Ustelkeriaren eta gardentasunaren pertzepzioak.

Ustelkeria eta gardentasun politikoak neurtzea eta emaitzak argitaratzea ohitura onak dira gardentasuna gobernaketa publiko onaren ezaugarri sendoa izan behar duela sinisten dugunontzat. Gardentasun faltak, desberdintasuna, ustelkeria, bidegabekeria eta hainbat keria estaltzeko balio du. Zenbat eta gardenagoa berriz, ezer ezkutatu ez eta, orduan eta herritarren eskubideak bermatzen dituen gobernantza justuagoa.
Ustelkeria eta gardentasun indizeak argitaratu dira egun hauetan han eta hemengo aldizkarietan. Ez dakit ze teknika erabiltzen duten baina niretzat emaitzak oso sinesgarriak dira. Lehen bost postuei begiratuz gero, Danimarka, Finlandia, Suedia, Zeelanda Berria eta Nobegia. Azken bostetan berriz, Hegoko Sudan, Sudan, Afganistan, Ipar Korea eta Somalia. Ez da ezer deigarririk hamar hauetan eta hauek sinesten baditut ez dut arrazoirik erdiko guztiak ez sinesteko. Ezta Espainiaren postua, 36garren 58 punturekin, baina Europarren artean nahiko atzera eta garbi-garbi Ipar Europako guztietatik nahiko urruti. Gainera irakurri dudanez krisia hasi aurretik 71 puntura ere iritsitakoa da Erresuma.
Deigarriak Hego Ameriketako errepublika “ezkertiarren” puntuazioak; ederra ziria sartu digutena. Kubaren 47 puntuak kenduta besteak ez dira 40 puntura ere iristen. Tristeena Venezuelaren egoera 17 punturekin. Ez da faltako errua kanpoko faktoreei egotziko dienik, ezta petrolioaren prezioaren jaitsiera Regimen Bolibariarraren aurkako politika planifikatu baten ondorio dela esango dizunik.
Argentinako (32 puntu) kasua pixka bat jarraitu dut eta zalantza barik esan dezaket azaleko ekimen sozialak, agintariak neurri gabe aberasteko eta gaizkiletza, narkotrafikoa eta ustelkeriak sekula ezagutu ez dituzten mailetara iristea estaltzeko baino ez dutela balio izan. Orain “eskuindar neoliberal” bati dagokio errepublika bere bidera eramatea. Uruguai(74 puntu) eta Txile (70) dira gobernaketa onaren eredu hego Ameriketan.

Diputazioen eta udalen gardentasuna ere epaituta.
Espainiako Diputazioen gardentasun maila ere argitaratu da. Gureei dagokienez, Bizkaia dago lehen postuetan 100etik 100 punturekin. Araba agertzen zaigu taularen erditik behera 83,1 punturekin, eta Gipuzkoa, 41 Diputaziotik 28. aurkitzen dugu 81,9 punturekin, taulako hirugarren herenaren buru. Nafarroa agertu ere ez da egiten. Bakoitzak bere ondorioak atera bitza.
Udalen kasuan emaitza hobeak lortu dira. Bilbok, Getxok eta Gasteizek 100na puntu, Donostia oso gertu dago 98,8rekin, eta Iruñea berriz atzeraxeago, baina batezbesteakoaren gainetik 90ekin.

Futbol taldeak ere bai.
Futbol taldeen gardentasuna era neurtu du Transparency Internationalek. Eibar (100 puntu) lehenengo postuan, Alavés (55) eta Osasuna (52,5) dira gureen artean aprobatua lortu dutenak. Eibarrek hori baino dezente gehiago noski. Athleticek eta Realak berriz gutxiegi edo ez-nahiko. Ozenagoa Donostiarren kasuan (21,7) Bilbotarrenean baino (47,5), hauek, pixka bat saiatu eta partikular batzuk hartuz gero, irailean ikasturtea gainditzeko moduan egon baitaitezke.

Hemen daukazu informazio guztia.

Samina Baig

Samina Baig gure artean izango da hurrengo egunetan Baltistan Fundazioak eta Bilbo Mendi Festivalek gonbidatuta. Fundazioaren eskutik hitzaldi bat emango du asteazkenean, 9an,  arratsaldeko 7etan Bilboko Rekalde Aretoan. Samina Everesta igo duen lehen emakume pakistandarra da. Hunza Ibarrekoa da jaiotzez, eta Ibarrean emakumeen  ahalduntze eta genero berdintasunaren aldeko borrokan duen erreferentzilaltasunak eragin dion bizitza esperientziaz mintzatuko da.Samina Baig mendizale pakistandar gaztea.

Sarrera dohainik da, eta joaten bazarete Mikel Alonsok 2014an egindako bidaian osatu zuen argazki erakusketaz gozatzeko aukera ere izango duzue. Noski, 50 € baldin badituzue, Hushe Ibarreko neskato baten urte osoko eskola-matrikula ere ordaintzkeo aukera izango duzue. Berrogeta hamar euro asko badira lagun batentzat, beti dago bi, hiru edo gehiagoren artean finantzatzeko bidea. Baina hau erabat borondatezkoa da.

Saminak Beyond the eigths izeneko filma eskainiko du Mendi Festivalen programazioaren barruan.

 

Sumisioa

Sumisiorik erabatekoena da giza zoriontasunaren gailurra; bada harremanik emakumearen gizonarekiko sumisioaren eta gizonaren Jainkoarekiko sumisioaren artean.
Tesi hau defendatzen du Sumisioa liburan islama besarkatu duen Ediger irakasleak.
Michel Houellebecq-en Sumisioa liburua irakurri berri dut euskarara Gerardo Markuletak itzulitako bertsioan. Aurtengo urtarrilean frantsesez argitaratua, dagoeneko euskaraz irakur daitekeena.
Egileamusulman alderdi batek hauteskundeak irabaziz gero gertatuko dena aurreikusten saiatzen da.
2022an Anaiarte Musulmana bigarren indarra da Frantziako hauteskundeetako lehen itzulian eskuin muturreko Fronte Nazionalaren aurretik. Hipotesi honen aurrean beste indar frantsesek nahiago dute Anaiarte Musulmanarekin bat egin eta koalizio handi bat eratu.
Koalizioak Mohamed Ben Abbes buru duen batasun nazionaleko gobernua osatzen du, eta Francois Bayrou erabateko ergela hartzen du lehen ministrotzat.
Gizarte berri baterako neurriak laister hasten dira. Hezkuntza Nazionaleko aurrekontuetan murrizte zorrotzak ezartzen dira familien-laguntzako diru-laguntzak indartzeko. Eskola musulmanek ez dute zertan beldurtu, petromonarkien laguntza mugagabea jasoko dutelako, hainbat enpresarik ikastetxe katoliko eta juduak lagunduko dituzten bezala.
Protagonista irakasle den Unibertsitateak, irakasle guztiak erretiratzen ditu (erretito-sari onarekin) irakasle berriak kontratatzeko eta gure irakaslea lanik gabe geratzen da. Hori bai, hileroko soldata onarekin. Lanean irabazten zuena halako hiru.
Inperio erromatarraren berreraikuntza du helburutzat Anaiarte Musulmanak, eta Meditarrenoko estatu guztiak Europear Batasunean sartzeko urratsak ematen hasten da: Lehenengo maroko, gero Tunez eta Libia…
Belgikan ere antzeko prozesu bat gertatzen da baloi eta flamendarrak ez direlako gobernatzeko ados jartzen, eta musulmanak hartzen dute bertako gobernua.
Azkenean beste asko bezala musulman bihurtzen irakaslea eta unibertsitatean hasten da berriro lanean. Ez ditu ikusten antzinako ikasle minigonadunak, beloz aurpegia estaltzen duten neska musulmanak baizik.
Zibilizazioak ez dira besteren eskutik hiltzen, suizidatu egiten dira omen dio arnold J. Toynbeek.
Hau guztia gerta daitekeena da. Ez 2022an berak irudikatzen duen bezala, baina bai aurrerago. Baina gerta daiteke ere zibilizazioen balizko talka horretan PSFk eta Front Nationalek bat egitea Batasun Nazionaleko beste gobernu bat osatuaz, edo Sozialistek Fronte Nazionalaren Gobernua apoiatzea. Seguru asko ez gara biziko aldaketa horiek ikusteko, baina kezka hori geratzen zaigu: Bere biziraupena ziurtatzeko gai izango al da mendebaldeko zibilizazioa ala suizidatu egingo da?Asmatuko al du datozkion erronka guztiei erantzun zuzenak ematen eta askatasuna eta berdintasunaren printzipioak defendatzen?
Michel Houellebecq-ek landu duen tesi honen aurrean beste aukera batzuk ere bideragarriak al dira?
Tira! Hobe erantzuna beste egun baterako uzten badut.

Vinicio eta Laboratorium museoa.

Udazkenean eguna laburtuaz doa eta bizitzaren zikloa beheranzko maldan hasten da neguko loaldirako prestatuaz. Usoak bero bila doaz hegoaldera. Zuhaitzek hostoen zamatik libre prestatu nahi dute negurako sarrera. Erlak dagoeneko beren biltegiak beteta dituzte. Mendi buelta bat nahikoa da prozesu hau bere indar guztiarekin ikusteko eta une batzuk gogoetari eskaintzeko. Gogoetatik kontu zaharrak etortzen dira.
Aiako Harrietara egindako ibilaldian, hego haizeak Bergarako Laboratorium museora eraman ninduen eta Vinicio Berasategi bergararra ahanzturatik ateratzeko beta eskaini zidan. Agian hego haizearen ordez euria izan bagenu ez zatekeen horrelakorik gertatuko.
Ez dut oraindik museoa ikusi baina asmatu dutela irakurri dut. Poztekoa da, eta zin dagit museoa bera, museoaren enfokea, eta bistaratutako piezak berrikustera joango naizela.
Pozik, baina tristura pixka batekin ikusiaz zein erraz ahazten diren edo baztertzen dituen historiak historiaurrean lanean aritutakoak, zein azkar ahazten ditugun gizarte zibiletik eragile eta eredu izan direnak.
Ez dakit mila saltzetako gatza era berakatza zen Manolo Cainzosek fitxatu zuen Vinicio Berasategui nekaezina Bergaran museo bat egiteko asmorako, ala alderantziz gertatu zen; hots, Viniciok Manolo Cainzos fitxatu zuela. Kontua da duela urte dezente, agian orrazi beharra ere izango nuen sasoi hartan, biak etorri zitzaizkidala ikastolako gela batean zeuden pieza guztiak ordenatu eta Bergarak merezi zuen museoa martxan jartzeko asmoarekin. Gustura hartu gonbitea eta ikastolako Zuzendaritza Batzordera eraman nuen. Gorabehera batzuk ere izan ziren, ikastolak gela handi bat utzi behar baitzuen lan horietan hasteko, eta ez da erraza izaten azpiegiturak urriak direnean ezeren truke zati garrantzitsu bat besterenganatzea. Azkenean baietz, Ikastolak ere bultzatuko zuela egitasmoa, eta baietzarekin planoak egin eta ikastolako sarreran zegoen gela handia eta bere gainekoa konpontzeko lanei ekin genion ( Uste dut Construcciones Olabarriako Esteban Ibabe izan zela buru aritu zena) Anselmo Iñurrategik egindako planoei jarraituz. Horrela bi pisuko museo proposamen bat martxan zen.
Galerak ere izan ziren bidean. Sabaipean zeuden zigor-gelak deuseztatu behar izan ziren. Bai hori ere bazegoen Errege Mintegiko eraikinean. Txikienak ez ziren bi metro koadrora iritsiko eta handienak laukoak zirela esaten badut agian gehiegikeria bat botako dut. Gaizkileak ez, baizik eta ikasleak zigortzeko erabiltzen ziren. Paretetan arkatzez egindako idatziak. Fulanito estuvo aquí dos días por el Padre tal. Bertsoak ere bai. Biko errimak gazteleraz zigor-gelei (las trenas), eta barruan bizi izandako esperientziei buruz. Ez zeuden oso egoera onean eta bota egin behar izan ziren.
Kontua da, espazioa atondu zela, bitrinak erosi zirela, eta material guztia bertara garraiatu zela, ondotxoen zeudenak bitrinetan jarrita.
Esperto batzuk kontratatu, eta txosten bat ere egin zen Errege Mintegiaren historia balio handieneko piezen argazkiekin apainduta. Hurrengo urratsak eman zain geundela udaletik iritsi zitzaigun lanak bertan behera uzteko agindua, udalak berak hartu behar zuelako museoaren ardura eta erantzukizuna.
Une horretan poza eta tristura nahastu zirela esango nuke. Mesfidantza pittin bat ere bai. Baina guztia udalaren esku geratu zen. Langileak kontratatu zituen, eta Ikastolak utzitako gelan hasi ziren lanean. Ondoren, udalak, berea balitza bezala, bigarren pisuko gela berria ludoteka gisa erabiltzea erabaki zuen. Egia esan ikastolan ere ez zen ondo erori jokatzeko modua, baina hori joanda dago eta joandako urak ez du errotarririk mugitzen.
Vinicio ekintzaile bat zen. Mila saltsatan ibilitakoa. Ikastolaren, Alkartu Nai(horrela idazten zutela uzte dut) eta UNEDen sorreran eta ahal dakit zenbat gehiagotan ibilia. Bergarar askok izango dute oraindik gizona gogoan, Bergaran gizarte ekimenak indar handia izan zuen sasoi bateko lekuko izan zelako.
Vinicio eta Manolori zor diegu piezak erreskatatzeko eta museoa martxan jartzeko intuizioa eta lehen hazia; bakoitzari berea. Ez dut uste inor eurez gogoratu denik eta neuk egitea pentsatu dut. Bizitzaren udazkenak oroitzapenak lausotu dizkit eta agian Manolok datu gehiago izango ditu gogoan. Horrela bada eskertuko nioke post honi erantzunaz bidaltzea. Nik gogoan ditut planoak gordetzen zituen karpeta gorria, eta lehen txosteneko argazkiren bat. Ez askoz gehiago.

Euskaldunak eta behiak.

Euskal Herriko baserrietan ohikoa zen behi bat edo bi haztea etxeko esne beharrak asetzeko. Pasteurizazioak amaitu zuen baserrietan behiak edukitzeko ohiturarekin, geroago, industrializazioak baserriarekin amaitu zuen bezala.
Baina euskaldunok behiarekin dugun elikadura harremana ez da esnekiekin amaitzen. Zer hoberik sagardotegian edo elkarte gastronomikoan lagun-arteko bat ospatzea zahar edo gaztearen txuleta batekin? Askoz hobe, modan dagoen anisakisarekiko alergiaduna bzara, eta begetarianoa ez noski.
Sukaldetik at, euskal arteak ere izan du tokia behientzat: Julio Medemen Behiak filma, eta Bernando Atxagaren Euskaldun behi baten memoriak lekuko.
Gurean bakarrik ez, behi eta euskaldunen arteko harremanak agerian geratu ziren guretik Argentinara izan ziren lehen migrazioetan; historiak dioenez, joan den mendearen lehen urteetan hara joan ziren  euskaldun asko  esne saltzaileak ziren, eta lanbideak eragina izan zuen antza hainbatek euskaldunekiko zuen ikuskeran.
Alejandro Ferri, adibidez, Borgesen ipuin bateko protagonistetako bat, Fermin Egurenekin, Fernandez Irala batekin eta beste batzuekin batera, inoiz egingo ez den kongreso bat antolatzeko jardueran dihardu sutsuki.
Ferri honek ez ditu oso maite euskaldunak. Honako hau dio Fermin Egureni buruz, antza euskaldun esne saltzaileak gogoan: Nunca Fermín Eguren me pudo ver. Ejercía diversas soberbias: la de ser oriental, la de ser criollo, la de atraer a todas las mujeres, la de haber elegido un sastre costoso, y nunca sabré por qué, la de su estirpe vasca, gente que al margen de la historia no ha hecho otra cosa que ordeñar vascas.

Berriki, Javier Reverteren liburu bat oparitu didate eta baita irakurri ere. Horretarako oparitzen dizkigute liburuak: irakurtzeko. Bada liburu honetan Erromari buruz hitz egiten digun bitartean pertsonaia ezagunen anekdota batzuk ere kontatzen dizkigu. Mariano Raxoik ere badu bere tartea.
Baita Julio Caro Baroja ere. Ikusi zer jartzen duen bere hortzetan euskal abertzaleei buruz, abertzales vascos idazten du gazteleraz: Dedican todas sus energías a exaltar a la patria vasca y a decir barbaridades en sus discursos…, como Mussolini. Sólo que Mussolini los pronunciaba en la Piazza Venezia y estos en medio de las vacas, los borricos y las mulas…
Oso haserre egon behar zuen On Juliok horrelakoak jaurtitzeko. Ez dakit zilegi den pertsona batek haserrealdi batean esan dituenak horrela argitaratzea, bere baimenik gabe, baina publikoa denez eta liburutegietan irakur daitekeenez, hona ekarri nahi izan dut euskaldunok behiekin erlazionatzen gaituen beste adibide bat legez. Anekdotak.

Badakizu zein den nire bigarren hizkuntzaren izen berria?

Matarranyan izan gara joan den astean lagun baten gomendioei jarraiki. Merezi du. Olibondoek marraztutako orografia ikusgarri bat aurkituko duzu: mendiak eta  arroilak oinez ibili nahi izanez gero, eta  hirigintza eta arkitektura ikuspegietatik begiratuz gero balio ikaragarriak eskaintzen dituzten herri zaindu, garbi eta apainduak. Iberoen eta mairuen aztarnak, Kalatrabako ordenakoenekin batera  historiako orri ahaztuei  begiratu bat eman nahi badiezu.

Eguraldia lagun, azkar joan zaizkit bidaiarako hartutako  egun gutxiak.

El Pissarral deitutako arroila

Herri guztien artean Queretes (Cretas gazteleraz) aukeratu dugu ostatu hartzeko. Herri txiki, zaindu eta dotore honetako kale eta dendetan katalanez hitz egiten dute bertako biztanleek nagusiki. Euren ohiko hizkuntza da eta iparraldean aragoiera entzuten ez bada ere, hemen katalana  entzungo duzu barra-barra.

Queretes (Cretas)

Aragoin hiru hizkuntzak diraute bizirik oraindik: gaztelera, aragoiera eta katalana.  Hizkuntza aniztasun honi erantzun bat eman nahian edo, Aurreko legealdian, Aragoiko PPko Gobernuak   hizkuntza gutxituak arautzeko lege berria onartu zuen 2013an. Lege honek 2009an onartutakoa baliogabetzen zuen. 2009ko Legeak espresuki onartzen zituen katalanera eta aragoiera Aragoiko hizkuntza legez eta babesa eta sustapen neurriak eskaintzen zizkien, baina antza, hizkuntzen izenak  PPren gustuko izan ez eta begira nola deitzen dituen Lege berriko 5. artikuluak:

a) Una zona de utilización histórica predominante de la Lengua Aragonesa Propia de las Areas Pirenaica Y Prepirenaica de la Comunidad Autónoma, con sus modalidades lingüísticas.
b) Una zona de utilización histórica predominante de la Lengua Aragonesa Propia del Area Oriental de la Comunidad Autónoma, con sus modalidades lingüísticas.

Txantxa eta iseka zaleek  ez zuten denbora asko behar izan bi hizkuntzei akronimo bidez deitzeko. Lapapyp Piriniotan hitz egiten den hizkuntzari eta Lapao Aragoiko ekialdean erabiltzen denari.

Bateon batek aurrerago joan nahi izan du eta  gaztelerarentzat ere akronimo berria  asmatu du: Lapolla (Lengua Aragonesa Propia de Otros Lindos Lugares de Aragon). Bere hedapena ondoko mapan ikus daiteke.

Aragoiko hizkuntzen mapa

Bada batekin eta bestearekin hitz eginaz konturatu naiz, lapolla eta nire bigarren hizkuntza (orain arte gaztelera deitzen nuena), euskaraz egiten ez dudanean erabiltzen dudan hori hain  zuzen, hizkuntza bera direla. Harrigarria benetan.

Hala ere, aurrerantzean ere gaztelera deitzen jarraituko dut. Izen dotoreagoa iruditzen zait lapolla baino.

Arantzazu ulertuaz

Arantzazuk zerbait magikoa dauka. Izan natura edo kirolagatik, kultura edo arteagatik, espiritualtasun edo erlijiotasunagatik, isiltasunagatik edo lainoa jaisten denean gordetzen dituen bazter miresgarriengatik, edo besterik ez bada basoerdi batzuk hartu, edo bazkari on bat egiteagatik bertako benta edo jatetxeetan, jende asko hurbiltzen da urteko sasoi desberdinetan.

Arantzazuko basilikaren 60 urteurrena ospatzen zela eta, hainbat ekitaldi antolatu zituen bertako fraide komunitateak hil honen 12an. Arantzazuk arkitektura erlijiosoari eskaini zion iraultza  aldarrikatu nahi izan zuten egun horretan. Oraindik bada jenderik ulertzen ez duena. Huescako herri txiki bateko bodega sotil baten hiru anaia jabeek esan ziguten behin Arantzazura etorri zirela eta gutxien gustatu zitzaiena eliza izan zela. Arkitektura erlijiosoa erromanikoarekin edo asko jota gotikoarekin bukatu bide zitzaien.

Bada Arantzazuko arkitekturaren oinarriak hobeto ulertzeko asmoarekin joan nintzen Miguel Angel Alonsok egin zuen aurkezpenera. Xabier Lizaso pianujolea tarteetan laguntzaile zuelarik, hiru zatitan azaldu zizkigun maisuki Miguelek arkitektoek egraikitakoaren esanahi ezkutua. Lehen bistadizoan ikusten ez den hori.

Asimetria aipatu zigun elementu nagusi lez, naturak ez dituelako simetriak ezagutzen. Horretarako, eraikin nagusitik aldentzen den dorre-menhirra, espazio erlijiosoaren mugarria, erabiltzen dute basilikako arkitektoek naturaren lege eta arau nagusi hori gordetzeko.

Naturak berak erabaki omen zuen Basilikarako beheranzko sarrera. Bide zaharra Goiko Bentatik sartu eta Milikuan barna iristen omen  zen konbentu eta elizara. Eskailera nagusiaren beheranzkoa, koruak berak indartzen du basilikara sartzerakoan espazioa txikiagotuaz, eta bapatean barruko bolumenaren handitasunera bultzatuaz fededuna edo bisitari soila, begiak erretaulan jartzea derrigortuta arkitekturak ez diolako beste aukerarik ematen.

Lucio Muñozek egindako erretaulak ere merezi izan zituen aipamenak. Natura higatu, hautsi eta basatiak bere baitan biltzen du Ama Birjinaren 36 zmko  irudi txikia. Egunaren argiaren arabera kolore desberdinak hartzen ditu erretaulak.

Beste hainbat azalpen ere eman zituen transeptoaz,  bertan kokatzen diren beirateez eta Basilikaren elementu bakoitzak Erretaula eta Ama Birjinaren irudia indartzeko jokatzen duen paperaz.Arantzazu

Alonso Arantzazu berriaren sortzailea da eta pentsatzen dut inok baino hobeto ulertzen dituela bere profesio kideek adierazi nahi zutena eraikina diseinautu zutenean. Horregatik gustora atera nintzen Arantzazuko arkitekturak ekarri zituen ideia berritzaile eta apurtzaileen gainetik arrazonamendu kolektibo bat zegoela ikusita. Seguru Huescako herri txiki hartako anaiek beste era batera ulertuko zutela Arantzazuko eraikina azalpen hauek jaso izan balituzte.

 

 

 

Eskeko ulerkorra.

Estropada bigarren igandea Donostian. Eguerdian Alde Zaharrera joan naiz lagunengana ordu horretan ohikoa den jardueran murgiltzeko. Kale Nagusia eta San Jeronimok bat egiten duten gunean sarri aurkitzen dudan eskekoa ikusi dut. Badakit zer dagoen. Berez ez da eskale bat gaixo psikiko bat baizik, baina koitaduak ezin du ezagun bat ikusi kafe bat hartzeko edo ogitarteko bat jateko eskatu gabe. Euro pare batekoa izaten da eskaera.
Ohi duen bezala zuzenean etorri zait. Nik diru xeherik ez poltsikoan eta oraingoan dirurik gabe harrapatu nauela esaten diot. Lagunen kontura ari naizela basoerdiak hartzen gaineratzen dut, eta froga gisa patrikan ditudan txanpon eskasak ateratzen ditut. 50 zentimokoa da handiena, eta eskuan luzatzen diot. Berak ezetz, nik baietz, azkenean hartu egiten du.
Bitartean lagunek aurrerantz jarraitu dute eta banoa haien atzetik. Bat batean esku bat nabaritzen dut bizkarrean ahots isil batek belarrian xuxurlatzen didan bitartean:
Lasai egon, badakit diruz gaizki zabiltzala eta.
Eskeko ulerkorra.

 

Albiste baten aldaera ideologikoak.

Zientzia ezagutza da. Hainbat bide erabiltzen dituzte zientziaren adar desberdinek teoria eta tesiak baieztatzeko eta berresteko: arrazonamendua, logika, ikerketa, frogak, eta noski, teknologia berrienak.
Teknologia berrienak erabili berri dituzte Atapuercako zientzialariek bertako gizaki fosilen genoma aztertzeko. Atera duten ondorioen artean, eta beti hipotesi gisa, Iberiar penintsulako lehen nekazariak Mediterraneoko kostaldetik sartu ziren Asiar jatorriko gizakiak zirela, eta gutxienez duela 5.000 urte gertatu zela hona ekarri zituen migrazioa, DNAko azterketak egin zaizkion fosil zaharrenak adin hori baitu.
Beste ondorio bat, euskaldunak garela Atapuercako gizakiekin ahaidetasun genetiko handiena dugunak.
Horraino zientziak planteatzen dituen hipotesiak. Ondoren kazetariek hipotesia hartu, albiste bihurtu eta norberaren ideologia edo ikuskeraren iragazkitik pasa ondoren, argitara daitekeenaren adibide pare bat.
El Paisek argitaratu zuen artikulua irakurrita, zur eta lur geratu nintzen, kazetariak abertzaletasunaren oinarri ideologikoak astintzen zituen aurkikuntza baten aurrean geundela frogatzen nola saiatzen zen ikusita.
Manuel Ansedek sinatutako artikuluak di-da batean ezabatzen ditu Ibarretxe lehendakariak estatus politiko berri bat aldarrikatzeko erabili omen zituen argudio guztiak. Gazteleraz irakurtzea merezi du: El antiguo lehendakari Juan José Ibarretxe solía repetir que el pueblo vasco “tiene 7.000 años”, para defender la creación de un estado independiente cuyo origen se remontaría “al Mesolítico”.
Baina ikerkuntzaren emaitzek hainbesteraino baieztatzen dituzte kazetariaren sinesmen eta pentsaerak, gizonak ez duela nahiko Ibarretxe lehendakariaren argudioen aurka egitearekin, eta ausarki, abertzaletasuna bera kolokan jartzen duen aurkikuntza baten aurrean gaudela esaten digu: Los nuevos estudios dibujan una realidad menos deseable desde el punto de vista nacionalista, pero no exenta de épica.
Datu hauek kazetariarentzat oso garrantzitsuak omen dira, baina ulertu beharko luke independentzia politiko egarria ez dela oinarritzen mesolitikoko kontuetan egunerokotasunean baizik.
Vocentoko kazetariak berriz, erakutsi digu zein zaila den izenburu egoki bat hautatzea. Alderdi jatorragora jo nahian arloteenera jo du benetan: El origen asiatico de los baserritarras.
To! Oraindik ere euskaldunak jatorriaren edo bizitokiaren tamaina, geografia edo lanbidearen arabera berezitu nahi gaituztenak bizirik: Hiritarrak eta baserritarrak.
Edo kazetariak ez du ulertu euskaldunok genomaren ezaugarri berdintsuak ditugula, izan baserrian, kalean edo hirian jaiok, edo ulertu du baina nahiago izan du euskaldunak jarri behar zuen tokian baserritarrak jartzea. Intentzioa ezin dut asmatu.

 

 

Euskaltzaletasunak mirariak egiten ditu.

Pilare Baraiazarrari kendu diot esaldia abuztuaren 23ko Berriako egunkariko azalean irakurrita.
Euskalerria irratiarena miraria ez, baina euskaltzale saiatu batzuen indarrak, kemenak , pazientziak eta lanak lortutako arrakasta itzela da. Hemezortzi urte behar izan ditu irratiak lehiaketa publikoan irabazitako lizentzia eman ziezaion Nafar administrazioak.
Bidegabekeria honen arduradunak, Nafarroako politika eta administrazioa mendean izan duten UPN eta bere buru ezagunak. 1997an  egin zuen esleipena UPNko Gobernuak. Atzera eginaz baieztatu daiteke UPNko Miguel Sanzen lehen gobernua izan zela esleipena egin zuena, eta Ingurumen, Lurraldearen antolamendu eta Etxebizitza Sailaren buru Yolanda Barcina zuela. A ze parea karakola eta barea! Oraindik jakiteko dago zerekin edo zenbatekin sartu ziren bi horiek politikan eta zenbatekin atera ziren gobernantza publikotik, baina hori beste kontu bat da.
Noski! Lehian Euskalerria irratiak lizentzia merezi arren, euren lagun Opuseko Unibertsitateari oparitu zioten. Azpimarratu behar dena da hemezortzi urte pasata, aldeko hainbat epai izan arren, eta bidean makina bat buruhauste, eta seguru asko diru dezente xahutu ondoren, boterean zeudenak, prebarikatzaile eta inoren diruaren goseti amorratuak, berdin Nafarroako Kutxako diruena, Gobernukoarena, edonongoa, horiek, oraindik ere kirio guztiak dantzan jartzen zaizkienak Euskal herria izena entzun orduko, Gobernutik kanpo behar izan ditugula epaileen sententziak bete daitezen. Demokraziaren eta zuzenbide estatuaren interpretazio berezia jende honena.
Baina ez zekiten euskaltzaletasunak mirariak egiten dituela, eta ezta ere gure hizkuntzak bizirik badirau euskaldunok tematiak, saiatuak eta burugogorrak garelako dela. Gure ezaugarri horiek dohain bihurtzen ditugu norabide zuzenean erabiltzen ditugunean, eta horrela egin dute irratiko kide eta laguntzaileek azken hemezortzi urte hauetan. Hauen sendotasunak eta tinkotasunak, mesede galanta egin diete nafarrei, eta ez bakarrik euskaldunei, askatasun kontuetan nafar guztiek irabazten dutelako hizkuntzen bizikidetza errespetuz bermatzen denean. Guztiek, demokrazia eta askatasuna euren mendean eta euren probetxurako nahi dituztenek izan ezik.