Zergatik hor barruan?

Egunero ikusten ditut. Leihotik begiratu besterik ez dut, eta maiz artikulatu gabeko haien aldarriak ere adituten ditut. Seguruenik ulertzen ez ditudan mezuak gordetzen dituzte adierazpen nahasi haiek. Aurpegi anonimoak dira niretzat, batzuetan eguzkitan paseatzera irteten dutenak, erizainen begiradapean betiere. Orain arte hartu eman minimoa izan dut, honi hartu emana deitzerik baldin badago. Izan ere, psikiatrikoaren ondoko zuhaitzen azpian aparkatzen dudanean, noiz edo noiz, hesiaren bestaldetik zuzentzen zait barruko gaixo bat. Eske zuzendu ere, zigarrorik ote dudan. Bere zoritxarrerako, ez naiz erretzailea, eta ezezko labur batera mugatzen da nire erantzuna. Beraz, ez harturik ez emanik. Esaldi labur bat eta trukean monosilabo are laburragoa.

Baina neure buruari galdetzen diodana beste kontu bat da: zergatik daude hor? Zerk eraman ditu hesiaren alde horretan bizitzera? Zerk bereizten ditu nigandik, esaterako?

Markos Zapiainek hitz interesgarriak ditu gaiaz bere Zenbait terrorsita lanean, “Mediku psikipelmak (Foucault)” atalean. Ez dago txarto ezagutzeko noiz eta zertarako sortu ziren holako erietxe-kartzela bereziak. Baina hor ere ez dago nire galderentzako erantzuna.

Ganbara alokatuta ei dute, euren onerako ei daude han, sendatu behar ei dira. Baina gizartea bera baino gaizoago daude? Entzun nahi nieke. Are gehiago, inoiz pentsatu dut interesgarria litzatekeela barruan denboralditxo bat ematea. Kanpoan bizi zirenean nor ziren, zelako bizimodua zuten, ezberdin zerk egiten dituen jakin. Zer den haiengandik espero dutena haien medikuek. Benetan osatu behar dira? Kanpokoen antzera bizitzeko gai egin nahi dituzte? Nor da buru osasunaren eredu?

Baina agian den-dena txarto ulertu dut hasieratik. Seguruenik ez gara gu haiengandik zaindu behar gaituztenak. Beharbada ideia ona da barruan sartzea, babes bila. Ez da ideia originala, badakit, baina birpasa dezagun gure eguneroko bizitza, egin diezaiogun buelta urteen kateari: bada zentzuzko ezer? Bada beste modurik gurpil amorragarri honetatik ihes egiteko? Agian, zigarroa eskatzen didan hurrengoan, gelan batentzako lekurik duen itaunduko diot nik.

Erabakia hartzen dudan bitartean, barruko aurpegi eta garrasi anonimo haiei guztiei kanta bat eskainiko diet. Haiek ulertuko dute hobeto, eta irudiek noraino duten arrazoia argituko, apika. Uste dut Extremodurok jakin dezakeela zerbait gaiaz, nik baino gehiago bai, behintzat…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | 4 iruzkin

Astelehena pastelena

Astelehanak, antza, oporretan ere dira astelehen. Zer esan nahi dudan? Alfertxo altxatu naizela eta ez dudala asko idazteko gogorik. Hala ere, hemen nabilela bideoak irentsi ta irentsi, haietariko bi oparitzea otu zait.

Hasteko, neskek punkari ekarpen itzela gogorarazteko hurrengo batean idatziko dut zerbaitk, baina berreskura dezagun punk mugimenduaren ikonoetariko batek egiten zuena, 80. hamarkadaren hastapen haietan. Zer gerta daiteke opera abeslari batek punka, reggaea eta opera haxix eta marihuana apur batekin nahasten dituenean? Nina Hagen Band-en African reggae psikodelikoak irteten digula…

Bestalde, gure musikaren garapenean izugarrizko garrantzia izan zuen beste talde batek ere erakutsi zuen punka modu askotan adieraz daitekeela, burua irekita edukiz gero. Libano, Gaza, Israel… Ez dakigu norainoko gerra ari den pizten, baina agian ustezko lider sasikume haiek guztiek bideo hau ikusi behar lukete misilak jaurti aitzin… The Clash-en ereserkietariko baten aurrean gaude, jaun-andereak! Rock the Casbah!!

Batzuek uste dute mestizajea eurek asmatu berri dutela… Joe Strummer (g.b.) eta zuen onena eskainita bidean geratu zareten beste guztiok, zuengatik doa!!

Eta gaurkoz nahikoa. Orain atseden hartzera…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Japoniatik trenez datorkigun punka

The Blue Hearts

Punka ulertzeko hamaika modu dago. Gure EH honetan 80. hamarkadan ikusi genuen, harri bat altxatu eta punk talde bat agertzen baitzen, eta argi geratu behar zitzaigun orduan ere musika eta estetikatik harago doan kontu bat dela hau. Gaur jende askori burura bateria astintzeko kadentzia bakarra datorkionean, komeni da gogoratzea The Clash eta Ramones ere han egon zirela eta punk askorentzat inspirazio iturri nagusiak izan zirela. Gurean, bereziki The Clashena da aipagarria. Eta Japonian ere, punka ulertzeko modu desberdinak egonik, jatorrizko iturri haietatik edandako talde bat baino gehiago dago. Aipatutako The Clash eta Ramonesi blues ukitu batzuk eta barre egiteko gogo handia gehituz gero, The Blue Hearts talde itzela topatuko dugu. Hona hemen frogatxo bi, zelan ez, japoniar marrazki bizidunak eta guzti:

Haien musika antzinako lurrun-makinen erritmoan iritsiko zaigu. Bala-trena garraio sistemaren ikur nagusia duen herrialdean, haiek presarik gabeko beste garai haietakoari begira mugitzen dira. Horren adibide, euren kantarik ezagunenetakoa, Train, train. Baina, nork esan du makina haiek motelak zirela?

The Blue Hearts 1985ean hasi ziren, Hiroto Kômoto, Masatoshi Mashima, Junnosuke Kawaguchi eta Tetsuya Kajiwara-ren eskutik, eta hamarkada batez ibili ziren 1995ean banandu arte. Harrezkero, abeslari Kômotok eta gitarjole Mashimak beste talde bat sortu zuten, The High-Lows, baina ez dut uste euren lehen esperientziaren arrakasta iritsi dutenik, oraindik ere bizirik dirauten arren.

Izan ere, The Blue Hearts punk esparrutik harago heldu zen, eta karaokeetan euren kantarik ezagunenak klasikoak izateaz gain, musika eman diete bai telesail famatu bati zein Nintendo bideojoko bati.

Ni, dena dela, jotzeko berezko estilo horrekin eta ahots pertsonalarekin geratzen naiz. Mutsumi lagun handiari zor diot talde hau ezagutu izana, eta Train, train diskoa nire CD kutunen artean dago joan den hamarkadatik. Ahotsa aipatu dudala, zelan egiten du baina, Kômotok? Malgukiak daramatza militrontxoetan ala matxinsaltoaren geneak ditu?

Punk-rock unibertsoan musika guztia berdina dela uste dutenek asko dute oraindik ikasteko…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Laos IV (Mundu utopikoaren bila V)

Vang Vieng

Vientianetik kilometro batzuetara Laoseko herri berezietako bat dugu: Vang Vieng. Hara sartu bezain laster ohartuko gara turismotik bizi direla hemengo biztanleak; edo, behintzat, kale nagusietan eskaintzen zaigunak hori iradokitzen du: jatetxeak eta ostatuak, masaje etxeak eta beste komertzio motaren bat edo beste. Izan ere, Vang Vieng Laosera doazen turista guztien ezinbesteko geralekua da.

Giroari buruz, ez da Laoseko beste edonongo sentsazio baketsu eta lasaietatik batere urruntzen. Turismo burrunbatsurik, beraz, ezta hemen ere. Gehiago da atmosfera hippie-reggae arnasten dena. Berriro ere, herrialde hau ez dago presaka bizi direnentzat egina.

2005-7-8 a111 Vang Vieng Baina berezitasuna beste ezaugarri batetik datorkio. Nahikoa dugu jatetxe gehienen menua aztertzea zerbait ezohikoa topatzeko: “Happy menu” deritzona. Horren barruan, happy pizza, happy sandwich, mushroom tea, joy, eta antzeko erreferentziak idoroko ditugu. Zergatik dena hain happy? Vang Vieng-darrak oso zoriontsuak direlako? Hori ez dut zalantzan ipiniko, baina misterioa laster argituko dut.

Momentuz, egin dezagun osteratxo bat. Osteratxoa ez da oso luzea izango, kaleak laster bukatzen baitira. Baina merezi du, herri txiki honek oihan erdian kokatuta, natura bete-betean arnasteko parada eskaintzen digulako. Ibairaino jaitsi, jolasa ezelan ere eteten ez duten umeekin topo egin, zuku eder eta freskagarriaz zintzurra busti, eta bertakoentzat ere azoka ñimiño bat topatuko dugu. Buelta osoa agian hamar minutuan egin daiteke, baina inguratzen gaituen ederraz gozatzen dakienak ordu bete ere har dezake aspertu barik.

2005-7-8 a115 Vang Vieng

Zer egin ere eskaintzen du. Horretarako turistentzat beren beregi paratutako jarduerak antolatzen dituzten agentziak daude. Beraz, kirol apurtxo bat egin nahi baduzu, laster eramango zaituzte kanoaz ibilalditxo batera, eta oihana gertuago sentitzeko aukera izango duzu, zubi eskegietatik ibili, inprobisatutako tirolinetan behera jaitsi, ibaian bainuak hartu, eta kanoaz leizeetan ezkutatutako tenpluak topatu bitartean. Patxada maite baduzu, berriz, flotagailu erraldoi bat hartu, eta ordu betez utz diezaiokezu korronteari eramaten, bidean garagardoak eskaintzen dizkizuten bitartean.

2005-7-9 02 Vang Vieng

Aitortuko dut, nik ez bata ez bestea, egun osoa masajeak hartzen eman nuen, arrazoi asko baitago hauetaz etengabe disfrutatzeko gogoa izateko…

Eta eguna hiltzen hasi dela dirudienean, gerturatuko gara reggae doinuetan bildutako jatetxe batera. Bada garaia zoriontasunaren giltza ezagutzeko. Eta baten batek asmatuko zuen legez, Happy menu hauen sekretua marihuanan datza. Beraz, belar kutuna daramaten hainbat jaki gozo dasta dezakezu, baita txirriak eginda eskatu. Opioarekin ez ginen ausartu, baina eskaini, eskaintzen zuten. Eta beste gauzatxo batzuk ere bai… Garagardoekin batera, eguna bukatzeko giro paregabea, mundu guztia lagun egiten duten horietarikoa. Eta gainera… hiruzpalau aldiz jarri zuten Punkamineren CDa!!

2005-7-8 a117 Vang Vieng

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | 2 iruzkin

Terrorismo hitzak esanahia galtzen duenean


Ez naiz gehiegi luzatuko, ez du merezi. Eguneroko ogia da telebistan ikustea zelan Isralek nahi beste palestinar eta orain libandar hiltzen duen, berdin zibilak zein militarrak, helduak zein umeak, terrorismo berba hitzetik hortzera darabilen bitartean. Eta Europan isiltasun osoa, Frantziaren noizbehinkako kexua ez bada. Badakigu terrorista kontzeptua nortzuentzat gorde duten. Gobernuen esku gauza gutxi utz daitekeela jakinda, zer geratzen zaigu? Europan Israelek dituen enbaxada guztiei su eman? Astakeria nire hitzak, bai, baina astakeria handiagoek inguratzen gaituzte eta isilik diraugu. Agian hori egin behar du hiritar zintzoak. Agian garaia da zintzoak ez izateko…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Udako albiste freskagarriak

Hego Poloan bero honekin ez da giro. Hala ere, pinguinook topatzen dugu zelan freskatu. Oraingo honetan, Europatik etorri zaigu eztarria zerekin busti eta gorputza zerekin alaitu. Gilen Ateak jaunaren freskagarri enpresari isuna ipiniko diote zuku susmagarri horien osagaiak ez argitzeagatik. Eta bitartean gure izotz puska honen jabe ei den Estatuaren gobernuak zer egin du? Legearen bitartez osagaiak agerian daramatzaten freskagarrien erabilera bermatu barik, berriro ere Gilen Ateak jaunaren produktu ezkutu horiei nagusitasuna aitrotu. Ikertu, ikertu, ea zein izan ziren freskagarri libreen aldeko legeak aurrera egin ez dezan botoa eman zuten alderdiak… Eta bitartean, ikertu zelan lortu zuen Hego Polo honetan leizegizontzat dugun Ibarra jaunaren erkidego ustez atzeratuak ikasle biko feskagarri eder bat ipintzea eskola guztietan. Ez zen magia, ez, burua ondo erabiltzeko kontua baizik. Eta gu hain azkarrak izanda, eta jakin barik freskagarri libre horiek, gainera, geure hizkuntzan mintzo direla aspalditik…

Beraz, beroak itotzen gaituen bitartean, pinguinook holako albisteei atera behar diegu zukua. Baina Lobo jaunak ondo esan zuen legez, ez gaitezen has oraindik zakilak elkarri jaten. Azken finean, ez da Europak Gileni ezartzen dion lehen isuna, eta susmoa dut aurrekoetan legez ipurdia garbitzeko erabiliko duela oraingo hau ere. Berak ondo daki Europako biztanle akritikoek bermatuko dutela bere jokabide monopolistikoa behin eta berriro. Freska gaitezen apurtxo bat eguneroko errealitatera itzuli aurretik…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Monoteismoaren silogismoa

Txikitan eskolan erlijioari buruz irakatsi zidaten kontzeptu batekin gogoratu naiz gaur. Ezin esan Erlijio orduan ala Gizarten izan zen, gure eskoletan gai batzuk ez direlako beti ondo bereizita egon… Kontua da, gure gizartearen garapenean aurrerapauso handitzat jotzen zutela politeismotik monoteismorako aldaketa. Harrezkero, politeismoa mitologiaren, ipuinaren, fantasiaren lanbroetara kondenatuta geratu zen, eta monoteismoak erlijioaren, historiaren, egiaren atala betetzeko papera hartuko zuen. Haur baten buruak erraz egin zezakeen dedukzio hau: aurrerakuntza jainko askotatik jainko bakarrera pasatzea izan bazen, erlijio batek zenbat eta jainko gutxiago izan, orduan eta bikainagoa izango da. Hortaz, gure gizarteak aurrerapen handia egin zuen baina, erabateko jauzia egin nahi badu, utzi duena kenduta lortu behar luke. Zenbaki naturaletan ez dago zero baino gutxiagorik. Antzinean utzi zuten jainko bakar hori kendu behar dugu gizartea ezin hobe eta aurreratuagoa bilaka dadin… Ikustagun hau dena astiroago.


(Irudi hau hortik fusilatu eta testua neuk aldatu diot. Barka nazala irudi honen gainean eskubide guztiak dituen egileak…) Arestian egindako silogismoari jarraituz, bi dira gizartearen eredua finkatzeko aukerak: ateismoa eta budismoa, azken honek ere ez baitu jainkorik ezartzen.

Baina holako erantzuna iristeko zalantza bat geratu zaio nire umetako bihotz artega honi: nork ziurtatzen dit niri jainko murrizketa hura egiarako bidean emandako aurrerapausua zela? Aitortuko dut, gaztetatik ikasi nuen irakasleen berbak badaezpadakotzat hartzen (nire ikasleei, berriz, nire ahotik irteten duen guztia sinisteko eskatu behar diet, arren eta faborez).

Egia da, gainditutzat eman ziren erlijio politeista haien istorioei erreparatuta, erraz antzematen zaiela ipuin usaina. Politak, hori bai. Baina haiek ordezkatzera iritsi zirenak, gure Europa-Afrika-Asia gertu honetan, erlijio judeo-kristauak izan ziren. Haien guztien abiapuntua Bibliaren Itun Zaharra da, liburu sakratua eta… zuetariko nork irakurri du Biblia hasieratik? Hau monoteismo horren abiapuntua baita. Zer berrikuntza dakarkigu, esaterako, munduaren sortzea azaltzeko? Egia esan, izugarrizko ipuin edrra, denok ezagutzen ditugun Adan eta Evarekin, suge gaiztoarekin… Nork dio mitologia? Eta kuriosoa da zelan judutar herriaren epopeia eta apologia itzela den kondaira honetan, Iliada edo Odisean legez, naturaz gaindikoak zuzen-zuzenean eta taigabe hartzen duen parte herri hautatuaren patuan. Lerro bakoitzari darion matxismo asaldagarria alde batera utziko dugu… Kontua da, antza, egunen batean jainkoa aspertu egin zela, eta berriro ez agertzea otu zitzaiola.

Geure buruari, bestalde, benetako monoteismoak ote diren galdetzea daukagu. Ematen du jainko bakar-bakar hori nahikoa ez izan, eta sainduz, ama birjinaz eta zaindariz bete dituztela geratutako hutsuneak.

Hastapeneko ageriko aurrerapausu itzel horren ondotik, azter dezagun gure gizarteari ekarritako onura. Agian atzo bertan ez dakit zenbat tren lehertarazi zituztelako Indian, baina egingo nuke erlijio monoteista handi eta aurreratu horiek ez dutela gehiegi lagundu bakearen kontzeptua finkatzen. Tira, agian hori ere aurrerapena da, izan ere, armagintza gure mundu honen zutabe ekonomikoetariko bat da…

Eta beste erlijioek zer egin dute? Batzuek kontrakoa pentsatu arren, politeismoa ez baita lurrazaletik lurrundu… Alta, nork ekin dio gerra bati azken mendeotan jainko hinduisten izenean (zabaltzeko ez baina bizirik irauteko egin beharrekoak kenduta), edo txinatarrenean, budismoaren filosofiaren alde, edo munduan barrena topa daitezkeen erlijio animista guztien nagusitasunerako? Batzuek guztiz zaharkitutzat jotzen duten panteismoaren alde ere gerra gutxi piztu da historian, agian sinismen horrek gizakiari ez diolako harri bati baino zeregin handiagorik aitortzen, diren gauza guztiak osotasun bakarraren parte ñimiñotzat hartuta, geu barne. Ateismoaren alde elizaren bat edo beste, inoiz agian abadea eta guzti, erre izan da, bai, baina ez dut uste inork pentsatu duenik Vatikanoan lehergailuz josita sartzea jainko eza aldarrikatzeko. Erlijio ofizialak zapaltzea askapentzat hartu zuen komunismoak aitzakia, esaterako, Tibet inbaditzeko erabili zuela ere ez dut ahazten. Bakoitzari berea. Baina kasu horretan helburu bakarra botereari eustea izan denez, hainbat lekutan komunismoak erlijioaren lagun ona izaten ere jakin du, Asian batik bat. Ezin esan, beraz, ateismoaren izenean abiatutako gerrak izan direnik.

Kontua da, jainko egiazko bakarra bandera hartzen denean, bakartasun horrek aniztasun gutxi onar dezakeela… Ez dut aipatuko monoteismo horiek bultzatu duten gizakiaren oroz gaineko ustezko nagusitasuna, ideia horren ondorioei gure inguru guztian erraz igar baitiezaiekegu.

Uste dut ume haren silogismoak bustinezko oinarria zuela baina, edozelan ere, hasieratik marraztutako lerro nagusiak zutik dirau: monoteismoa baino zerbait hobea egon daiteke gizarteak, eta beraz, gizakiak, aurrera egin dezan. Aukera norberaren baitan dago.

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | 3 iruzkin

Mila eta bat gauen gauak


Azken boladan dugun bero sapa honekin ez da batere zaila lurralde arabiarretan nork bere burua kokatzea. Agian horregatik sentitu naiz Mila eta bat gauen gauak eleberri harrigarrian hain barruraino sartuta. Zalantzarik gabe, Nagib Mahfuz-en lan honek aukera bikaina eskaini dit txikitan hain kilikagarria nuen Simbad, Aladin eta enparauen unibertsoan barneratzeko. Berriro ere aurreratuko dut ez dudala batere asmorik kritika literariorik egiteko, Tolstoik begira nazala! Disfrutarazi didan liburu baten gainean hitz pare bat baino ez. Orain arte arabiar literatura ezezagun handia izan dut. Hurbilena Yasar Kemal turkiarraren Ararat mendiaren sumina irakurrita ibili naiz. Eta durbante bat ikusita burura terrorista badaezpadako bat ekarrarazi nahi diguten garai hauetan, interesgarria da komunikabideen iruditik harago dagoen mundua ezagutzeko beste ate batzuk bilatzea. Interesgarria baino, ezinbestekoa.

Literaturak eskaintzen digu, zalantza barik, horretarako parada, eta Nagi Mahfuz-ek Mila gau eta bat gehiago klasikoari zer jarraipen ematen ausartu zen ezagutzea ere ez zen gazta puska txarra. Muturra hurreratu orduko, ordea, ziplo harrapatuta geratu nintzen haren zepoan. Eta ez dut burua ateratzerik izan azken lerroraino iritsi arte.

Hauxe baita eleberri honen abiapuntua: sultanak Xerezade barkatu eta berarekin ezkontzea erabaki duen unea, hiriko birjinen odol-huste burugabeari amaiera emanez. Aurrerantzean topatu dudana giza grinarik makurrenak agerian uzten dituen istorio kateatze etengabea izan da. Xariar sultanaren hiria pertsonaia harrigarriz bete du Mahfuz-ek, hola edo hala guztiak harrapatzen dituen sare erraldoi bat osatuz. Izen guretzat exotikoen dantzak ez du atsedenik, eta agian hori izan dut une batzuetan zailena: pertsonaia bakoitzaren izena ondo kokatzea.

Gehien gustatu zaidana jeinuen presentzia ezkutu zein agerikoaren erabilera gizarte oso baten ustelkeriarako joera saihestezina begi bistan ipintzeko. Azken finean, jeinuek darabiltzaten amarruak nork bere buruari egiten dizkionak baino ez dira. Eta horretan, handikiak zein herritar xumeak, ia denak doaz bata bestearen atzetik jausten. Jausi, haietariko askoren buruak ere jausiko dira lege islamiko gupidagabeari jarraituz.

Kontatzeko estiloari eta magiaz inguratutako giro klasiko horri beste dimentsio bat eman dio Mahfuz-ek. Dimentsio sozial eta kritikoa; horri dagokionez, beste ezeren gainetik erlijioaren erabilera hipokrita eta itxurakeria marrazteko trebezia gustatu zait. Horretan, hangoak eta hemengoak berdin. Liluratu nauen memento bat, berriz, Gamasa Al Balti-k bere exekuzioa eta geroago bere buru esekia ikusteko parada izan duenekoa.

Ai, agian laugarren dimentsioren bat ere ikusiko niokeen eskura liburuko pertsonaiek maiz aipatzen duten haxixa izan banu! Horrek ere pentsarazi dit: alkoholik onartzen ez duen erlijio batekoek naturaltasun osoz hartzen zuten haxixak zergatik du hainbeste zailtasun egungo gure gizartean? Hori, ordea, beste hausnarketa baterako da…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Frantziak gauza onak ere utzi dizkigu…

Bérurier Noir

Ez dakit honek biharamona gainditzen lagunduko didan, baina kalterik, behintzat ez dit egingo. 15:00 dira eta ordubete ere ez da joan altxatu naizenetik. Zelan altxatu, hori neure kolkorako gordeko dut. Nahikoa esatea 9:00etan zerua ireki zaidala San Kristobalen Bizkaibusa ondoan agertu zaidanean, ez dakit zein sorginkeria dela medio. Ajeak aje, gaur gomendioa oso gertutik datorkigu. Edozein punkek ezinbestean ezagutu behar lukeen frantziar taldea aurkeztuko dizuet. Espero dut zuek ere gutxieneko kultura izango duzuela eta ez zaizuela berri egingo. Hona hemen……… Bérurier Noir!!

Bideo horietan euren kantarik ezagunenetariko bat duzue, “Et hop!”. Bestean, ordea, orain dela 15 urte inguru entzun nuenetik nire kantarik kutunenetakoa izandakoa, “Vietnam Laos Cambodge”. Orain baina, orduan baino argiago ulertzen dut zergatik izan dudan beti kanta honenganako txera berezia. Zer nekien nik orduan Indotxinaz!

Talde honi buruz gauza asko esan daiteke. Gurean ez da batere arrotza, edo ez luke izan behar, Fermin Muguruzak haien “Nuit apache” abestu baitu, “Apetxe gaua” izenpean, eta Inadaptats talde katalanaren diskografian dugu abesti horren bertsioa.

Hala ere, inoiz izena ere entzun ez baduzue, hobe izanari zuzenean heltzea. Bérurier Noir Loran-ek, François-ek eta Dédé-k sortu zuten Frantzian, 1983an. Hasierako asmoa kontzertu bat egin eta desagertzea zen, baina zorionez hastepen hark adoretu eta beste urte batzuez ibili dira mezua eta ikuskizuna eskutik zabaltzen eta etekin ekonomikoari muzin egiten.

Ingalaterrako punk anarkistan inspiratu eta mezu antifaszistaren bozgorailu bilakatu ziren. Internazionalismoa bandera hartuta, Frantziako Fronte Nazional ultraeskuindarrari zuzendu zizkioten euren hitzik “gozoenak” (Porcherie gogoangarria dugu adibiderik onena). “Salut a toi” bezalako kantak herri, arraza eta kolore guztiei goratzarre etengabeak izan genituen.

Mezuarekin batera, beste ezaugarri ahaztezina bateriari eman zioten erabilera da. Programazioarekin konpondu zuten beti perkusioaren atal hori, saxoa lako beste tresna batzuei protagonismoa emanez eta soinu oso bereizgarria sortuz kanta guztietan. Eta jakina, aipatu gabe ezin utzi mozorroei atera zieten etekina. Damu dut inoiz haien kontzertu batera joan ez izana. Arantza hori kendu ezin arren, han geratu zaizkigu haien emanaldien grabazioak. Zuzenekoa izan baitzen Bérurier Noir-en punturik indartsuenetakoa. Ez da kasualitatea diskorik garrantzitsuenetakoa “Carnavel des agités” izatea. Goiko bideoetan ikus daitekeenez, txotxongiloak eta antzerkia inspirazio iturri izan zituzten, eta emanaldiak matxinadaren, musikaren eta antzerkiaren uztarketa bikaina izan ziren. Haien mozorro kutunenen artean poliziarena eta txerriarena (faszistei erreferentzia egiteko maiz erabilitakoa) utzi zizkiguten.

Bukatzeko, aipatuko dut abeslariak sortu zuen beste taldea, Molodoï. Hau gutxi ezagutzen dut, baina ez dut uste alde batera uzteko modukoa denik…

Ipini aMule sutan eta eskuratu talde handi honen diskografia osoa, bideoak, zuzenekoak… Aldarrikatu beharreko punk eztanda dugu Bérurier Noir!

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Laos III (Mundu utopikoaren bila IV)

Errepideak

Laosen bidaiatzea bizitzeko moduko beste esperientzia bat da. Argi ezabatu behar dugun lehen kontzeptua denborarena da. Kendu burutik ordutegiak, presak, abiadura eta estresa. Pentsatu 50km egiteko lau ordu behar badira, behar direla eta kito. Hitzordu garrantiztusrik duzu, ala? Hartu patxadaz eta bideaz gozatu! Han inor ez da urduri ipintzen, beraz, zertarako artegatuko zara zu?

2005-7x15 05 Nong Khiaw-Muang Vieng Thong bidaia Adibide bat: errepidean kamioi bat irauli da eta ez dago aurrera egiterik. Larritu barik, kamioiak, autobusak, autoak bide bazterrean pilatuko dira, eta denak zer gertatu den ikustera joan, baina paseoan. Jendearen artean lepoan ak-47a daraman baten bat ikusiko duzu, gertaerari begira. Ez estutu, seguruenik inguru horretako polizia lokala da eta ez du kosk egiten. Zaila da Laosen zer diren esatea, ez direlako uniforme osoaren oso lagunak, eta uniformatuta doazenak askotan ortozik ibiltzen dira. Hortaz, auskalo. Eta gauzak konpontzen diren bitartean, zeren konpondu, konponduko dira lehenago edo beranduago, egin osteratxo bat aparkatuta dauden kamioien artean eta hobeto ulertuko duzu hangoen bizipoza. Guk, esaterako, kartetan topatu genuen kamioizale talde bat, kamio erraldoi baten azpian, jakina, hango eguzkia ez delako txantxetakoa, eta garraioa Beerlao-rena denez, hara eraman dute kutxa osoa denon artean anaitasunean edateko. Geratu begira, eta laster eskainiko dizute esterilla bat eurekin jesartzeko eta ezer esan aurretik botila bat garagardo aurkitutko duzu zure eskuan. Ez dagoela hotz? Eta zer nahi duzu? Garagardoa ez ezik, han bertan erre zituzten txipiroi lehor batzuk plater batean, eta bai gozoak gero! Laoseraz ez dakizula eta haiek beste hizkuntzarik ere ez? Ez da oztopoa, hala ere zelan edo halan saiatuko dira karta jokoa azaltzen. Eta azkenean, konturatzen zarenerako, errepidea garbi dago eta autobusera itzul zaitezke.

2005-7x10 40 Vang Vieng-Luang Prabang bidaia

Herri batetik bestera mugitzeko zenbait aukera dago. Tira, askotan aukerak baino, halabeharrak erabakiko du zure ordez. Hiri nagusietako batean bazaude, agian garraio pribatua kontratatu ahalko duzu zure ostatuan, beste turistekin batera, baina hau, apur bat garestiagoa izateaz gain, modu aspergarriena da. Beraz, hobe autobus publikoa bilatzea. Badago Vientianetik egunero ateratzen den autobusa, baina kontuz gero, herri askotatik egunean behin baino ez da igarotzen, agian goizeko 5etan, eta bozina jo ondoren, han ez bazaude, alde egingo du! Hau da guri Muang Vieng Thong-en gertatu zitzaiguna, besteak beste. Autobusa ikusi, ikusi genuen, baina aurreko egunean eta kontrako norabidean…

2005-7x16 35 Muang Vieng Thong

Holakoetan, geratzen zaizun aukera herriko norbait konbentzitzea da. Baina ulertu behar duzu: agian bere denda utzi beharko du egun osorako, zu eramateko ordu batzuetara dagoen herri batera. Hau da, gasolinaren prezioaz gain, zugatik dena utziko du eta agian, gure txofer bati gertatu zitzaion legez, zure modura hartu beharko du ostatu biharamonean itzultzeko… Beraz, ez du merezi prezioa gehiegi eztabaidatzea. Ez da merkea izango, baina bai zuzena, egin behar duen ahalegina kontuan hartzen badugu. Holakoetan ere Laoseko bizimiduaren beste aurpegi bat ezagutuko dugu: garraio pribatu guztiak publiko bihurtzen dira errepidean! Herrixketatik igaro ahala, zure txoferrak bozina jotzea gauza arrunta bihurtuko da, eta are arruntago autoan, kamionetan edo dena delakoan gero eta lagun gehiago elkartzea. Zure txoferrak haiei ere kobratuko die zerbait, baina esango nuke oso prezio sinbolikoa dela. Ez da ohitura txarra autoak hain hutsik ez joateko!

Badago, ordea, beste garraio publiko mota bat, han autobus deritzotena, baina kamioi eta tuk-tuk arteko uztarketa dirudiena. Hau ere laostar zaporeko esperientzia! Eroso-erosoak ez dira, baina bizikidetza bultzatzen du…

Holakoetan Laoseko jende mota guztiekin egingo duzu bat, baita oiloekin maiz. Eta lehen aipatu dudan ak-47 bat ez baduzu inoiz gertutik ikusi, hau ere izan daiteke zure aukera, soldaduak, poliziak edo dena delakoak ere holan mugitzen baitira. Eta ez harritu holako arma bat zure oinetan laga badu, zaku bat uzten duenaren moduan! Aitortuko dizuet, hiruzpalau orduko bidaiak izan daitezke, baina niri ez zaizkit inoiz hain labur egin!

2005-7x13 03 Luang Prabang-Nong Khiaw bidaia

Artikulu honetatik kanpo utzi ditut hiri barruko garraio nagusia, tuk-tuk-a, alegia, eta leku batzuk lotzeko batzuetan dagoen bide bakarra: ibaia eta, beraz, ontzia. Errepideetako esprientziei baino ez nien heldu gura.

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina