In Julio we trust.
Bigarrenez, ekaitzak eteniko paseoa. Gaur ez nuen bloga elikatzeko asmorik, baina ohitura onen gainbehera erabatekoa ekiditeko jarri naiz ordenagailu aurrean. Ibilaldia zapuztu izanarekin, nahikoa. Eta, batez ere, nire buruari enegarren kontraesana pizteko.
Zin dagizuet hau izango dela liburu bat amaitu gabe posta idazten dudan azken aldia. Baina horrenbeste ari naiz Julio Cortazarren Clases de literatura liburuarekin gozatzen, pdf apokrifoa da, barkatu, poza ez konpartitzea zekena iruditzen zaidana. Kritika batzuetan irakurri dut Berkeleyen 1980an eman zituen klaseetan oinarritutako liburukote honek ez duela idatzi izanaren distira. Diktaketa da, azken finean, eta nabari omen zaio erritmoan. Ados, bale. Baina Kontrara, lerroak irakurri ahala klaseetan barneratzeko aukera ematen dizu argentinar erraldoia parean izango bazenu bezala eta horrek ez du preziorik. Hori ikaragarria da.
Jon Alonsorekin 1998 urrun hartan, Arrasateko udaletxean eginiko gazteentzako literatura ikastaro batean izan nuen Cortázarren berri. Ze ironikoa dena. Epifania izan nuen, hogeita bat urte beranduago, Eako itsas ertzean, Oier Guillanek Pertsegitzailea ipuinari ahotsa jarri zionean. Hor egin nintzen zaletu huts nintzena Julioren elizan fededun eta ginda Eako egitarau bereko Mikel Sotoren hitzaldi benetan aparta izan zen. Pasioz esaniko berbak, ez direnak oso ohikoak parajeotan.
Bigarren zin ematea, berriz egingo ez dudanarena, ad verecundiamaren erabilera lotsagabea da. Juan Carlos dirudit, badakit. Nire defentsan, zer esango dizuet bada, zuzenbidea ikasi nuen eta hitzak bihurritzen badakit. Baldarki, jakina.
Azkenaldian distopiei buruz irakurritako hainbat konturekin bestelako iritzi bat dut buruan bueltaka eta Cortázarren Clases de literatura honetan aurkitu dut nire pentsamenduaren lasaitua:
Mi noción de la fantasía (utilizo la palabra en general, dentro de la fantasía podemos incluír todo lo que es imaginario, lo fantástico, de lo cual hemos hablado muchísimo en estas charlas) creo que no necesito explayarla más, ustedes saben muy bien hasta qué punto para mí es capital no sólo en lo que llevo escrito sino también en lo que prefiero personalmente dentro de la literatura. Lo que quiere decir – y de ahí tal vez el malentendido – y que voy a repetir ahora tal vez con más claridad es que en nuestro tiempo sobre todo , y muy especialmente en América Latina dadas las circunstancias por las cúales atraviesa, no acepto nunca ese tipo de fantasía de ficción o de imaginación que gira en torno a sí misma y nada más y que se siente en el escritor que únicamente hace un trabajo de fantasía y de imaginación, escapando deliberadamente de una realidad que lo rodea, lo enfrenta y le está pidiendo un diálogo en los libros que ese hombre va a escribir. La fantasía, lo fantástico, lo imaginable que yo amo y con lo cual he tratado de hacer mi propia obra es todo lo que en el fondo sirve para proyectar con más claridad y con más fuerza la realidad que nos rodea. Lo dije al comienzo y lo repito ahora que nos estamos ya saliendo del dominio de lo fantástico para entrar en el realismo o lo que se llama realismo. Dejo entonces aclarada una cosa que me parece importante porque de ninguna manera se me ocurriría disminuir la importancia de todo lo que es fantasía en un escrito cuando sigo creyendo que es su arma más poderosa y la que le abre finalmente las puertas de una realidad más rica y muchas veces más hermosa.
Distopia ez da errealitatea ikusteko egiten den ihesa besterik.