Éúskárá: azentuak non jarri

Euskara ez dago alderdi politikoen lehentasunen artean. Nonbait, euskaltzaleenak omen diren alderdiek ere asumitua dute, hamarkada pare batean, euskaldunon erabateko odolustuketa linguistikoaren ondoren, sozialki gainditutzat jo ahal izango dela jadanik oztopo politiko larri bilakatua zaien gutxiarazitako hizkuntza honen kontua.

Oro har, oximorona dirudien pluralismo populista batean errotuak ohi dira haien estrategiak eta, hizkuntzari dagokiola, ez doaz funtsean orain arte egindakoa gorestetik, negar-malkoren bat isurtzetik edota euskara eguneroko praktikan hala edo hola baliatzen dutela erakustetik harago. De facto agendatik at dute euskararen eta delako “euskal komunitate” sakabanatuaren odolustuketaren arazoa. Eta berdin dio gobernu-erantzukizunei lotuak dauden edo haietara iristeko ahaleginetan diharduten. Unean uneko aldarri programatikoak gorabehera, gero eta zaharkituago eta urrunago geratzen ari zaie behiala preziatua zitzaien “Euskal Herri euskalduna” delakoaren alde jarduteko xedea, jendarte modernoa ez baitute ikusten, antza, esentzialismoetan aritzeko prest. Eta alderdiek, noski, bat egiten dute joera pragmatiko horrekin, nahiz eta inoizka lehenagoko leialtasun-errainuren batek edo bestek dirauen oraindik haien odolean. 

Ez da harritzekoa, beraz, gure politikariek Europan kartsuki ofizialdu nahi izatea euskara, hizkuntza hegemonikoen estatusa irmo exijituz, eta ez, ordea, Hego-Iparraldetan. Hemen, Euskararen Herrian, aski bide zaie euskara estatus koofizial apalduan edo koofizial mankatuan, partzelatuan edota ustel-bidean kontserbatzea, azken buruan konstituzioek eta armada mediatiko-militarrek babesten dituzten hizkuntza inperialak baititugu dagoeneko bizitza-arnas eta jolas-esparru nagusi. 

∞∞∞∞∞∞∞∞

Giro horretan diseinatutako politika linguistikoetan dugu adibiderik esanguratsuena. Berrogeita hamar urtetik beherako biztanle gehienek euskara normaltasunez baliatu beharko zutenean, hemen, Euskararen Herrian, ezin da euskaraz bizi. Hemen euskaldunak ez du euskaraz arnasteko eskubiderik, erdarak baitira ahoan halabeharrez ezarri zaizkion hizkuntza bakarrak. Hemen, Euskararen Herrian, lurrari, basoei eta zirimiriari ere ostu zaie euskal izerdia… Eta areago, hemen, Euskararen Herrian, erdara hutsez hiltzera behartuta dago euskalduna. 

Horixe orain arteko Hizkuntz Politika eta Plangintza errealisten arrakasta! Arrakasta hutsala, nahiz eta baden egun, lotsagorritu gabe, biztanleon % 42,5 euskalduntzat jotzen duen sailbururik (kalkulagailuaren arabera, 1.373.300 euskaldun erkidego baskoan!). Arrakasta hutsala bezain autoederreslea, edonola ere, pentsamendu baikorraren aldezle horiena, gure hizkuntzaren bilakaeraren balantzea literalki “positiboa” ateratzen baitzaizkie beti (ikus aipatu sailburuaren 2025.11.12ko agerraldia Eusko Legebiltzarrean). Arrakasta hutsala betiere, baina, inplizituki, burututakoaren porrota ere onarrarazten diena, disimuluan-edo hasi baitira, izan ere, euskaldun bakoitzaren gainean deskargatzen inoiz amestu dugun hizkuntz zerumuga normalizaturantz hurbildu ahal izateko erantzukizuna. Orain norbanakoona omen da nagusiki euskara aurrera ateratzeko erantzukizuna eta ahalegina, edo hobeto esanda, norbanakoona eta norbanako sakabanatuen “komunitate” delakoarena, norberak beste hamaikarekin egin dezakeenak gurutze-bide jasangaitz honetatik garaile atera ahalko bagintu bezala.

Eta horretarako formulazioa ere kartsuki iradokitzen ari zaizkigu handik eta hemendik azken boladan, hau da, euskaldun (giza)gaixook eta Euskarak berak liluratu eta erakarri behar ditugu geurera hiztun berriak, inondik inora etorri nahi ez dutenak barne. Alegia, gure xarmak, adoreak eta arraitasunak “konkistatu” behar dituzte jadanik gu egiazki konkistaturik gauzkatenak.

Norbanakoen erantzukizuna eta hizkuntzaren xarma, hortaz, etorkizunerako gako! 

∞∞∞∞∞∞∞∞

Horren aurrean trumilka datozen galderen arteko lehena da ea Hizkuntz Politikaz arduratu beharko lukeen gobernu batek ez ote duen eskura horiek baino baliabide hoberik eta eraginkorragorik taxuzko plangintzak eta erabakiak gizarteratzeko. Eta zuhurtzia handiz ibili arren, ea ez ote duen inoiz ausardia gehiagorekin jokatzea planteatu. Eta zergatik ez duen akordio –diogun– nazionalik adosten Euskal Herriaren muin ei den hizkuntza madarikatu hau babesteko. Eta…

Ezaguna dugu “geure buruari eman” omen dizkiogun konstituzio eta sistema judizialak hor izango direla beti, ezpata eskuan, guri so, esentzia espainolak eta frantsesak irmoki zaintzen eta gordetzen…, baina ezin dituzte gure politikari-aldrek estatu espainoleko politikan pentsaezinak ziruditenak lortzeko erabili dituzten trebetasunak eta mekanismoak euskararen mundua itotzen duen katea behingoz hausteko edo, gutxienez, zertxobait laxatzeko baliatu?

∞∞∞∞∞∞∞∞

Galderak galdera, bitartean euskaldun zintzoak gero eta kutsatuago du bere baitan teoria liluragarriak garatzeko premiaren diskurtsoa eta, ondorioz, euskararen eta euskaldunon xarmak erakusteko lehia antzuan abiatu da ilusionatuta, sinetsi nahirik agian estatu hegemonikoek ere horrelatsu lortzen dutela euren hizkuntza lehor-latzak erakargarri bihurtzea eta beraien gizarteetan normaltasunez txertatzea. Hain baita, izatez, esperantzagarri eta egingarri Hizkuntz Plangintzen zeruetatik iritsarazten zaion salbazio-eginkizun pertsonalizatua! Hots, aurrerantzeko

erronka nagusia da euskara hautu pertsonal erakargarri eta desiragarria izatea herritar gehiagorentzat, egungo emozio eta errealitate sozialekin konektatuz.

Horratx, bada, euskara normalizatzeko politika linguistiko berriaren muina! Horrelakoxeak, beraz, plangintza-lerroak ere!

Mezu mesianiko hori entzunda, poziktibity berriztatuaren haziak ereiten eta ingurukoen kontzientzietan eragiten saiatzen da gure euskaldun zintzoa, berdin euskararen egoerak kezkatzen ez dituen euskaldunen artean zein kopuru hutsez ere mapatik ezaba gintzaketen erdaldun elebakarrenean, ohartu ere gabe, apika, kapsula hermetikoetan daudela haietako gehienak barneratuta eta itsu gorrarena egiten dietela hiztun euskaldunen eskubide, kezka, manifestu, emozio eta alaitasun guztiei.

Kategoriak Euskara gurean, Euskarari erasoka, Hausnarrean | Iruzkinak desaktibatuta daude Éúskárá: azentuak non jarri sarreran

Euskarak kezkatutakoak: Jean Hiriart Urruti (1859-1915)

Gure idazleen artean betidanik izan da Euskarak jasotako erasoen inguruko kezka. Eta ez dira gutxi izan “hizkuntz politika” propioak ere aldarrikatu dituztenak. Jean Hiriart Urruti dugu horietako bat.

Hazparnen jaioa, Eskualduna aldizkaria izan zuen euskal gizartea esnatzeko eta akuilatzeko tokirik gogokoena. Han utzi zizkigun bere kezkak eta Euskara bizirik mantentzeko ideia nagusiak.

Haietako batzuk, euskara batura ekarrita, ondoko lerrootan:

Euskalduna naiz, eta zu ere bai, ala ez?

Euskaldunak gara, bai eta nahi ere!

Euskaldun guztiek elkar anaiatzat ezagutzen dute beti eta orotan, itsasoz ala mendiz elkarrengandik urrun bereziak izanik ere. Deusek ere ez du behin ere batasun hori hautsi ahal izan, ez gizonek, ez eta mundu honetako gauza guztiak azkenean higatzen dituen denborak.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Beste bat inon ez bezalako mintzaira; euskara […] Holako bakarra; egiazko ontasun bat hor guk eskuetan duguna […]

Zer dira Euskarari begiratu eta, hor-hara gure auzo-herrietako mintzaira eta erdara guziak? Deus ez, hauts eta errauts baizik.

Nola bereiz elkarretatik herri, mintzaira eta gizon, elkarri hain josiak, hain elkarrentzat eginak?

Gu euskaldunak, euskarari esker betidanik gara elkarren herritar, odol bereko haurride bagina bezala. Hau gure lokarria, ez jakin nola, Euskal Herriari estekatuak gauzkana guztiok bihotzez, mendez mende. Hau galdu behar ote dugu guk?

∞∞∞∞∞∞∞∞

Galtzekotan ote da euskara?

Iraungo ote du euskarak luzaz oraindik ala hilko da, eta noiz? Ez dakigu, baina ez dugu zertan lokartu! Geroak ekarri behar duena dakarrela. Geroak emango du guk kenduko dioguna, eta ez besterik.

Iraungo du Euskarak Euskal Herrian gizonik deino.

Mundua mundu deino irauteko egina izan behar da euskara.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Ezin ukatua da, hemen (Iparraldean) bezala Espainian ere, euskara mehatxatua dela.

Bi aldetatik inguratua, gero eta gehiago hersturan daukate frantsesak eta espainolak euskara. Iduri du itotzera daramatela bien artean. Ez ote dugu egun egingo, orok elkar lagunduz, Euskarari Euskal Herrian begiratzeko ez bakarrik nolazpaiteko iraupen bat, baina justiziaz dagokion nagusitasuna?

Euskararen etsai guztiak ez dira berdin ageri; gordeak, gaiztoenak.

Eta bai, oztopo ditugu, begietan ditugu, etsai ditugu frantsesaren itzalean euskara ito nahi luketenak.

Zenbat etsai gure mintzairak, argi eta itsu! […] Hola joanez, inondik ez dirauke, gero eta handiagoko mirakulu batez baizik.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Gu bezalakoak ez daki askotan zer egin; behar du bidari, eta artetan atzarrarazle. Ez dakien hark berak, zer egin euskararen zaintzeko, begiratzeko? Deus gutxi; aski ez beti kanpoko ala barneko etsaiei ihardukitzeko.

Gaizkiago dena da, mintzatu gabe, ohartu ere gabe, bizitzea euskararik ez balitz bezala. […] Alta, euskara begiratzeko ez liteke halakorik nola oroitzea: euskaldun sortu eta Euskal Herrian bizi zarela, eta euskaldunen mintzaira dela euskara. Deus baldin bada lur honen gainean zuzenik, hori da.

Euskara atxikitzea eta gordetzea gure eskubidea da eta eginbidea, adiskide maiteak. Zergatik gorde euskara, gure mintzaira?

Lehendabizi, gure mintzaira delako.

Bigarrenik, gehiago dena, kendu nahi digutelako euskara.

Hirugarrenik, euskara kenduz gero, kendu diezaguketelako euskal izena ere eta euskarari esker gara euskaldun.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Nola atxiki eta gorde euskara?

Lehen-lehenik euskararen atxikitzea eta zaintza besteren gain ez utziz, ezta gobernuaren gain ere.

Euskara bizitzekotan, biziko da euskaldunei esker! 

Bada lan. Ea badenetz langile!

∞∞∞∞∞∞∞∞

A! jakingo bagenu ongi zer eta zenbat zor diogun gure euskalduntasunari! Izen hori eta izate hori galduz gero, deus ez gintezke. Horri esker gara oraindik zerbait eta norbait gu, Frantzian eta Espainian!

Atxiki eta gorde dezagun beti gora eta zutik eta oso gure euskalduntasuna. Atxiki eta gorde dezagun hemen, gure sorterrian, gure lurrean, gure etxeetan gure nagusitasuna. Ez utzi gure eremuetan arrotza, bereziki arrotz etsaia nagusitzen. Dagoela bakoitza bere zedarrien barnean!

Halaber, dezagun herrian herriko guztiok atxiki beti gure nagusitasuna. Elkar lagundu, elkar argitu, elkar sustatu eta sustengatu. A! Jakingo bagenu horrela eskuz esku, bihotzez bihotz guztiok bat egiten… Jakingo bagenu! Zer indarra genukeen etsaiari ihardokitzeko! 

Gertatzen dena gerta, gu bakarrik gelditurik ere, etsaiari buruz, ez gara zertan izi. Heltzen bazaizkigu ohoinak, esanez “bizia ala euskara” edo “euskara ala poltsa”, ihardetsi goraki: ez bata, ez bestea. Fuera ohoinak! Fuera gure […] mintzairaren etsaiak!

Gure buruen jabe izan nahi badugu beti, jakin dezagun, beldurrik gabe, behar bezala mintzatzen eta egiten. Ez izan uzkur, ez herabe. Jazar etsaiari, zangoa buruaren gainean ezarri nahi ligukeenean. Eta ez badu sinetsi nahi gu garela, gu euskaldunok, Euskal Herriko nagusi, jo muturrean!

∞∞∞∞∞∞∞∞

Pitz bedi, atzar bedi eta azkar Espainian eta Frantzian euskaldunen libertatea!

Zahartzera goazenei darraikigula gazteria. Etor! Ez izan lanaren beldur! Gure bizitza lana da. 

Baina nola ez baikara mundu honetan oro orotako, ez eta, are gutxiago, betiko, nahi genituzke ikusi, zaharren edo zahartzen ari direnen ondotik gazteak, gaztedanik lanari lotzen.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Esango dut azken hitz: “ez dakigu euskara; gure ondokoek are gutxiago jakingo dutela beldur naiz”.

Euskara irakatsi nahi genieke arrotzei zeren eta laster, hemendik zenbait urteren buruan ez baita gehiago izango Euskal Herrian euskaldunik euskara dakienik! 

Euskara badoa gure ez-axolakeriaz. 

Oihu, oihu nahi genuke egin, eta Frantziako eta Espainiako euskaldun guztiei adierazi: atzar gaitezen eta erna, nahi badugu euskara, gure mintzaira begiratu eta gorde, ez baldin badugu nahi utzi osoki galtzen!

∞∞∞∞∞∞∞∞

Honako artikulu hauetatik jaso dira goian aipatutako pasarteak:

“Biba Euskara!”, 1891.

“Bi aldetatik”, 1894.

“Badakigu euskara”, 1895.

“Bederatzi urte”, 1896.

“Dugun atxiki euskara”, 1901.

“Bizia ala Euskara?”, 1902.

Kategoriak Euskarari erasoka | Iruzkinak desaktibatuta daude Euskarak kezkatutakoak: Jean Hiriart Urruti (1859-1915) sarreran

Haize-hipotesien artean hegan

Agur esan berri die Statkraftek Erkidego honetan burutu asmo zituen bi poligono eolikoei. Urtarrilean, Trantzizio Ekologikorako Ministeritzaren ukoa jaso zuen Aramaio-Eskoriatzan eraiki nahi zuen “Itsaraz” poligonoak, eta zazpi hilabete beranduago Eusko Jaurlaritza izan da Azpeiti-Zestoa-Errezil-eko “Piaspe” izenekoari debekua luzatu diona.

Berriak jasotakoaren arabera, “Piaspe” proiektuaren kontrako arrazoi nagusiak hauexek izan dira: “mendialde horrek ingurumen sentiberatasuna duelako eta hegaztien ugalketarako funtsezko gunea delako”.

Gipuzkoako Foru Aldundiko Fauna eta Flora Zerbitzua izan da sai zuri, sai arre eta miru gorriak bezalako hegaztien ugalketari eta babes handiko beste hegazti eta saguzar batzuei aerosorgailuek eragin ziezaieketen afekzioaren azterketa —azterketa, finean, erabakigarria— burutu duena.

Harrigarriro, Ministeritzak arrazoi bertsuengatik debekatutako Aramaio-Eskoriatzako “Itsaraz” poligono eolikoari buruz informatzean Gipuzkoako Foru Aldundiak ez zuen inolako afekziorik aurreikusi, ez eta kalte-arriskurik ere berari zuzenean zegokion Aizkorri-Aratz parke naturalean.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Erabakiak erabaki, Eusko Jaurlaritzaren eta Gipuzkoako Foru Aldundiaren debekatze-jokabide horrek beste hipotesi maltzurragoren bat ehuntzera ere gonbidatzen du tamalez, ezin baita ahaztu Statkraften bi poligono-proiektuak Urkullu lehendakari ohiaren exekutibaren apostu izan zirela estrategia energetikoaren esparruan, apostu larria eta betiere Erkidegoko bi partidu nagusien babesa eta hainbat enpresa handiren ametsak erakarri zituena.

Politika-arloko konspirazioez gozatzen duen edonork susma lezake, beraz, irteera “duina” baino ez zaiola eskaini nahi izan Statkrafti azken debeku-erabaki horren bitartez. Statkrafti eta, bidenabar, nola ez, Eusko Jaurlaritzak bere buruari. 

Pentsatzekoa da, izan ere, “Itsaraz”-ek erreka jotzean jadanik negozio erraldoia murriztuegia geratzen zitzaion konpainia norbegiarrak (60 milioi euroko 60 MW-ko proiektuaren porrota!) ez zuela “Piaspe”-rekin bakarrik segitzeko interes larregirik. 

Bestalde, politikoki ere gogorra zitzaion Jaurlaritzari liluratua zeukan proiektua hiru hegazti madarikaturengatik bertan behera geratzen zela ikustea. 

Zer guztiontzat hoberik, bada, “Piaspe”-ren kontrako inpaktu-adierazpen tekniko-ekologista bat luzatzea baino? Duintasunez alde egiteko alfonbra gorria jartzen zaio Statkrafti eta, aldi berean, ingurunearekiko sentiberatasun berezia duen erakunde gisa geratzen zaigu Jaurlaritza.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Hipotesiak horrela, Aramaioko saiek eta belatzek ez dute jakin nahi orain zer-nolako inpaktu-txostena luzatuko ote zaion leku berera hurbiltzen hasi den ALERION SPAIN S. L. enpresaren proiektu eolikoari!

Proiektaturiko poligono berriaren erpinak adierazten dituzte uztai zuriek

Hasieran, diotenez, bosna MWeko bi aerosorgailu txiki besterik ez dute eraikiko. Inoren gogoa asetzeko gutxitxo, seguruenik. Akaso aurrerago aerosorgailu gehiago. Eta agian, gero eta handiago eta birpotentziatuago…, zeren eta proiektu berriak duen izenak («Clúster de parques eólicos Subero y Durakogain») nekez ezkutatu baititzake aeorosorgailu-gose eta desira aseezinak.

Baina nork jakin hori?

∞∞∞∞∞∞∞∞

Bitartean hiru lurraldeotako hegaztiak Anbototik Aizkorrirantz hegan, etorriko ei zaizkien aerosorgailu-palak saihesten ikasi guran!

Kategoriak Aerosorgailuak, Hausnarrean | Iruzkinak desaktibatuta daude Haize-hipotesien artean hegan sarreran

“Zeruko Argia” irakurtzen zuten aramaioarrak (1925-1931)

Zeruko Argia aldizkari erlijiosoa 1919ko lehen egunean bertan sortu zen Iruñean. “Illeroko Aldizkingi Edergarriduna Aita Kaputxinoak zuzendua” zuen azpititulu gisa eta dotrina katolikoa, bizitza moralki eredugarriak eta erlijioarekin eta tradizioarekin loturiko gaiak eskaintzea zeukan helburu. Horrezaz gainera, poemak, abestiak eta haurrentzako ipuinak ere jaso ohi zituzten haren orrialdeek.

1928.02.01eko aldizkarian kaleratua


∞∞∞∞∞∞∞∞

Euskara hutsezko hilabetekaria izan zen hasiera-hasieratik eta haren sortzaileek —kaputxinoek oro har, baina Aita Buenabentura Oieregikoak eta aldizkariaren zuzendaria izango zen Damaso Intzak bereziki— argi izan zuten hizkuntz hautua, harik eta altxamendu eta ankerkeria frankistak euskaldunokin zerikusia zuten lorpen guztiak zapuztera etorri ziren arte.

Primo de Riveraren diktadura ere ezagutu zuen 17 urteko lehen ibilaldi hartan Zeruko Argiaren kolaboratzaile izan zirenen artean, Polikarpo Iraizozkoa azaltzen da besteak beste, eta baita “Jaurtarkol” (Koldo Jauregi) eta “Loramendi” (Aita Joakin Bedoñakoa) bezalako poetak ere.

Jautarkol-ek ondua eta 1926.03.01ean argitaratua

∞∞∞∞∞∞∞∞

Musikari eskainitako atalaz —berdin herri-kantak biltzeko eta harmonizatzeko zein bestek igorritako letrei eta poementzako musika ontzeko— ezin ospetsuago bilakatuko ziren Aita Donostia eta Aita Ilari Olazaran Lizarrakoa arduratu ziren nagusiki. Gogora bedi musikari biek ezagutu zutela gero, 1936tik aurrera, erbestealdiaren garraztasuna eta samina, donostiarrak 1943ra arte estatu frantsesean eta Lizarrakoak hogeita zazpi urtez Txilen.

“Poz ekarlea”, Aita Donostiak asmatua eta 1921.02.01ean argitaratua

∞∞∞∞∞∞∞∞

Hilabetekaria etxeratu omen zuten hiru mila harpidedunei gagozkiela, azpimarra dezagun ez zirela guztiak gipuzkoar, bizkaitar edota nafar izan. Asko ez izan arren, aramaioarrik ere izan zen aldizkaria sustatzeko, irakurtzeko eta zabaltzeko orduan. 

Luisa Salaberri Orbe arduratu zen Aramaioko hainbaten eta hainbaten harpidetzak bideratzen, hau da, eskaerak egiten, aleak bere dendan jasotzen, harpidedunei helarazten eta kuotak biltzen. 

Jakin, badakigu 1925a baino lehenago ere aldizkariaren irakurle zintzoak zirela herrian. Ezin jakin, halere, zenbat izan ziren guztira harpidedunak, 1926tik 1931ra bitarteko harpidedun zenbaiten izen-deiturak baino ez baitzaizkigu iritsi egunotara. 

Eskuetara iritsitako datuok, beraz, ez dira seguruenik Aramaion zeuden harpidedun guztienak, eta bai, ordea, urruntasunagatik edo bestelako zailtasunengatik, aldizkari-aleak Salaberri Orberen dendan jasotzen zituztenenak soilik, haren ohar-koadernoetan aurkitzen dira-eta ondoko harpidetza-datuak. 

Gogoratzekoa da, azkenik, 4 pezetara igo zela urteko kuota 1925ean eta zazpi bat urtez behintzat ez zela prezioa aldatu. 

∞∞∞∞∞∞∞∞

Zeruko Argia: harpidedun ezagun zenbait 1925etik 1931ra bitartean 

Anastasio Madina (Altzaga)

Pedro Elorza (Arexola – Ezpeleta)

Kanuto Ortueta (Arriola – Leistarrena)

Valentin Lasaga (Azkoaga)

Brigida Aranzabal (Azkoaga)

Eusebio Ruiz Azua (Azkoaga – Etxebarri)

Esteban Garaitaonandia (Azkoaga)

Juan Astondoa (Barajuen)

Frantzisko Trojaola (Barajuen)

Lazaro Kortabarria (Basauti)

Felix Ascasibar (Etxaguen)

Kosma Elorza (Etxaguen)

Markos Larrañaga (Gantzaga)

Rafael Eriz (Gantzaga)

Domingo Soloeta (Gantzaga – Uriarte)

Frantzisko Zillaurren (Gantzaga)

Daniel Larrañaga (Gantzaga)

Silbestre Errasti (Gantzaga)

Biktor Goikoerrotea (Gureia)

Jose Irasuegi (Gureia)

Anizeto Zubizarreta (Gureia)

Simon Mondragon (Gureia)

Fausto Etxebarria (Gureia)

Fernando Beitia (Untzila)

Dionisio Mazmela (Untzila)

Kaietano Arana (Untzila – Muru)

Braulio Errasti (Untzila – Muru)

Fakundo Isasmendi (Untzila – Muru)

Serapia Astola (Untzila – Uriarte)

Luis Agiriano (Untzila – Eleizalde)

Margarita Oteiza (Untzila – Barojena)

Juan Arriola Bengoa (Uribarri)

Aurelio Ganboa (Uribarri)

Bernardo Jauregi (Uribarri)

Kristobal Altuna (Kalea – Iturroste)

Basilio Ormaetxea (Kalea – Nardeaga)

Domingo Etxebarria (Kalea – Zalazan)

∞∞∞∞∞∞∞∞

Zerrenda honek, bestalde, argi asko erakusten du Aramaioko etxe askotan (gehienetan, agian) euskaraz irakurtzeko gaitasuna eta zaletasuna zituztela, ordura arte euskarazko eskolarik jasotzeko inolako aukerarik izan ez bazuten ere.

Hori —erantsi beharrik bai?— euskal jendeak bere aldetik egin duen eta oraindik egin lezakeen ahaleginaz mintzo zaigu, argiki mintzatu gainera. Bai geure burua alfabetatzeko, eta bai geure hizkuntza benetako balioan jarri eta egunero eta leku eta arlo guztietan erabiltzeko eta gure ondokoei transmititzeko ahaleginaz mintzo. 

Gure aurreko haien eredua, geuk bihotz-ezpainetan eraman beharko genukeen lekukoa.

Kategoriak Euskara gurean, Historia eta istorioak | Iruzkinak desaktibatuta daude “Zeruko Argia” irakurtzen zuten aramaioarrak (1925-1931) sarreran

Eskuin oportunista, ezker frantziskotarra

Ambrogio Lorenzetti, Il Martirio dei francescani ad Almaliqs freskoa (1342)

I

I

I

Hona hemen Jordi Martí Monllau soziolinguista katalanak idatzitako azken artikulua, Belamendin bertan euskaratua. Nùvol agerkari digitalean kaleratua izan da artikulua.

ESKUIN OPORTUNISTA, EZKER FRANTZISKOTARRA

Justiziaren auzia, hau da, bakoitzari dagokiona ematearen auzia, premiaren alaba da. Eta horrela da, hain zuzen, eskuragarri duguna mugatua denean bakarrik azaltzen delako, eta ondorioz, eskubideak eta baliabideak (oinarrizko ondasunak, azken buruan) irizpide arrazional —edo, gutxienez, arrazoizko irizpide— baten arabera banatzera behartzen duelako, hau da, ahalik eta irizpide hoberena baliatuz edo, egokiago adierazita, ahalik eta kalte gutxien egiten duena erabiliz. Horregatik eta horretarako jaio da politika: justizia egiteko, eskuragarri dauden ondasun mugatuen (ber)banaketa erabakitzeko, nork, zer eta zein neurritan daukan emateko betebeharra edo jasotzeko eskubidea ebazteko. Erantzunak, halere, saihestezinezko muga batzuk suposatzen ditu.

Tradizionalki ezkerra eta eskuina deitu izan ditugunak ahaleginetan ari dira zertan litzatekeen banaketa justua zehazteko. Baina premisa desberdinetatik abiatzen dira eta, beraz, ondorio desberdinetara iristen dira. Guztiarekin, bata zein bestea, mendia eta lautada, ados daude gauza batean: ugaritasunean igeri egon ezean, erabaki egin behar da zer eta zenbat dagokion, modu ekitatiboan, pertsona bakoitzari. Gogora dezagun zientzia ekonomikoa etikako katedra batean eta ekonomia politikoa izenarekin jaio zela.

Hori horrela izanda ere, badira gure etxean eskuin bat eta ezkerren bat mugaren nozioa aintzat hartzen ez dutenak. Lehenengoa, hazkundea totem bihurtu duelako eta esku ikusezin probidentzial batean sinesten duelako. Bigarrena, ezkerra, ohartzen ez bide delako ezen, beharrezkoa bada justizia, bakoitzak bere gaitasun eta premien arabera irudikatutako ideala denboraren amaieran —behialako Eden-a berrezartzean— baino ez litzatekeela posible izango, eta bitartean, historiak iraun bitartean alegia, bakoitzari egin dezakeena egitea exijitu behar bazaio ere, errazionatu egin beharko dela nahitaezkotzat jotzen denaren banaketa. Ez dago diskrezionalitaterik garai historikoetan.

Izan ere, bere azken fasean, ideal komunistak baliabideen ugaritasun handia aurreikusten du, industria-produktibitatearen, jabetza pribatuaren gabeziaren eta lana azkenean esplotaziotik askatutako gizaki baten errealizazio-bide bilakatu izanaren konjuntzioari esker, hain ugaritasun handia non banaketaren auziak izaera tragiko guztia galdu eta funtsean logistika arazo huts izatera mugatuko baita. Orduan ez da beharrezkoa izango justiziara jotzea, mantendu besterik ez da egin beharko. Une hori iritsitakoan (historiaren amaierarena edo, nahiago bada —gauza bera izango liratekeelako— Jainkoaren Erreinuaren etorrerarena, azken finean mitoak beti pilpiratzen baitu logosean), politika, jada behin betiko post-historikoa, errutina bihurtuko da, halabeharrez kontserbadorea eta potentzialki erreakzionarioa: orainaldiaren zaintzaile eta aldaketaren errepresiogile (lortutako justiziaren etapari —Ongiari— aurre egingo liokeen guztiak berriro Gaizkian erortzea adieraziko bailuke).

Bitartean, ordea, nahitaez izango dugu betiko politika; gure gizarte zehatz eta mugatuen politika, gizateria osoa barne hartu gabe, haren zati bat baizik hartzen ez duen “gu” huts batez mintzo dena, eta, aldi berean, ekarpen eta betebehar saihestezinetan oinarritzen diren ondasun (baliabide zein eskubide) mugatuez. Komunitate historiko horien baitan administratu beharko da eskumenean duguna, betiere justizia-irizpideen (hau da, irizpide justifikagarrien) arabera eta derrigorrezko betebeharrak ezarriz. Hori ez egiteak saihets litekeen gaitz batera eramango gintuzke eta, beraz, errudun bihurtuko gintuzke. Premia historikoak behartzen du eta honako hau esatea dakar: mugatua dena administratzeak esan nahi du argitu behar dela zer egin daitekeen, zer egin behar den eta zer den ezin egin daitekeena eta egin behar ez dena. “Honaino” eta “honenganaino” esateaz gain, jakina.

“Honaino” azpimarratzen dut artikulu honek ez duelako politikaz orokorrean hitz egitea bilatzean, eta bai bereziki immigrazio-politikan zentratzea, azken gai hau gure herrialdean politika ekonomikotik pentsatu eta jokatu behar dugularik, berau baita dugun erabakitzeko gaitasunean eragin zuzena duen esparrua. Politika ekonomikotik eta, aldi berean, harrera- eta integrazio-politikatik pentsatu eta jokatu, lehenengo arloa, neurri handi batean, Kataluniako erakundeei (Herrialde Katalanetakoei) espresuki baitagokie, bigarrenean, eskumen-gabezia larriak izan arren (bi-biak, edonola ere, txanpon beraren aldeak).

Puntu honetan, gure eskuin hazkundezalea, “desarrollista” eta, gure eredu ekonomikoari begiratuz, “immigrazionista” mutu eta itsu agertzen da. Azken finean, esana dugu dagoeneko, probidentzia ikusezinetan jartzen du fedea. Deus ez aurreikusteko eta deus ez esateko, beraz. Sei milioiko Kataluniak zortzi milioikoari utzi behar izan zion lekua, eta hori soil-soilik hamarrerainoko eta gehiagorainoko lasterketa bateko etapa gisa ulertu behar da. Valentziako Herrialdean logika bera, eta Uharteetan zuzenduta eta proportzionalki handituta. Eta horrela toki guztietan. Azken finean, merkatu orojakileak hornituko du, baliabideei dagokienez, immigrazioaren gehiengoaren profilak behar duena, eta eskubide eta betebeharrei dagokienez, garrantzitsua dena modeloaren eta haren onuradunen eskakizunak dira. Behar den guztia gutxieneko gizarte-bakea bermatzea da, eta ikusiko da gainerakoa. Gobernurik onena gutxien gobernatzen duena da, edo nahiago bada: ahal bezain politika gutxi egiten dugu (eguna pasatu, urtea bulkatu esatea bezalakoa baita, edo nahiago bada: herrialdearen historian egun bat gehiago, historiako egun bat gutxiago herrialdearentzat).

Bere aldetik, gure ezkerraren zati batek ez du makroekonomian eta demografikoki arazorik ikusten mugarik gabe hazten segitzean, eta azken hazkunde hori hartzaile den jendartearentzako ontasunarekin eta haren protagonista direnentzako eskubide ukaezinarekin identifikatzen du. Biztanleria hazten utzi behar da, datozenen borondatea baino beste balaztarik baloratu gabe. Ez dago mugarik harrerarako, ez baitago zalantzarik, mendiaren behealdean sermoia entzuten ari zen jendetza hura bezala, denak aseko direla, bai merkatu hornitzailea medio (ezker honek ere horretan sinesten du, sakonean) eta bai nonbait hondorik ez duten altxor publikoa eta giza-materiala tarteko, beraiek eman behar baitituzte etxebizitza, eskola, osasun-arreta, diru-laguntzak eta konpentsazioak, beharrezkoa den kantitatean eta kalitatean. Integrazio- eta funtsezko zerbitzuen horniduraz harago doazen harrera-aurreikuspenen xedapenei dagokienez, are handiagoa da kezka-falta: puntu honetan, eskuinak ekonomian esku ikusezinari ematen dion rol bera ematen dio hizpide dugun ezkerrak gizakiaren ontasun naturalari. Dena den, nahikoa izango da baliabide gehiago proposatzea funts agortezin beretik ateratzeko. Eta dena joango da ondo. Ezker hau itsutasun-motan eta haren hedapenean bakarrik desberdintzen da eskuinetik: eskuinak begirada baztertu eta konfiantza duen bitartean, ezker honek, fidakorra bera ere, uste du ez dagoela ezer ikusteko edo zenbatzeko. Bientzat desagertzen da mugaren ideia, eta orduan alferrikakoa dirudi immigrazio- eta harrera-gaietan justiziaren auziak, ezin baita inoiz ezetz esan, ateak ireki besterik ez delako egin behar, eta itxaron, itxaron merkatuaren eta arazoak desagerrarazteko gaitasuna duen denboraren zain geratuz, edo estatuaren eta giza-izaeraren zain, agortezina baita bata eta osasuntsua eta osasungarria bestea. Politikak atzera jotzen du fedearen aurrean. Bai eskuinarentzat eta bai ezkerrarentzat, politikak hazkunderako bidea zabaltzeko balio du. Ñabardura desberdin bakarra da ezkerrak Administrazio zabala ere behar duela, zor publikoaren kobazulotik ateratzen diren ogi eta arrainen banaketa ofizialtzen duena.

Horrela ulertuta, moralki zirkunstantziek dakarkioten bezainbeste zama bizkarrean eramatea eskatzen zaio gizarte espezifiko bati, bizkar hori ez baita inoiz hautsiko. Agian ezin izango zaio hori edozein gizarteri eskatu, egia da, baina bai behintzat oparoenei, argi delako uneren bat iristen dela non oparotasuna itzulezin bilakatzen baita. Bizkarrezurra hautsiezinak egongo lirateke eta uko egin ezin daitezkeen eskubideak. Ez dago arriskurik.

Immigrazioa dela eta, eskuinak baietz dio (baita kontrakoa diotenek ere, nahiz eta immigrazioak eskatzen duen eredu ekonomikoan esku hartu nahi ez badute ere), eta ezker jakin batek ez du ezetz esan nahi. Ahal duten heinean, uko egiten diote biek politikari, zeren, 68ko unibertsitateko ikasleek onartuko zuketen bezala, legez kanpo utzi behar baitira murrizketak.

Zehatzago esanda, aipatzen ari garen ezkerrak, justiziaz hitz egiten badu ere, beldurra diola erakusten du, solidaritateak zirkunstantzia historikoek ezarritako mugak dituela onartzera daramaten eskakizunak dakartzalako justiziak berarekin, eta haiek gabe hondoratzea gertatzen da. Ontzi orok du errespetatu egin beharreko edukiera, baldin eskubideen higadura eta baliabideen eskasiaren ondoriozko urperatzea saihestu nahi bada. Ziurtatu egin daiteke munduko jende orok ezinbesteko den guztia eta neurri berean izan dezan. Baitezpadakoa da hori bermatzea, izatez. Baina hori soil-soilik da posiblea denon parte-hartze berdinarekin, edo hobeto esanda: daukaten guztien parte-hartzearekin. Inolaz ere ez da eginbide bat, baten batek bizkarrean eraman dezakeen misio bat. Hori pentsatzea, maitatzearekin eta Jainkoak (Jainko-estatuak, bere baliabide material eta humanoekin) hornitu eta bihotzak xedatuko duela espero izatearekin aski dela ziur den ezker baten kontua da. Ezker utopiko eta ikaroarra da, eskubideak aukera-baldintzak galdatzen dituela ulertzen ez duela dirudiena; ezker ebanjeliko bat, fraide txikiena, politika moralarekin ordezkatzen duena eta den-dena nahi duena, eta oraintxe nahi duena, ziur egonik sakonean borondate onaren kontua dela guztia. Justizia eta santutasuna nahasten dituen ezkerra da, planifikatzen ez duena, horrek xede errealistak ezartzea esan nahi duelako, zinezko egoerarekin eta eskuragarri diren baliabideekin bat eginez ezarriak hain zuzen, eta horrek mugak ipintzea dakar. Beraz, ezker bat da, zeinarentzat immigrazio-politikarik hoberena existitzen ez dena izango litzatekeen (eta harrera-politika karitatera mugatuko litzatekeen), eta horregatik, desregulazioan bizi den eskuinaren antzera, atzera eta atzera egiten du, eta bere espazioa uzten die —hitzez, gutxienez— erregulazioari uko egiten ez dietenei eta immigrazio-politika egiteko eta harreran betebeharrak ezartzeko prest daudenei, nahiz eta lehenengoari dagozkion helburuak eta bigarrenari buruz gogoan dituzten baldintzak mespretxagarriak izan. Zeren eta politika txarra politika baita oraindik, eta arazoek arazo izaten segitzen dutenez, beti izango da hobea politika txar bat ez dagoena baino.

Bada ezker bat ulertzen ez duena (ezin uler dezakeena, nahi ez duelako) immigrazioa planifikatu, mailakatu eta mugatu behar dela, batez ere hura jaso duen gizartean eskubide zenbait (ingurumenekoak, kulturalak, etxebizitzakoak…) ez daudenean finkatuta eta aldaketa demografikoek astindu ditzaketenean; batez ere, bolada batez gutxienez, hartzaile den jendartearen kide guztien laguntza behar duen immigrazioaz ari bagara. Ezker bat da, laburturik, ulertu nahi ez duena giza-mugimendu masiboek, harrera-lekuetan, ordura arte gutxi-asko bermatuta zeuden eskubideak mantentzea ahalbidetzen duten baldintza materialak aldatzen dituztela, eta, beraz, justiziari esku-hartze politikoa behar duen erronka dakarkiotela nola ezarri eta noraino esan ahal izateko. Ez bada, noski, desiragarri deritzola behe-behetik berdintzea (behin betiko zein behin-behineko mugagabe batez) eta, komunitate batzuen kasuan, alferrikako edo premiarik gabeko jo dezan hainbat eskubide (adibidez, kulturalak).

Gizarte finituetan oinarritutako antolaketa politikoa duen mundu batean, ezin da baldintzarik gabekoa izan nahi den lekuan bizitzeko eskubidea. Azken batean, zalantzan ere jartzen dut hala izango litzatekeen hipotetikoa (eta ziur aski ez desiragarria) litzatekeen mundu guztiz globalizatu batean.

Justizia ezin da maitasun bihurtu, ez direlako bi gauza desberdin bakarrik, baizik eta elkarren Justizia ezin da maitasuntzat goretsi, ez baitira soilik bi gauza desberdin, elkarren kontraesanean egon litezkeen bi gauza baizik. Batak dagoena (ber)banatzen eta administratzen du, alde guztiekiko da zorrotza (alde guztiak berdin kontuan hartuz) eta ebaluatu egin daiteke. Besteak ez die gabeziei erreparatzen, bere buruarekiko bakarrik da zorrotza eta ez du epaitzen. Hein batean bateragarriak badira ere, iristen da une bat non, zenbat eta maitasun gehiago egon, orduan eta justizia gutxiago dagoen. Eta, paradoxikoki, zenbat eta justizia gehiago, orduan eta maitasun gehiago. Amaidunen gauzak.

Marx irakurri ez duten liberal eta komunista gisa aurkezten diren oportunistez betetako herrialdea gara. Untxi-zuloko kristautasunak inspiratutako ezker rousseautarraren eragin handia duen herrialdea gara. Eskuin sinesgabea eta ezker frantziskotarra.

Baina bereziki, batik bat errugabe izatera iritsi nahi lukeen herrialdea gara eta, horregatik, erabakiak hartzen eskuak zikindu nahi ez dituena. Botere faltagatik politikarik gabeko herrialdea, baina hori ondo doakiola iruditzen zaiona. Politika egin diezaiotela nahiago duen herrialdea, inertzian finkatuta segitzeko edo bere nagusitasun moralean atsegin hartzeko. Hobe bizitzen da salatzen eta kritikatzen.

Hala ere, ulertu beharko genuke honako hau ez dela errugabeen mundu bat, zeren eta azken finean berau ulertu ez izanagatik gertatu baita katalanak jada ez dutela kontatzen mundu honetan edo haren historian.

Eta mundutik kanpo ez dago ezer.

Boterea behar dugu, baina batez ere boterearen kultura. Eta justuak eta posibleak izateagatik ederrak diren helburuak behar ditugu, eta ez ederrak eder izateagatik, eta horrez gain horiek lortzeko bitartekoak eskaintzen dituen politika bat. Baita immigrazioari dagokionez ere. Munduan erroturiko politika bat, hara itzuli ahal izan gaitezen. Beharrezkoa denean eskuak zikintzen dituen politika bat, mundu hau lurrez, urez, airez eta suz egina baitago, ez eterrez. Etika estetikaren aurretik jartzen duen ezker bat behar dugu, baina, batez ere, lehenengoa politikan gorpuzten dela ulertzen duena.

Jordi Martí Monllau

Kategoriak Hausnarrean | Iruzkinak desaktibatuta daude Eskuin oportunista, ezker frantziskotarra sarreran

Inori axola al zaio arnasten dugun airea?

Asko okertu da egunotan airearen kalitatea Euskal Herrian. Eta ez bakarrik Saharatik datorren hautsagatik. Albistegietan lar zabaldu ez den arren, Kanadako suteek ere ekarri digute keaz gaineko kutsadura berezirik: beruna, merkurioa eta artsenikoa, hain zuzen.

Baina kutsaduraren jatorriak gorabehera, inpresioa da hemen airearen kalitateaz arduratzen omen diren erakunde publikoek ez dituztela larriagotze horren inguruko datuak behar bezala eskaintzen. Ez da lehenengo aldia.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Kanadako suteak, zuhaitz eta zohikaztegi edo turbategiak medio, ia lau milioi hektarea erretzeraino iritsi dira urte erdi honetan. Kutsadura okerrena, halere, zohikaztegiena izaten ari da, neguan zehar ere mantendu izaten baita sua bizirik lurpe sakonean. Hortik jarri zaien izena: sute zonbiak, inoiz ez dira-eta hiltzen. 

Zohikatza, ezaguna denez, karbono-kopuru ezin handiagoak metatzen ditu bere baitan, baina horrezaz gainera, industria- eta meategi-hondakinak ere xurgatu izan ditu, batik bat orain, erretzean, airera botatzen ari den toxikoak. Beraz, karbono-dioxidoa aireratzeaz gain, urre-meategietan erabili izandako berun-, merkurio- eta artseniko-tonak eta tonak jaurtitzen ari dira orain airera.

Kanadako suteen kutsadura, halere, eta inork ez bide daki zergatik, mundu zabalera hedatzen ari da, Estatu Batuetako ekialde guztia zeharo kutsatua geratzen ari delarik.

Ekainaren hasieran Kanadako suteen kea 5.000-9.000 metro bitartean zegoela hurbildu zen Europara. 

∞∞∞∞∞∞∞∞

Egun beretan gertatzen hasi da, halaber, Saharako hautsaren etorrera manedebaldeko Europarantz ere, honek ere erdian Euskal Herria harrapatu duelarik:

Iturria: Meteo-Paris.com

∞∞∞∞∞∞∞∞

Eta nola eman dute egoera berezi horren berri euskal erakundeek?

Ekainaren 10ean beheko geruzetara jaisten hasi zen kea, kontinenteko airearen kalitatea gaiztotuz. Gasteizko Udalak egun hartan kaleratu zuen airearen kalitate txarraren abisua, betiere, Kanadakoa ahaztu eta “errua” askoz nabarmenagoa den Saharako hautsari leporatuz. Hurrengo egunean, baina, gainditutzat jo zuen Udalak egoera kezkagarria, Eusko Jaurlaritzaren datuetan oinarrituta.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Eusko Jaurlaritzaren kontrolpeko estazioetan jasotako datuek ez bide dute hain egoera lasairik islatzen, ordea. Ez behintzat Gasteizen.

Izatez, aire-kalitatearen berri emateko erabiltzen dituzten informazio-grafikoen mekanismoak oso bitxiak eta, nola esan, nahasgarriak dira, datuetara iristeko estekak irekitzean, berdinak edo, gutxienik, orobatsuak diruditen koadroak azaltzen baitira, trikimaina txiki —eta maltzur?— bat edo beste erakutsiz. 

Gaur, ekainak 13, esaterako, Gasteiz hiribideko datuen grafikoak 25 μg/m3 kontzentrazioak baino gutxiago emateko prestatua dirudi:

Tamaina eta antolamentu berdinak ditu Judimendi parkekoak ere, nahiz eta oraingoan koadro txikia 35 μg/m3-rainoko kontzentrazioak islatzeko prestatua izan:

Martxoaren 3ko plazako grafikoak, bere aldetik, 50 μg/m3 baino gutxiagoko kontzentrazioak emateko pentsatua dela ematen du, batzuetan kutsadura-zifrak altuagoak direla susma badaiteke ere:

Hiru grafiko, lehen begiratuan kolore, egitura eta tamaina berdinak dituztenak, baina funtsean auzo txiro/auzo aberats eskema estaltzen dutenak, haietako kutsadura beti baitabil balore-tarte berberetan: Zaramagan beti altuago, Hiribidean baxuago.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Esan gabe doa Farmaziako estazioak Gasteizko laugarrenak, hiri osoko airearen batez bestekoak eta kalitate-inpresioak hobetzeko baliatzen dela ematen duela, hiriko aire garbienetako bat izateaz gain, han ez baita besteetan neurtzen diren aerosolak eta neurtzen. Han airea, ofizialki, beti da berdea eta osasuntsua.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Norberak erabakiko du manipulazio-nahiari, ezdeustasunari edota zeri egotzi dakiokeen kontua, baina guztiz kezkagarria da ekainaren 11n, Martxoaren 3 plazako estazioari dagozkion datuekin eskaini den “informazioa”.

Eusko Jaurlaritzaren orrialdeak emandako grafikoan hutsune hutsa besterik ez dago goizeko bederatzietatik arratsaldeko lauak arte, itzalaldiren batengatik-edo neurketarik izan ez balitz bezala. Arratsaldeko lauetan, zorionez, beherantz hasten da OSO TXARRA izateko puntua —50 μg/m3 kontzentrazioa azaltzen duen grafikoaren muga bera— haustekotan egon den marra:

Gaizki pentsatzeko zaletasunik izan gabe ere edonork susma lezake grafikoan kabitzen ez den aerosol-kontzentrazioa izan dela zazpi ordu desagertu horietan, izan ere, hurrengo egunean ere, ekainaren 12an, eguerdiko ordu bietan, Martxoaren 3 plazako estazioan 129-ko indize ezohikoa markatu baitzuen neurgailuak:

Lehen lerroko marra gorri/laranjaren luzerak, dena den, ez du proportziorik gordetzen gainerakoekin konparatuta. Askoz txikiagoa da. Arazoren bat disimulatu edo estali nahi izango bailitzan. Eta han zuzen ere partikula kaltegarrienez ari garelarik.

∞∞∞∞∞∞∞∞

Gaur, ekainak 13, inork ez du arrisku abisurik kaleratu, nahiz eta IQAir delakoak honelako informazioa kaleratu duen Gasteizen dauden lau (Farmaziakoa barne!) estazioetako datuak baliatuz:

Grafikoan ikusten denez, partikula txikienen eta kaltegarrienen (PM 2,5) kontzentrazioa Munduko Osasun Erakundeak duen urteko erreferentzia baino ia bost (4,6) aldiz handiagoa da.

Saharako hautsa izan edota Kanadako kea, hemen inork ez du abisurik luzatu. Aire garbiko paradisu greena gara.

Kategoriak klima-aldaketa | Iruzkinak desaktibatuta daude Inori axola al zaio arnasten dugun airea? sarreran

Aritz Otxandianorekin elkartasuna

Solidarity, Sonja VishnudArt

Statkraftek Aramaion eraiki nahi izan zuen industria-poligono eolikoa zela-eta blog honetan Aritz Otxandianoarekin izandako eztabaida eta liskar dialektiko-teknikoak gorabehera, Belamendik ageri-agerian utzi nahi du zeharo gaitzesten dituela bai Aritzen etxeari egin berri zaion eraso basatia eta bai horrelako ekintzetara eta mehatxuetara eramaten dituzten jarrera zentzugabeak, argi baino argiago baitago Lurraren, Mendien eta Biodibertsitatearen defentsak bestelako jokamoldeak eta bestelako aldezkariak behar dituena.

Bihoakie hemendik Aritz Otxandianori eta haren familiari Belamendiren elkartasunik zintzoena eta adiskidetsuena.

Kategoriak Sailkatu gabea | Iruzkinak desaktibatuta daude Aritz Otxandianorekin elkartasuna sarreran