala, bideoen, informazioen, biziraupena luzatzeko ere balio dute eta horri gainera, kontsumorako euskarri berrien zabalkundea gehitu behar zaie, non egunkariek ere euren edizioak eta eskaintza osoa egokitu beharra daukaten, edozein lekutan eta edozein pantaila neurritan kontsumitu ahal izateko.

Gutxieneko gako batzuk, euskarazko WebTB batek kontuan hartu beharko lituzkeenak:

  • Bideogintzaz egin nahi den erabilera argi izatea; ez da nahikoa bideoz laguntzea idatzizko albistea. Bideo biltegiak edo web tb kanalak koherentzia gorde behar du eta gogoratu bideo albisteek testuingurua behar duela. Horregatik uste dut gakoa antolaketan dagoela: zer eskaini nahi den zehaztu beharra dago, edukia horren arabera aldatuko delako.
  • Medioen baliabideak neurtu behar dira. Bideogintzan aritzeak baliabideak exijitzen ditu eta asko erraztuko luke horretan, esaterako, kazetarien konbergentziak (kazetariak irudiaren tratamenduaz jakin behar du, ikus-entzunezko hizkuntza ezagutu behar du, diskurtso narratiboa multimedia da) eta baita ikus-entzunezko edukiak sortzen dituzten medioen konbergentziak. Biltegi bateratu bat lantzea interesgarria litzateke, bilaketak errazteko eta materialaren berrerabilera ahalbidetzeko. Youtube bihurtu da biltegi horretan; hortaz, ordainpeko kanalen eskaintza aztertzea interesgarria litzateke.
  • Streaming-ean sakontzea. Asko dira antolatzen diren ekitaldiak gure inguruan eta gehienak galdu egiten dira behar den moduko hedapena ematen ez zaielako. AgoraNews moduko ekimenek erakutsi dute target zehatzei zuzendutako emankizunak bideragarriak direla. Gurera ekarrita, egunkari nazional batek eta tokiko hedabideek elkarlanean aritu daitezke era horretako zuzenekoak gehitzen joan daitezen eta euskarazko ekitaldien eskaintza sarean gehitzen joan dadin.

 

 

Kategoriak Web Telebisten inguruko inkerketa | Etiketak , , , , , , , , | Iruzkin 1

Indarkeria matxistaren inguruko zenbaki batzuk

Azaroak 25. Emakumeen kontrako indarkeriaren aurkako nazioarteko eguna. Han eta hemen hamaika zenbaki eta zifra argitaratzeko eguna. Horiek aprobetxatuta osatu dut hurrengo infografia. Ez dira dauden zenbaki guztiak. Askoz gehiago dira, zoritxarrez.

Jakinda ere hotzegiak direla zenbakiak besterik gabe horrela aurkeztea, komeni izaten da bistaratzea. Ikaragarria delako jakitea 13-17 urte bitarteko gazte nafarren %3k bikotearen erasoak jasan dituela onartzen duela modu ohikoan; onartezina delako EAEn indarkeria matxista jasan duten emakumeak babesteko asmatu dugun soluzioa polizia-zaintzailea asignatzea izatea (ia 5.000 emakumeren kasuan); iraultzarako deia delako jakitea munduko emakumeen %70ek indarkeria matxista jasoko dutela nonoiz euren bizitzan zehar. Larriagoa delako kasu horietako baten atzetik emakume bat dagoela jakitea, pentsatzen, maitatzen eta gorrotatzen duen pertsona eta hala ere, urtetik urtera ezagutzera ematen diren zenbakiak geroz eta larriagoak izatea.

piktochart.com erabilita sortutako infografia

piktochart.com erabilita sortutako infografia

 

ITURRIAK:
  • Diario de Navarra, 2013/11/25:
http://www.diariodenavarra.es/noticias/navarra/mas_navarra/2013/11/25/el_las_atenciones_mujeres_motivado_por_maltrato_amenazas_138125_2061.html
  • Diario de Noticias 2013/11/12:
http://www.noticiasdenavarra.com/2013/11/12/sociedad/navarra/el-3-de-los-adolescentes-navarros-ha-sufrido-malos-tratos-fisicos-habituales-de-su-pareja
  • Diario Navarra 2013/11/19
http://www.diariodenavarra.es/noticias/navarra/mas_navarra/2013/11/19/descienden_las_denuncias_por_violencia_machista_navarra_137524_2061.html
  • El Diario 2013/11/23:
http://www.eldiario.es/norte/mujeres-vascas-reciben-proteccion-Ertzaintza_0_199830082.html
  • El Diario 2013/11/21:
http://www.eldiario.es/norte/euskadi/Aumenta-violencia-sexista-menores-edad_0_198781014.html
  • Nazio Batuen elkartearen webgunea
http://www.un.org/es/events/endviolenceday/#.UpLv5j2PByY.facebook
  • El Pais 2013/11/23:
http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/11/23/actualidad/1385226561_487023.html
  • Publico 2013/11/25:
http://www.publico.es/458208/la-falta-de-especializacion-debilita-la-ley-contra-la-violencia-machista
  • Justizia.net 2013/10/01:
http://www.justizia.net/noticias/las-denuncias-de-violencia-de-genero-aumentan-un-10-en-eukadi-en-el-segundo-trimestre-de-2013-
  • Berria 2013/01/06
http://paperekoa.berria.info/harian/2013-01-06/002/001/sei_emakume_hil_dituzte_baina_salaketen_goranzko_joera_apaldu_da.htm

 

 

Kategoriak Politika | Etiketak , , , , | Utzi iruzkina

Legeak egiteko prozesuan parte hartzeko ekimena: Partido de la Red

Imajinatu Legebiltzarrean tramitatzen ari diren hurrengo legeari ekarpenak egiteaz gainera (Irekia zerbitzuak jada ematen baitu aukera hori; beste kontu bat kasu egiten zaien), ordezkari parlamentarioak zer bozkatu beharko lukeen erabakitzen laguntzeko aukera ere baduzula. Hau da, sare bidezko adostasunez, ordezkari horri bozketa egunean zer egin esateko aukera daukagula. Demokrazia parte-hartzailea orduan bai benetan gauzatzeko aukera izango genuke, ezta? Bada, teknologiak ahalbidetzen dituen aukeraz baliatu dira Argentinan eta Partido de la Red jarri dute abian. Euren asmoa gauzatzeko software bat asmatu dute, DemocraciasOs (beta bertsioan) botere legegilean eragiteko. Euren asmoa sinplea da: herritarren ahots hori benetan egon dadila ordezkatua parlamentuan.

Ondoko bideoan “inteligentzia kolektiboa” aipatzen dute erabakiak era egokiagoan hartzeko. Gainera, legegileak, parlamentuko ordezkariak, konpromisoa hartuko du online plataforman adostutakoa betetzeko. Ez delako anbizio politikoarekin sortutako alderdi politikoa baizik eta anbizio herritarrarekin.

Iturria: Partido de la Red

Iturria: Partido de la Red

Partido de la Red, zer da?

Urriaren 28an izan ziren hauteskundeak Argentinan eta 21.368 boto eskuratu zituen Partido de la Red alderdiko Agustin Frizzera hautagaiak; ez nahikoa, ordezkaritza erreala izateko parlamentuan. Hala ere, bidea hasi dute eta proposatzen duten bideak herritarren inplikazio maila handia exijitzen du. Demokrazia parte-hartzailea eta zuzena.

Hauteskunde legeak (ikusi Eusko Legebiltzarrerako hauteskundeetako legea) alderdi baten zerrendara mugatzen du herritarrak hauteskundeetara aurkezteko aukera (iturria: Eusko Jaurlaritza, Segurtasun saila):

  • “Barne Ministerioaren erregistroan inskribaturiko alderdi politikoek, federazioek zein koalizioek eta hauteskunde-taldeek soilik”.
  • Gutxienez Lurralde Historiko bakoitzean erroldatutako hautesleen % 1en sinadurak beharko dira hauteskunde-talde batek aurkeztu ahal izateko. Hautesle bakoitzak hauteskunde-talde bakar baten alde egin dezake.

Partido de la Red-ek proposatzen duenak inplikazio maila handia eskatzen du; legeen gainean egotea, proposamenak ondo aztertzea, iritziak kontrastatzea, bozkatzea (gai ez zarela uste baduzu, botoa delegatzea); gure ordezkari politikoen gainean egotea, azken baten.

Gustatu zait ekimena. El Diario egunkariak egindako erreportajean beste antzeko ekimen batzuk ere jaso zituen, baina argentinarrena iruditu zait niri osoena, eta akaso gauzatzen zailena; hala ere, bidean sakontzeak merezi duela uste dut. Beste kontu bat da, herritarrok noraino inplikatzeko prest gauden.

Kategoriak Politika, sare sozialak | Etiketak , , , , | Utzi iruzkina

Joan Mari Irigoienen ‘Arma, tiro, bammm!’ eta beste kasualitate batzuk

Koinzidentzia ala kasualiatea. Diotenez, kasualitatea ez da esistitzen, askotan entzun izan dut. Baina, aizue, niri horixe gertatu zait: zegokidan autobusa hartzera heldu ez eta, denbora egiteko, EHUko Magisteritzako fakultate berrira sartu naiz –epelago egoteko, jakina. Kontua da, sekulako hall handi eta sabaitik eskegitako lanpara-armiarma erraldoiak –Guggenheimekoen kumak, bide batez esanda– ikusteaz batera, “Salam, beste kultura batzuei irekitako leihoa” erakusketarekin topatu naizela, bertan dagoelako, alegia.
Salam erakusketa, EHUn

Amaitu berria nuen Joan Mari Irigoienen “Arma, tiro, bammm!” eleberria (oso gustura irakurri dudana) eta kasualitate handiegia begitandu zait, hotzaren babes bila aterpera sartu naizen leku horretan –autobus paradatik gertuen dagoena– arabiar kulturari buruzko erakusketa egotea. Udaberri arabiarrari erreferentzia egiten dion hormirudia da ikusi dudan lehenengoa eta Irigoienek eleberrian darabilen mezu antimilitarista gogoratu dut. Honatx adibide bat:

– Eta noiz ikasiko du gizonak hitza dela armarik onena gure auziak konpontzeko? -bere ulergaitasunean tematu zen Abdel Haqq.

– Hori, baina, Paradisua izanen lukek. Eta Allahk lurrerako egin gintian, gero gerokoak…

Gau hartan, oheratu bezain laster sabaira begira gelditu eta, bere baitan bildua, otoitz baten hasiera izan zitekeena errezitatu zuen, ahapeka:

– Besarkadak diren hitzak eta hitzak diren besarkadak…”

(Arma, tiro, bammm! 55. or.)

Ondoan, emakumeaz Koranak dioenak atentzioa deitu dit: “Ez dut gutxiesten zuetako inoren lana. Izan gizon, izan emakume, zuetako bakoitza bestearengandik sortu da” eta “Emakumeak gizonen arrebak dira berdintasun harremanean”.

erakusketa2-2 copia

Koranak hori esanagatik ere, Arma, tiro, bammm! liburuan emakume islamiar protagonistatako batek ikasketa arautuak gauzatzeko ezintasuna bizi du. Hala ere, Koranaren irakurketa itxia ez egitearren, edo familia “irekia” dela erakusteko-edo, unibertsitatean ez, baina etxean ikasteko aukera ematen diote Raisari, eta horretarako laguntza ere jarriko diote. Are gehiago, emakume poeta feministak ezagutzeko aukera ere izango du, bere etxekoen eskuzabaltasunari esker.

Lauda, arimaren musika

Laudak ere badauka esangura handia liburuan. Lau soka dituela azaltzen du beste protagonistatako batek; bakoitza kolore batekoa, arimaren lau sokak: horia (beroa, arimaren poztasuna adierazten duena); gorria (hotza, arimaren beldurra adierazten duena); zuria (humela, arimaren egokitzeko ahalmena adierazten duena); beltza (lehorra, arimaren fijazioa adierazten duena). Erakusketan ere badago lauda ikusgai, baina bost soka ditu eta Irigoienen eleberrian ere azaltzen da bosgarren sokaren garrantzia, lau puntu kardinalak batzeko balio duena. Edertasun handiz azaltzen du Abdel Haqq pertsonaiak laudaren esangura eta soka bakoitzak adierazten duena; merezi du atal horrek.

Kontua da, kasualitateekin jarraituz, TVE ematen ari den Isabel telesailaren haritik, Al Andalusen erorketaren inguruko multimedia erreportajea estreinatu dutela, webgunean. Alde bien kontakizuna jarraitu daiteke gainera, erreportaje multimedian: orduko andalusiarrena eta katoliko erasotzaileena.

TVE-web

Iturria: TVE: http://lab.rtve.es/serie-isabel/conquista-de-granada/

Irigoienen liburuan Al Andalusek ere leku esanguratsua dauka eta nola diren gauzak, Magisteritza fakultatean dagoen erakusketak ere bere lekutxoa egiten dio Granadako Alhambrari. Nik hemen Irigoienen liburuan Alhambrarekiko debozioaz adierazteko, pertsonaietao bat Kordoako katedralaren kontra aritzen den ekarri dut gogora.

Arkitektura poema bihurtua: hori da Alhambra. Baina ez zaituzteT aspertu nahi (zu batez ere, Mustafa), eta gauza bakarra erranen dizut: joan ez bazara eta joateko aukera baduzu, zoaz. Granadara, alegia. Ez Kordobara. Kordobako meskitan egon nintzenean, izan ere, ongi sentitu nintzen hasieran… baina, gero, Espainiako errege Carlos I.aren baimenpean eraiki zuten katedral zatarrean sartu nintzenean, oka egiteko gogoa eman zidan. Instantean. Imajinatu bat-batean behi hegalari bat patioan sartu eta marmolezko mahai honetan kaka egiten duela: bada, hori ikusi nuen Kordoban! Imajinatu mutil bat bere maite ederrarekin ezkondu… eta, oherakoan, ezustean, hogei begiko eta zazpi besoko mustro bihurtzen zaiola: bada, hori! Hondarrean, jakina, biraoka hasi nintzen kristauen Jaikoaren aurka. Ikusten duzue aldea: Le Corbusierren elizan, etxean sentitu nintzen, kristauen lagun. Kordobako katedralean, infernuan, kristauen etsai… yihada egiteko gogoz…! Ibrahim Musallem sutsu zegoen, eta suzko errankizuna erantsi zion bere erretolikari–: Oroitzearekin batera, gaixo jartzen naiz oraindik…” (Arma, tiro, bammm, 37.or.).

Aitortu behar dut, Kordoban izan nintzenean ere, sekulako disgustua hartu nuela han barruan, mezkitaren erdi-erdian dagoen katolikoen eliza harekin aurkitu nintzenean; desitxuratua erabat geratzen da andalusiarrek eraikitako tenplu zoragarria. Baina beti geratuko zaigu Alhambra , eta Los Puntos taldeak abesten zuena!

Llorando por Granada, Los Puntos

“…Alhambrako hormetan idatzita zegoen poema baten puska errezitatzeari ekin zion Facundok: (…) Zilar urtua perlen artean zehar, / zuri, garbi eta ibilkor. Ura eta marmola nahastu egiten dira, itxuraz / bietatik zein dabilen jakin gabe. / Ez al duzu ikusten urak katiluan gainezka egiten duela, / baina berehala ezkutatzen dutela hodiek? / Amorante bat da, betazalak malkoz gainezka dituena, / nahiz eta berehala ezkutatzen dituen, salatari baten beldu (…).” (Arma, tiro, bammm!, 316. or.)

Lotura gehiago:

  • Joan Mari Irigoienei Deian egunkarian egindako elkarrizketa
  • Uberan webgunean liburuaren aurkezpeneko poema

 

 

Kategoriak Kultur ikuskizunak | Etiketak , , , , , , | Utzi iruzkina

Tribuaren Berbak saioaren arrakastaren giltza batzuk

#tribuarenberbak blogean irakur daitekeneez “Hiztun kopurua ez da hizkuntza baten bizi-indarra neurtzeko aintzat hartu behar den faktore bakarra”. Internet eta sare sozialen presentzia neurtzen du esaterako Calvet barometroak.

Hala bada, jar ditzagun zenbakiak agerian. ETBk aditzera emandako datuen arabera, #tribuarenberbak saioaren lehenengo emanaldiak euskal ikus-entzuleen %9,1eko audientzia izan zuen. Baina zein izan zen audientzia soziala? Zenbat jende aritu zen saioari buruz Twitter sare sozialean, saioa ikusten ari ziren bitartean?

Gaur ere TwitterBinder aplikaziora jo dut, saioaren traola erabiliz Kike Amonarrizi begira egon zirenek esan zutenari argazkia atara nahian.

547 txio (18:00ak arte)

  • 154 txio orijinal
  • 305 bertxio
  • 37 elkarrizketa
  • 53 lotura
Iturria: TweetBinder

Iturria: TweetBinder

Iturria: TweetBinder

Iturria: TweetBinder

Baina ze eratako komentarioak egin zituen jendeak sarean? Saioaren ekoizleak gustura egoteko modukoak izan ziren guztiak. Zorion agur asko, tartean. Jasotako mezuei errepasoa egin diet Storify txiki honetan:

Bistan denez, ikusi dutenek gustuko izan dute saioa; bai dinamikoa izan delako –eta hori aspaldi honetan ezinbesteko bihurtu da audientziari eusteko– eta, gainera, euskara hizkuntza lehengaia izanagatik ere, interesgarria izan delako –euskarari buruzko saioek euskaldunek bakarrik ikusten dituztela eta gogaikarriak, aspergarriak, astunak, adituegiak, hizkulatzaritzarekin lotuegiak, akademikoegiak… direla (nire ustea bada ere) diotenaren kontra. Hortaz, muga oso goian jarri ote dute Kike Amonarriz eta konpainiak? Datorren eguaztenean ikusteko!

Kategoriak Euskararen patria, Kultur ikuskizunak, sare sozialak | Etiketak , , , , , , | Utzi iruzkina

Barruko erropak eta musika; Irula taldearen ‘Las bragas’

Euskai Irratiko Faktoria saioan Leire Narbaizak egiten duen tartea ilustratzeko jarri dute Lula taldea. “Sin sostén” abestia baliatu dute Leirek ahotan hartu duen gaia lagutzeko: bularretakoak. Benetako gauza asko esan ditu Leirek bularretakoak direla eta ez direla, baina ni Lula taldearen pistarekin geratu naiz. Izan ere, beste talde bat gogorarazi dit, izen horrek: Irula talde mundakarra.

BIDEOA: Irula, Katu Kale saioan

Gernikara joaten hasi nintzenean izan nuen taldearen berri. Koadrilako batek orduko Arima tabernan eskatzen zuen zapaturo: Irula! Irula! Asier, jarri Irula! Eta, Interneten hasi naiz Irularen arrastoren baten bila. Aurkitu dudan lehenengoa, disko baten azala eta izena: “las bragas”.

Irudia: http://www.todocoleccion.net/lp-irula-bragas~x29529935

Irudia: http://www.todocoleccion.net/lp-irula-bragas~x29529935

Eta, aizue! Leirekin gogoratu naiz; esan nahi dut, Leirek eta Elena Lakak euren “Anti-gona” blogean egin zuten beste sarrera batekin: “Kuleroak eta tanga”. Hortaz, hurrengo irrati tarterako pista musikala gaurko sarrera.

  • Luta taldeaz gehiago: http://www.fanatyk.es/noticia/lula-presenta-l-su-nuevo-single
Kategoriak Ispiluari begira, Kultur ikuskizunak | Etiketak , , , | Utzi iruzkina

Kazetarion erronka josteko makina erabiltzen ikastea?

Iturria: http://www.lostiempos.com/lecturas/varios/varios/20121202/maquina-de-coser_194209_413472.html

Iturria: http://www.lostiempos.com/lecturas/varios/varios/20121202/maquina-de-coser_194209_413472.html

Kazetaritzaren profesionalak bete-betean harrapatu zituen krisi ekonomikoak. Gaur gaurkoz, oraindik ere, sektoreka lanpostu gehien galdu dituen profesioa izaten segitzen du. Hori guztia banekien eta igarri ere egin dut, maila pertsonalean. Hala ere, gauza bat da sumatzea eta beste gauza bat da atzo bertatik bertara ikusi eta sentitu nuena, bizi izan nuena. Lan poltsa eratzeko probetara joan eta hara! “Zu ere hemen?”, “Bai, neska. Zu zer moduz?, “Tira, 5 hilabeteko kontratuaren ostean, hurrengora itxaron behar, badakizu”, “Ene! Aspaldiko! Ta? Zu ere lan bila?”… Antzeko espresioak nagusitu ziren froga egitera aurkeztu ginenon artean; izan ere, 40 bat lagunen artean guztiok genuekan ezagunen bat edo beste. Adinez, gehienak 40 urteren bueltan (gazteagorik akaso egongo zen, baina hortik gorakoak gehienak), eskarmentuarekin denak.

Panorama ikusita, gogoa ere ematen zuen hartu eta etxera joatekoa. Batek esan zidan bezala: “bikoteari esan diot, tentazioa dudala amaren josteko makina zaharra erabiltzen ikasi eta horretan hastea!”. “Ez da txarra!” esan nion.

Hala ere, ez da depresiorako unea. Horixe azpimarratu zuen Ara egunkariko zuzendari Carles Capdevilak, joan zen astean Bilbon izandako jardunaldietan (Berriak eta Deiak elkarrizketa egin zioten). Kazetaritzak aukera bikainak dituela bizitzen ari garen une honetan; dena dagoela egiteko, esan zuen hainbat aldiz (Twitterren saiatu nintzen harek esandakoak batzen). Hari entzunda sekulako “subidoiarekin” atera nintzen saiotik; atzo goizean, berriz, zapuztuta. Baina, ezin depresioan erori. Lana emango digunik ez dago, arlo guztietan justu samar dabiltza-ta; hala ere, aukera badago istorioak kontatzen segitzeko eta erremintak badaude informazioa eskuratzeko eta zabaltzeko.

Iturria: http://bucannegro.blogspot.com.es/2012/06/guerra-maquinas-coser-venta-plazos.html

Iturria: http://bucannegro.blogspot.com.es/2012/06/guerra-maquinas-coser-venta-plazos.html

Asmatzea da kontua, baina saiatu barik ezin. Beraz, ez amore eman. Birziklatzeko beldurrik ez, josteko makinarekin bada ere (inongo gerratan sartu barik, jakina!).

Kategoriak Kazetaritza | Etiketak , , , | Utzi iruzkina

Tablet erabiltzaileen %64k gauez eta ohean egiten du

Ipad berriak aurkeztu diren egun berean erabiltzaileek tabletez zer erabilera egiten duten ezagutzeko txostena aurkeztu dute TAB Innovation saioan. Redbility-k eta UNIR-ek elkarlanean egin dute txostena. 400 tablet erabiltzaileri inkesta egin diete. Lehenengoz egin da era horretako inkesta bat espainiar estatuan.

InformeTAB txostenak agerian utzi duenez, tabletaren erabilera pertsonala gailentzen da, bestelako erabileren artetik. Komunikatzeko darabiltenen artean, epostaz baliatzen dira %95 eta sare sozialez %93. Izan ere, erabiltzaileen %64k gauez eta ohean egiten du, %44k arratsaldez eta sofan eta bakarrik %30 erabiltzen du tableta goizez, lanean.

Irudia: http://www.tabinnovation.com/informetab/

Irudia: http://www.tabinnovation.com/informetab/

Aplikazioak

Tabletetan jartzen dituzten aplikazioei dagokienez, sare sozialen app-ak dira nagusi eta horien artean whatsappren apia instalatzen da gehien, %66. Ondoren jokoak dira gehien instalatzen diren apiak, %59. Prentsaren irakurketa egiteko aplikazioei dagokienez, erabiltzaileen %48k instalatzen ditu horretarako propio egindakoak. Kurioski, prentsa irakurtzeko edo informatzeko nahiago dute oraindik nabigatzailea erabiltzea. Txostenaren arduradunek diotenez, informazio aplikazioen garapenean sakontzeko erronka izan daiteke. Gainera, tablet erabiltzaileak kalitatezko aplikazioak lehenesten ditu, eta ordaintzeko prest dago. Gehiago dira jaisten diren era horretako aplikazioak, debaldekoak baino.

TabCommerce

Tablet bidezko erosketen hazkundeari erantzuten dio TabCommerce terminoak. Izan ere, geroz eta gehiago dira erosketak egiteko sortu diren aplikazio bereziak. Erabiltzaileen %56k darabilte era horretako apiak erosketak egiteko. Hala ere, txostenak dioenez, gaur gaurkoz, online erosketa gehiago egiten dira nabigatzaile bidez, %77. Hortxe bada, sakontzeko beste aukera bat: erosketak era azkar eta erraz baten egiteko aplikazioen garatzea.

Informazio gehiago:

  • UNIR: Errioxako Nazioarteko Unibertsitatea
  • RedBility:  Komunikazioa agentzia
  • TABInnovation: Tabletetarako Espainiako api onenak aukeratzeko lehiaketa

Kategoriak Kazetaritza, sare sozialak | Etiketak , , , , , , , | Iruzkin 1

Twitterreko nire komunitateari argazkia atera diot. Probatu nahi?

Sare sozialetan izandako jarduna neurtzeko hainbeste neurgailu daude! Gaur Twitter neurtzeko 15 aplikazio jasotzen dituen post bat irakurri dut: Socialblabla. Han jasotzen zirenetako batzuk ezagutzen nituen gehiago edo gutxiago (Topsy, Hootsuite, SocialBro, TweetReach), Sproutsocial) baina Twitonomy-k atentzioa deitu dit, eta debaldeko bertsioa ere baduenez, froga egitea erabaki dut: http://www.twitonomy.com.

Norberaren gaineko datuei dagokienez, oinarrizko datuez gainera: zenbat txio egin dituzun, zenbat bertxio egin dituzun eta zenbat egin dizkizuten, egindako aipamenak eta erabilitako traola kopurua eta gainera, azkeneko urteko txio kopuruarekin grafikoa ere sortzen du Twitonomy. Eta, ordainpeko kontua irekita, analitita .xls edo .pdf formatua lortzeko aukera dago.

Baina, bitxiena —eta debalde—, norberaren inguruko komunitatea kolpe baten irudikatzeko era da. Hau da, gehien bertxiotzen dituzun erabiltzaileak, nori erantzuten diozun, eta gehien aipatzen dituzun erabiltzaileen argazkia ateratzen dizunez, zure komunitatea zein den ikus dezakezu, kolpera.

Iturria: http://www.twitonomy.com

Iturria: http://www.twitonomy.com

Hori gutxi ez, eta komunitate hori osatzen dutenen estatistikak kuxkuxeatzeko aukera ere eskaintzen du Twitonomy-k. Beraz, gainerako txiolarien jardunekin alderaketak egiteko ere balio du: ia nork duen elkarreragin gehien, edo nik ere jarraitzen ditudan txiolarien artean zein den erantzun gehien jasotzen dituen perfila, edo aipamen gehien izan dituen Twitter erabiltzailea… Komunitatea hobeto ezagutzeko aukera ematen duela esan daiteke, era horretara definitzerik badago behintzat.

Froga egiteagatik (aurretik doala, jolas gisa) eta ikusita @euskaljakintza, @GoizaldeL eta @txargain goiko 3 estatistiketan agertzen direla, euren perfiletara sartuta, zera ikusi dut:

  • @euskaljakintza-ren erantzun gehien izan dituzten txioen estatistitan koinziditzen dugula @txargain-ek, @GoizaldeL-k eta nik, baina ez berak gehien bertxiotzen dituen zerrendan.

Gure arteko ziber-hartu-emana noraino heltzen den ikusteko jolas polita iruditu zait, Twitonomy-k eskaintzen duena.

Osterantzean, nire estatistika nahiko xumea da, pobretsua zifretan. Kontua sortu nuenetik (2010eko ekainaren 3an) 4.789 txio egin ditut; baina, antza, azken boladan gustua hartu diot: urtarriletik gaur arte sortu ditut-eta txiorik gehienak, 3.196! Bataz beste egunero 12 txio sortzen ditut, 371 txio bertxiotu dizkidate, 539 mezu bertxiotu ditut eta 511 txio markatu ditut faborito moduan.

Eguena ei dut txiokatzeko gustuko eguna eta goizeko 11ak aldera egin ei ditut orain arte txiorik gehienak. Esango nuke, dena dela, joera hori azken boladan aldatzen ari naizela. Azkenik, txioak zabaltzeko Twitter beraren plataforma erabili dut gehien (1.644 txio); bigarren, iphoneko aplikazioa (827) eta hurrengo, Hootsuite (328) eta Karmacrazy (241) plataformak. Estatistika horri erreparatuta, eta kontuan izanik Karmacrazy maiatza bueltan hasi nintzela erabiltzen, horrek ere erakusten du nire jardunak Twitterren gora egin duela. Gehiago eta hobeto saiatzen jarraitzeko asmoa daukat.

 

Kategoriak Kazetaritza, sare sozialak | Etiketak , , , , , | Utzi iruzkina

Ametsen inkubazioaren teknika balekoa izan daiteke arazoen soluzioa bilatzeko

Joan zen domekan Redes saioan Elsa Punseti entzun nion azaltzen zela erdi lo gaudenean, ohean, sormen prozesu ikaragarria izaten duela gure burmuinak. Ametsen inkubazioaren teknika aipatu zuen gero, sormen prozesu horri etekina ateratzeko teknika baliagarri gisa. Dirudienez, arazo zehatz baten aurrean, oheratzerakoan arazoa bisualizatzea lagungaria izan dakiguke.

Redes – La mirada de Elsa – El camino de las ideas creativas Redes - La mirada de Elsa - El camino de las ideas creativas

Teknika benetan sinplea eta erraza iruditu zitzaidan:

  1. Oheratzerakoan arazoarekin pentsatu eta paper batean idatzi
  2. Koadernoa eta boligrafoa mesanotxean laga argia itzali aurretik
  3. Arazoa bisualizatu irudi zehatz batekin lokartzen ari garen bitartean
  4. Esnatzerakoan, argia piztu barik eta ‘duermevela’ egoera aprobetxatuta, koadernoan jaso amets egindakoa
  5. Egunean zehar amestutako horrek arazoa konpontzeko giltza eraginkorrik ematen digun pentsatu
  6. Teknika nahi beste aldiz errepikatu

Gaur goizean horixe pentsatzen esnatu naiz eta baita ere blogean horretaz idatzi nahi nuela amestu dudala. Ez dut koadernoaren praktika egin, baina begiak erabat ireki gabe ikusi dut nire burua hauxe bera egiten. Hala ere, ez nengoen ordenagailu aurrean. Zine pantaila bihurturik nituen begiak eta handik pasatzen ziren hainbeste ideia, gogo, esaldi, egoera, urduritasun… Hainbeste ze, begi gainetan mina ere sentitu dudala, burukomina-edo.

Askotan bizi izan dudan egoera izaten da; urduri nagoenean, egonezina daukadanean, aurrera modurik onenean nola egin asmatu beharra daukadanean. Ez dakit Punsetek dioen “ametsen inkubazioren teknika” balekoa izango den, baina frogatzea izango da kontua.

Kategoriak Ispiluari begira, Kazetaritza | Etiketak , , | Utzi iruzkina