Hitz potoloa transmedia. Sentsazio horixe nuen atzo goizean (urriak 30) Tranxmedia jardunaldietara iritsi nintzenean. Tishna Molla Power to the Pixell
nazioartean lan egiten duen cross-media enpresaburuak argazki orokorra
egin zigun eta hainbat zehaztasun eman zizkigun, transmedia kontzeptua,
hau da, historiak kontatzeko planteamendu parte-hartzaile interaktiboa
zertan datzan ulertzen laguntzeko.
Saioa Eitbren egoitza nagusiko Multibox aretoan izan zen eta 50 bat lagun elkartu ginen egun osoko saioan. Goizean @TishnaMolla
izan zen hizlaria bi zatitan banatutako saioan; lehenengo transmediaren
inguruko hitzaldi luze samarra egin zuen eta bigarren zatirako gorde
zituen lan egiteko era parte-hartzaile interaktibo hori baliatuz martxan
dauden hainbat proiekturen adibideak erakustea. Bazkal aurretik,
gertuagotik, Donostiatik, Traxlan-ekoek euren azkeneko sormen lana aurkeztu ziguten.
Maider Egues
mondragoetarrari tokatu zitzaion aurkezle aritzea eta hasteko hainbat
galdera bota zituen: Transmedia eredu horretan oinarritutako ze proiektu
gara daiteke, eta zer dago eginda modelu horretan oinarrituta? Zertan
irabazten du transmedia ereduan oinarritutako proiektu batek?
Galdera guztiak erantzuteko erronka Tishna Mollarena zen. Power to
the Pixel plataforma anitzaren bitartez, aholkularitza eskaintzen diete
ikus-entzunezko historiak kontatzen dituzten enpresei. Bretainia Handiko
zine konpainia bat izatetik, nazioarteko transmedia konpainia izatera
pasa ziren orain urte batzuk.
Eguneko sorpresatariko bat: aspaldiko eta ez hain aspaldiko ezagun asko berriz ikusteko aukera, beti pozten da bat, lagunak, ezagunak, aspaldikoak, berriz topatzean.
Beste sorpresatako bat ponentearen gaztetasuna eta gainera,
euskaraz agurtzera ausartu zen: “kaixo, egunon, nire izena tishna da”.
Hainbestean. 2001ean historiak kontatzen zituzten hainbat plataformen
bitartez produktore gisa lanean hasi zela kontatu zigun; publikoan
zenbat zuzendari edo produktoren zegoen jakin nahi izan zuen, baina, ez
zuen horrelakorik aurkitu aretoan.
Baina zertaz ari gara transmediaz ari garenean? Mollak azaldu zuenez,
kontuan izan behar da sortze prozesu guztia plataforma anitzen bitartez
egiten dela, baita finantzazioa ere. Lan egiteko modu hori, hein baten,
ez da berria, plataforma anitzak lehenago ere erabiltzen zirelako,
baina, kontua da, “nola uztartu horiek guztiak, transmediaren onarriak
aintzat hartuak izan daitezen. Kontatu nahi den historia da oinarria;
historiak gidatuko du formatua”.
Historiak, fikziozkoak ala ez fikziozkoak izan daitezke, baina
transmediarekin “ hori ere aldakorra da, hasieratik hori ere aintzat
hartzen delako”. Plataforma anitzean lan egiteak eragin dezakeelako
historia eraldatzea, “ikus-entzule, parte-hartzaile, jarratzaile
bakoitzak erabakiko duelako historia nola jaso nahi duen”.
Gainera, ikusita audientziak, dirua eta denbora geroz eta eskasagoak
direla, baina, era berean, historia kontalariak, historiak kontatzeko
bide edo kateak, eta edukia, orokorrean, gorantz doazela, panoramari
aurre hartu behar zaio eta horretarako aukera ematen du transmendiak.
Izan ere, jada ez dute agintzen bakarrik estudioek, komunikabideek,
markek edo gobernuek. “Ikus-entzule pasibo izatetik historia-kontalari
izatera pasa gara”, nahi den horren inguruan gure istorioa guk nahi
dugun eran kontatzeko gaitasuna eta medioak ditugu. “ Jada
kontsumitzailea sortzaile da, eta ez bakarrik sortzeko, baizik eta,
editatzeko eta sareratzeko ahalmenarekin”. Horrek ere, audientzia geroz
eta banatuagoa egotea eragin du, Tishna Mollak azaldu zuenez,
“audientziaren atomizazioa” eman da.
Think about
Hiru aspektu kontuan hartzeko garrantzia azpimarratu zuen Mollak.Think about behaviour, Think about value eta Think about why someone will care.
Garrantzitsua delako norberak jasotzen duen guztiarekin zer egin
dezakeen pentsatzea, zer balio ematen dion bakoitzak eta nori axolako
zaion, nori irudituko zaion interesgarria jakitea.
Izan ere, ulertu behar duguna da edonor dela sortzaile eta edonorekin
kolaboratu zenezakeela, online teknologiak asko erraztu duelako hori.
“Ez zara publikatzeko zain egon behar, kolaboratzaile sarea bilatu
dezakezu, komunikazio ona egitea ezinbestekoa bada ere, teknologiak
laguntzen du horretan ere, eta horretaz ohartu beharra dago, zure kabuz
egin zenezakeela. Azken batean, proiektu parte-hartzaileez ari gara,
parte hartzerik barik hedapenik izango ez duten proiektuez. Aldiz, parte
hartzeak hedapen eta fideltasuna ekar dezake eta elkarlan horretara ere
erakarri behar dira finantzazio iturriak eta iragarleak.
Hitz potoloa zena argixeago geratu zitzaidala uste izan nuen
hitzaldiaren ostean, baina oraindik transmedia proiektu zehatzak ikusi
behar nituela erabaki nuen, argiago ikusteko. Izan ere, teorian
trasmediak badauka idealismotik asko; elkarlana, aniztasuna,
parte-hartzailea… Kontzeptu sozial horiek guztiak herrilana ekarri
zidaten gogora.
Storify irakurtzeko