Berria. Abuztuak 7
Koronabirusaren auzi hau inork ez du argitzen, eta, dirudienez, ezta argituko ere. Hartu dira neurriak, bai, baina ezer ez dago argi, eta dakitenek edota jakin behar luketenek ez dakite adierazten edota beren ezjakintasunaren egiak jakinarazi nahi dizkigute. Eta hala gaude, ziurgabetasunak sortzen digun zalantzapean, esaten digutenarekin konforme izan ala ez izan, esaten digutena betetzen; horixe delakoan gizakion erantzukizun bakarra.
Gogoan
dut pandemia hau Txinatik zebilenean baina gure lurralde hauetara
oraindik heltzeko zegoenean, Gorbeiaranzko pasealdi baten, bere burua
ateotzat edo sinesgabetzat duen eta zientziaren balioan bakarrik
sinesten duen mediku lagun batekin hizketan gindoazela, hara, bromaz non
niotson: «Hau lurtarretatik at legokeen jainkotiar zigorra izan
daiteke»; eta bere erantzuna: «Ez ezazu izan zalantzarik inork ez dakien
eta jakingo ez duen halako zerbaiten aurrean gaudela».
Hemengo
eta hango zientzialariak txertoaren bila ari direla dirudi, zeren, beste
inork gabe, zientziak argitu beharko duen gaia dugu honako hau, eta
halaxe egiaztatu beharko dute bataren eta bestearen ikerkuntzan zein den
baliogarria. Ziur, azterketa guztien ondoren, erantzun eta ondorio argi
batera helduko direla. Beharko!
Koronabirusa gauza zahar berria
dugu: zaharra, historian zehar lehenik ere izan direlako honen antzeko
izurriteak; berria, inork ez dakielako zein izan den haren sorkuntzaren
arrazoia eta zer egin dezakegun guztiz alboratzeko edo ezabatzeko.
Beraz, hor ari dira azterketa sakonetako ikerketan.
Eta
Iruña-Veleiako aferarekin, gaia guztiz desberdina bada ere, antzeko
portaera egin izan beharko lukete; batzuek eta besteek, hemengoek eta
hangoek, ikerketa sakonean aritu eta ondorioak atera. Dirudienez,
egiatzat hartzen dutenen arabera, ez da hala egin. Sententzia atera da,
baina zalantzek oraindik ere hor diraute. Eta koronabirusarekin
gertatzen den bezalaxe, honako honetan ere, guztiok gaude hizketan,
guztiok jakitunak bagina legez.
Nik ez bataz ez besteaz ezer ez dakidanez, nire ezjakintasunetik
galderak egiten ditut, eta, galdera horiei adituek izan beharko
luketenek erantzun argirik ez dietenez ematen, betiko lekuan jarraitzen
dut, Descartesen pentsaeraren «zalantza metodikoan». Descartesek honako
hau zioen: «Zalantza da gauzak argitzeko tresnarik egokiena». Ba, halaxe
gaude, ezer sinistu ezinik bageunde legez, zalantzetan.
Eta,
besteak beste, ostraketetan, «Descartes» agertu omen da faltsutzat
dutenen iritzian, «Miskart» egiatzat dutenenean; nerau ere bigarren hori
jartzen duelakoan nago, baina zertan gaude? Uste dut metodoak huts egin
duela honetan guztian, bai ikerkuntzan, bai geroko justiziaren
epaiketan. Argi eta ondotxo zioen honetaz Iñigo Astizek: «Berandu
datorren justizia injustizia da, eta berandututako justizia, ukatutako
justizia». Eta eszeptizismoaz ari zitzaigun Angel Erro ere BERRIAko
iritzi orri hauetan.
Dakiguna da koronabirusak kalte izugarriak
egin dituela, egiten ari dela eta egingo dituela. Eta ba ote daki inork
Iruña-Veleiako auzia benetan zertan den? Zeren, iruzurra izan bada eta
kalte handiak egin baditu, ez bakarrik ekonomikoak, baizik eta asmaketa
eta faltsukeria guztioi helaraztea izan bada haren egitekoa eta epaileek
hain argi izan balute, egoeratik alde egitearen sententzia izan
delakoan nago, eta, hala, bere burua errugabetzat agertzen duen Eliseo
Gilek helegitea jartzera doala argitu zigun.
Beraz, gai hauetaz
askok eta askok bere zalantzak izatea zilegi dakusat. Epaileen
erabakiaren ondoren, leku berean jarraitzen du aferak: inor ez konforme,
eta auzia, hasieran zegoen lekuan eta zalantza berean. Eta interes
susmagarrien aurreiritzietan eta guztiarekiko eta guztienganako
mesfidantzan gauden honetan, zehaztasun filosofiko, teologiko,
ideologiko eta batez ere, erabaki politiko eta ekonomikoaren gainetik,
zientziak du edo izan beharko du azken hitza, baina halako nahaspilaren
aurrean, neure guztiarekiko sinesgabetasunean, Groucho Marx-ek zioena
diot: «Mundua geldiarazi dezatela, ni jaistera noa-eta».
Hala ere,
pentsatzea libre denez, zera ekartzen dut gogora, antzina baten
Europako zibilizazio zaharrenean, euskararen jatorriak aztertuz eta bere
erro sakonetan murgilduz, akaso beste egituraketaren bat izango zutela
gure aurrekoek. Baina, hau hala balitz, beste eredu eta pentsaera baten
sartuko ginateke, eta utzi dezagun dena dagoan lekuan, badaezpada ere,
eta munduak segi dezala orain arteko bidetik. Interesen pean gauden
mundu honetan atzera begiratzeak aurrera ekiteko zerbait onik eta argi
izpirik ekar ligukeela pentsatzea ez litzateke-eta onuragarria
denontzat. Hau mundua hau!
Errealitatea den bezalakoxea da, eta
proposamen «utopikoak» gizartea bidegurutzean eta itolarrian aurkitzean
edo beste irtenbiderik ez ikustean etor litezke. Geroak esan beza, bizi
dugun egoeran eta datorkigukeenaren aurrean, oraingo egituraren
nolabaiteko aldaketa beharrezkotzat jotzen den. Beraz, Iruña-Veleiaren
aferan ere, nahiz eta agenda akademikoak eztabaida, oraingoz, bertan
behera utzi duen, Cogito ergo sum. Pentsatzen jarraitzen dugun
bitartean, ezer ez dago geldi eta aurrera goaz. Ilunpetik argia
erakartzea zientziari dagokio. Hala bedi! Panta rei.