Beldurra

Andreotti. D´Annunzio. Poetak.

Berrikusteak badu arriskutik. Bistan baitira denbora markaren sakona, norbere aldartearen errota eta ideien sedimentazioak aldatzen duen ur emaria.

Inoiz ez zait horren tristea irudi La grande bellezza egunotan baino. Bost edo seigarren aldiz ikusita Jep Gambardellak inoiz baino bakartiago dirudi, bere munduaren egunsentiak luzeago.

Ez naiz ausartu ostera Il Divo pelikula berriz ikustera. Andreottik, ze ona den Toni Servillo, izua eragiten dit. Monologo hau, bere hartan, latza baino latzagoa da, filmeko unerik onenetakoa: Livia, fueron tus ojos los que me encandilaron al caminar una tarde en el cementerio de Verano. Elegí ese extraño lugar para pedirte matrimonio. ¿Recuerdas? Sí, ya sé, lo recuerdas. Esos ojos inmensos y limpios no sabían, no saben, ni sabrán. No tienen idea de los hechos que el poder debe cometer para asegurar el bienestar y el desarrollo del país. Por demasiado tiempo ese poder fui yo. La monstruosa e impronunciable contradicción: perpetuar el mal para garantizar el bien. La monstruosa contradicción que me convirtió en un hombre cínico que ni tu podrías descifrar. Tus ojos inmensos, limpios y encantadores no conocen esa responsabilidad. La responsabilidad directa y la indirecta de todas las matanzas en Italia desde 1969 a 1984. Precisamente 236 muertos y 817 heridos. A todas las familias de las víctimas les digo que confieso. Confieso que fue mi culpa, mi culpa, mi mas dolorosa culpa. Lo diré, aunque no sirva de nada. Al caos para desestabilizar el país, provocar el terror para aislar a los partidos extremistas y fortalecer a los de centro como la Democracia Cristiana se la llamó la estrategia de tensión. Sería más correcto decir “estrategia de supervivencia“. Roberto, Michele, Giorgio, Carlo Alberto, Giovanni, Mino, querido Aldo, por vocación o necesidad todos amantes de la verdad. Todos bombas desactivadas por el silencio final. Y todos ellos pensando que la verdad era lo justo. Pero la verdad es el fin del mundo. No podemos permitir que se destruya el mundo en el nombre de lo que es justo. Tenemos un deber, un deber divino. Debemos amar mucho a Dios para entender cuan necesario es el mal para lograr el bien. Dios lo sabe, yo también lo sé.

Italiatik aldendu gabe, Anjel Lertxundik, Italia bizitza hizpide liburuan, Alberdania&Berria 2004, Fiume/Rijekari egiten dio bisita besteak beste. Liburu bitxi eta polita, idazlearen gogoeta ederrez. Historikoki Venezia izan eta Kroazia den hiria, mende pasa daramanak Italiatik at. Ohar hau dakar Lertxundik Fiumeri buruzko kapituluan: Hala dio D´Annunziok Italiako Legioarentzat idatzi berri duen ereserkiak: “Luze-zabalean izango gara berriro Istriaren jabe. Italiako haragi eta odol baita, eta Fiumerena, Dalmazia, Zara eta Polarena. Eia, eia, eia, alalà!”. Berehala hasiko dira eia, eia, eia, alalà! egiten gero eta faxistagoa bihurtzen ari den diskurtso ultranazionalista horren jarraitzaileak ere. Mussolinik, ez baitu artean agintea lortu, bazka ezin hobea du poetaren jardun populista. Kondenatuta daude biak elkarrengana biltzera, laster ez da jakiterik egongo nor den noren itzal. Bien bitartean, D´Annunzio, bi mila soldadu bere kargu harturik, Fiumen sartu da. Fiume é Italia, la sangue é rossa, la vittoria é nostra (Fiume Italia da; odola, gorria; garaipena, gurea) hitzekin kuraiatzen ditu soldaduak, eta hauek eia, eia, eia alalà! erantzuten diote. Belgradek tropak mobilizatzeko mehatxua egin du, aliatuak zer egin ez dakitela daude, munduak harriturik begiratzen dio poetaren balentria eszentrikoari. Aurkariek ezer gauzatu bitartean D´Annunzio Fiumeko gobernadore izango da bi urtez.

Behin Agrigenton, abuztuko bero sapan, kafetegi bateko zerbitzariak gaztigatu ninduen capuccinoa ez zegokion orduan eskatzeagatik. Kafe mota bakoitzak ei du bere momentua.

Andreottik zintzo hitz egin du. D´Annunzio bakoitzak, aristokratetan aristokratena eta populistetan populistenen, badu bere momentua eta, honek, aparta dirudi.

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