Denok ezagutzen dugun egoera dela, izan litekeenik garairik okerrenean
suertatu da erakusketa. Jende askok adierazi digu etorri nahi eta ezinak
eragiten dion atsekabea. Hala ere esan behar iragarritako epealdiari,
ziurrenik, beste hilabete gehituko zaiola.
Anabel Dominguez kazetariaren kronika luzea Noticias Taldeko egunkarietan (Deian eta Arabako, Nafarroako eta Gipuzkoako Noticias-en). Goienak irekiera ekitaldiko bideoa eta kronika. Diario Vasco. Kulturklik. Soriatv. Eduardo Alfaroren iritziak eta erreportai interesgarria irailaren 27ko SoriaNoticias-en
Bergararen herri mugakideak
Erakusketaren ordutegia: Astelehen eta astearteetan itxita. Asteazken eta ostegunetan: 10:00-14:00. Ostiral eta larunbatetan: 10:00-14:00/16:00-19:00. Igandeetan: 10:00-13:00
“Oraintsu, BERRIAn (2020/11/06) Egia ala gezurra? artikulua irakurri genuen, Aitor Ligu batek idatzia. Han, Iruña-Veleiaren zientifikoki kontrastatutako arestiko borroka ironiaz hartu eta Gabixolaren gose-greba gezurtitzat hartzen zen. Lehen unean, Espainiako eskuin muturraren argumentarioaren aurrean geundela uste genuen (errespeturik gabea, faltsutasunez betea, manipulatzailea eta ustez ironikoa). Adibideak ugariak dira.” Jarraitzen du.
” Egia ala gezurra izenpean BERRIAko Zuzendariari atalera idatzi nuen, Gabixolaren gose grebaz. Eta erantzun dit… erantzuna dei badakioke bidali didanari. Aipatu ez nituen gauzez aritu da erantzunean gehienbat. Txipiroiaren taktika aspalditik ezaguna da, eta ez diot horri jarraituko”. Jarraitzen du.
“En la reciente sentencia emitida por el Juzgado de lo Penal Nº 1 de Vitoria sobre Eliseo Gil en el caso de los grafitos de Iruña-Veleia, la jueza, de acuerdo con el escrito de la fiscalía, acota, de forma inequívoca, el periodo de presunta actividad delictiva entre los meses de julio de 2005 y junio de 2006, acotación temporal a la que se refiere en reiteradas ocasiones a lo largo del escrito:
“Por tanto, entre los meses de julio de 2005 y junio de 2006, ELISEO GIL
ZUBILLAGA, bien por sí o bien por medio de terceras personas, realizó incisiones
para dotar de diversas inscripciones en 36 piezas arqueológicas tardo-romanas
auténticas de cerámica,… identificadas en el inventario en formato EXCEL de
LURMEN S.L. con los números (…)”
“17194 y 17050 fueron halladas enfecha posterior a junio de 2006, el 4 de octubre y el 3 de noviembre de 2006, respectivamente”. Jarraitzen du.
” Aitor Liguk idatzitako gutunari erantzun nahiko nioke, nire kontra ederrak botatzen dituelako. Lehenengo eta behin gogoratu nahi diot grafitoak egiazkoak ala gezurrezkoak diren zientziak erabaki dezan nork eskatu zuen, ez dakiela ematen duelako: Eliseo Gilek berak. Zalantzak hasi zirenean, orain dela 13 urte, horixe eskatu zuen, 50 grafito laborategietara eramatea eta kata kontrolatu batzuk egitea. Zein izan zen EHUko batzordearen eta aldundiaren erantzuna? Ezetza. Hori ez al da zientziaren aurka joatea?” Jarraitzen du.
“Iruña-Veleiako grafitoak egiazkoak ala gezurrezkoak diren jakin nahian zientziak erabaki dezala lelopean ari dira borondate oneko jende dexente eta hain borondate onekoak ez diren mordoxka bat, zientziaren izenean grafitoak egiazkoak direla ondorioztatzen denean apalduko direnak bakarrik. Alegia, arrazoi ematen zaienean bakarrik onartuko dituzte froga zientifikoak. Ederra metodoa, ondorio jakin batera iritsi arte ezeri zilegitasunik ematen ez zaionean.” Jarraitzen du.
“Mikel
Arrietak argitaratutako gutunean dio Iruña-Veleian zientziak jadanik hitz egin
duela eta faltsuak direla ebatzi duela. Grafitoak faltsuak direla dioten sei
txostenen aurrean, egiazkotasunaren alde hogei baino gehiago daude, gaur arte
inork zalantzan jarri ez dituenak.
Horiez gain, munduko arkeologia modernoaren sortzailea den Harris doktorearen
irizpenak, zein Henrike Knörren eta Txillardegiren gutunek ere, egiazkoak izan
daitezkeela iradokitzen dute.
Grafitoak faltsuak direla dioen IPCE-Espainiako Kultura Ministerioko txosten
baten aurrean (Navarro), erakunde bereko beste txosten batek ez du inon esaten
egiazkoak ez direnik (Antelo). Iruña-Veleiako grafitoak faltsuak direla dioten
(eta Arabako Aldunditik kontraturen bat duten) arkeologo batzuen iritziaren
aurrean, Bibat Museoko berriztatzaileentzat, mikroskopioz aztertu ondoren,
egiazkoak dira.” Jarraitzen
du.
Bergarako Laboratorium Museoaren beheko solairuan jarri da erakusketa. Hemen euskeraz eta gazteleraz Museoak erakusketaz ematen duen informazioa. Sei hilarri ekarri dira Soriatik, eta horietako lauk badute euskarazko izenen bat. Xehetasun gehiago emango dugu hurrengo sarreretan, oraingoan berria zabaltzera mugatuko gara. Datozen Gabonak arte egongo da zabalik. Eduardo Alfaro arkeologo soriarra da erakusketaren komisarioa, eta bera izan da hilarri gehienak aurkitu eta ikertu dituena. Doktoretza tesia egina du gaiaz. Momentuz, pandemia dela eta, Bergararrek eta haren herri mugakideetako pertsonek bisitatu ahal izango dute bakarrik. Hauexek dira: Antzuola, Oñati, Arrasate, Elorrio, Elgeta, Eibar, Soraluze, Elgoibar eta Azkoitia. Inaugurazio ekitaldian Eusko Jaurlaritzako Ondare Zuzendari Mikel Aizpuru, UNEDeko zuzendari Iñaki Esparza eta Bergarako Alkate Gorka Artola izan ziren, besteak beste. Goienaren kronika. El Mirón de Soria. Ama Atan hilarri hauei buruzko zenbait iritzi eta hipotesi.
Erakusketaren ordutegia: Astelehen eta astearteetan itxita. Asteazken eta ostegunetan: 10:00-14:00. Ostiral eta larunbatetan: 10:00-14:00/16:00-19:00. Igandeetan: 10:00-13:00
” Amaitu du gose greba Jose Mari Lejardi Gabixola-k. Guztira, 99 egun pasatu ditu ezer jan gabe Iruña-Veleiako aztarnategiko piezei proba gehiago egiteko eskatuz, eta gaur eman du amaitutzat protesta. Datozen hilabeteetan da Arabako Aldundia aztarnategirako hurrengo plana prestatzen hastekoa, eta ikerketa arkeologikoei berrekitea da asmoa. Hain zuzen ere, Ana del Val kultur diputatuarekin izandako bilkuran plan berriari buruzko azalpenak entzun ondoren erabaki du Lejardik protesta etetea. «Egoera berrian konfiantza eduki arren, beti egongo gara erne». Ohar baten bidez zabaldu dituzte erabakiari buruzko nondik norakoak grebalariak eta hareki bat egin dutenek. «Borroka adoretsuari esker, osasuna eta bizitza arriskuan jarriz, Iruña-Veleia desagertzea nahi dutenak garaituak izan dira». ” Jarraitzen du
Berria 2020, urriak 29. Patxi Alaña, Josetxo Mendia, Jose Mari Lejardi, Oier Nuñez eta Unai Alaña.
“Zapalketa baten aurrean herritarrak altxatzen hasten direnean, botereak iseka, zentsura eta antzeko bideak erabiltzen ditu, argudiorik ez duelako. Iruña-Veleia argitzeko Europako herrialde normaletan egiten dutena hemen eskatzen dugun bakoitzean, hau da, grafitoak laborategi on eta inpartzialetan datatzea, Zaldierok txiste txarrak eskaintzen dizkigu.
Zorionez, denborak gauzak ondo kokatzen laguntzen digu. Adibidez, epaiketan jakin izan dugu Museoko berriztatzaileentzat grafitoak benetakoak direla eta ez dela RIP agertzen, Joakin Gorrotxategik eta akolitoek mila aldiz esan diguten moduan, hiru santutasun marra baizik, zartatuekin.” Jarraitzen du
IRULEGIKO ESKUAren inguruan sorturiko nahasteari begira
Iruña-Veleia, gezurra ala egia?
Batzorde Zientifikoak eta Arabako Foru Aldundiak faltsutzat jo ditu Iruña-Veleia-ko ostraka "ezohikoak". Euskarazkoak aztertu ditut, eta nire ustez benetakoak dira.