Orange fusion, gizarte baten definizioa

Horrelakoa da oraintxe ikusi dudan iragarkia, egungo gizartearen erretratua: “tenerlo todo y tenerlo ya”. Horixe da iragarkiaren leloa, eta hori da sustatzen duen psikologia: ezeri uko ez egitea, dena lortzea eta berehala, apeta guztiak asetzea, mugarik gabe nerabe ardurabakoa izatea eta tontakeria pare bat eginda, kontsumo burugabeari muzin egin gabe, kontzientzia lasaitzea eta progre eta ekologikoa zarela zeure buruari sinetsaraztea. Benetan,  irudi gutxitan gure gizarte esperpentiko honen argazki hori lako gutxi ikusi dut. Etsipengarria…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Gerra galdua

Etxean lohiari egunero gerra egin arren, lohia beti garaile. Fronte guztietan. Agian fede handirik gabe heltzen diedalako nire iskiluei. Eta zer esan etxeko entropiaren aurkako gudu akigarriaz…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Itolarriari

Izarrak itsutzen dituzuen kale sobera argiztatuei,
ikasi eta inoiz barneratu gabeko moralari,
irribarre debaldeko zuriei,
uniforme berdinzaleei,
zure hodi burrunbarien monoxidozko bihotzari,
bide zuzenetik oker garoatzaten zure konbentzio ez-konbentzigarriei,
zure asfalto eta plastiko arteko paradisu amesgaiztokoari,
zure ihesbidezko droga kartzeleroei,
merkatal askatasun dogmatikoari,
egunero irribarreak margotzen dizkigun zure grisari,
zure zorion erosi, erosi, erosi, salduari,
atzean utzi gaituen zure aurrerapen azkar motelgarriari,
garena erakusten digun pantaila sortzaile-gortzaile, sorgortzaileari,
tradiziozko traizio buruasegarriari,
hezurretaraino sartzen diguzun presio asegaitzari,
zure kultur-zabor garbi guztiari, bihotz-bihotzez
eskerrik asko, mila esker.
Esker mila zugan itota artista bilakatu,
beste salbazio kondenaturik izan ez duten ahots horiengatik,
arrastoan sartzerik izan ez duten sortzaile madarikatuengatik.

(Yutaka Ozaki entzun eta labean berdela prestatu bitartean, vodka tanta batzuk edanda sentitutako leherketa txikia. Beste bat).

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak , | Utzi iruzkina

Zailtasun antropologikoa

Aspaldian izan nuen gogoeta hau baina nagiegia nintzen idazten hasteko. Orain, gainera, eragin zuen gertaera asago dago eta inork ez dit bekaitzik leporatuko. Tira, bai, leporatuko didate, baina bost axola.

Ez dut inoiz hausnarketa seriorik egin honen inguruan, baina nire baitan holako sentipen lausoa ibili da: euskal literaturak ez dauka eraginik, ez dauka presentziarik euskal gizartean. Zentzu zabalean. Argi dago euskal erdal gizartean ez daukala eta ikastola batean ikasi ez duen eta euskaraz ez dakien inork gutxik dakiela Atxagaz beste euskal idazlerik aipatzen. Baina euskaraz dakiten eta are ikastolan ikasi duten askok ez dute izen askoz gehiagorik ezagutzen. Azken boladan Unai Elorriaga, beharbada. Saizarbitoria, Lertxundi, Irigoien, Urretabizkaia… Bai, abizen batzuen oihartzuna iritsiko zaie euskal literaturari jarraitzen ez dion baten bati. Azken urteotan “euskal” etiketa daroan oro ghetto bihurtu da. “Euskal” musika ez da salbatzen. “Euskal” taldeak Gaztea irratian edota Ibilaldi eta antzekoetan entzuten diren horiek dira. Herriko batean “euskal” etiketa daukan denetarik entzungo da, punk izan, heavy izan, trikitia izan zein bakailaoa izan. “Benetako” taberna heavy batean, ordea, nekez entzungo dira Su Ta Gar edo Idi Bihotz, horiek ere ghettoko taldeak baitira eta nekez daukate lekurik generoaren barruan. Denda batera sartu eta berehala konturatuko gara “euskal” etiketaren ghettizazioarekin. “Euskal musika” horren barruan Banda Bassotti eta Reincidentes lako talde “euskaldun” peto-petoak topatuko ditugu. Haien inguruan Oskorri, Benito Lertxundi, Doctor Deseo, Negu Gorriak, Su Ta Gar, Eskorbuto, Hemendik at!, PiLT, Takolo, Pirritx eta Porrotx… Zerikusi argia daukate horiek guztiek, argi dago. Lotura bai bat, bederen: kokapen horrek denak dauzka aldez aurretik kondenatuta. Baina tira, entzule erdaldunak seguruenik gai dira euskal talde batzuk hitzetik hortzera esateko eta kantaren bat ere ezagutuko dute.

Baina gatozen harira. Nik ezintasun edo zailtasun antropologiko batez berba egin gura nuen. Eta ezintasun hori euskaldunok letra idatziari bide diogun ezinikusi genetiko-antropologiko-kulturala da. Oraindik ere harro aipa dezakegu guztiz galduta dagoen “euskaldunaren hitza egia” delakoa, eta zelan garai batean euskaldunek uko egiten zioten kontratuak idatziz egiteari eta emandako berba baino ez zuten sinesten. Egun txinatarrek jarraitzen ei dute bide horretatik, euren artean baino ez, jakina, baina haien arrakastak zerikusi gutxi gurearekin… Foruak ere berandu idatzi ziren, eta erdaraz, jakina, legeak idazteko premia handirik ikusi bide ez zutelako (eta horretan bai, ados nago, legeak behar diren ere ez baitakit). Eta euskal literaturaz idazten edo hitz egiten denean, idatzizkoa hain urria eta hain berantiarra izanik, beti sartu behar da ahozkoa eta haren balioa azpimarratu. Jakina, bestela zer daukagu… Edo konplexu horren pean bizi gara, behintzat.

Etxepare miraz ei zegoen hainbeste euskaldun garaikide letratu izanik zelan ez zuen ordura arte inork euskaraz idazten, eta zelan hobesten zuten denek erromantzea. Susmatzen ez zuena arazoa geneetan bide daukagula da. Bestela, ez dago azaltzerik. Idatzi ziren apurrek, gainera, zenbait mendez itxaron behar izan zuten norbaitek kasu egin ziezaien. Edo sikiera topa zitzan galdu koitadu horiek!

Izan ere, zein da gaur egun, XXI. mendean, euskaldunen artean entzuterik handiena daukan literatura? Zein da gazteak erakartzea eta BECekoa lako areto erraldoiak betetzea lortzen duen jeneroa? Ahozkoa, jakina. Bertsolaritza. Inguruko kulturetan ahozkoak indarra eta prestigioa galdu dituen neurri berean irabazi ditu gurean. Harro gaude gainera. Izan ere, euskaldunok ez gaude letra idatzietarako eginak. Literatura idatziak ez dauka xarmarik, euskal idazleak ez du jakin-minik sortzen. Literatura ez ezik, kazetaritza ere bazterrekoa da. Zenbat euskaldunek ez du sekula euskarazko aldizkaririk erosi? Zenbatek ez daki ezta direnik ere? Zenbatek irakurtzen zuen Egunkaria ostu ziguten arte, eta zenbatek irakurtzen du egun Berria? Ikastolan dabiltzanen edo hango produktu direnen artean zenbatek aukeratzen du euskara euren blogetan edo fotologetan idazteko? Ez, ez, ez. Ez da modernoa, ez da idatziz komunikatzekoa. Euskarak arrakasta ahoz baino ezin eskura dezake, eta hala ere neurrian.

Euskal idazle eta irakurleon geneak aztertu beharko dituzte, mutazioren bat bide daukagulako. Ez bide gara %100 euskaldun. Ez dakit RH ala burezur kontua den. Norbaitek ikertuko ahal gaitu! Agian horrela ulertuko dut zelan den posible ni lako ustezko euskaldun batek hainbeste gozatzea Joxe Austin Arrietaren Terra sigilata irakurriz…

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | 4 iruzkin

Txakurrari gauean gertatutako istripu bitxia

Demokraziaren jaiaren (demokraziak jai daukalako, agian) ondorengo ajea atzean uzteko literatura sendabelar ona izan daiteke. Mark Haddonen Txakurrari gauean gertatutako istripu bitxia eleberria, behintzat, bada, zalantza barik. Deskribatzen oso zaila da Haddonen liburua, Igela argitaletxeak euskaratu digun beste harribitxi horietako bat (eta asko dira dagoeneko). Kontatzen digun istorioa oso modu berezian agertzen zaigu, tarteka gure logikari ihes egiten dioten hausnarketek maisuki etenda. Izan ere, narratzaileak gure logikari ihes egiten dio, 15 urteko gazte autista baita. Christopher. Gure ohiko logika ez baita dagoen bakarra.

Niri, literaturaren liluran bete-betean eta hasieratik harrapatzeaz gain, arazo hori daukatenez zer gutxi dakidan, zein mundu ezezaguna den erakutsi dit. Ia oharkabean joan zaizkit orrialdeak, Christopherri auzokidearen txakurra nork hil duen ikertzeko lanean jarraituz. Horixe baita eleberria, Christopherrek, oztopoak oztopo, nobela poliziakoa idazteko burutuko duen lana. Baina hiltzailearen peskizan, bila ez dabilen beste gauza garrantzitsuagoak topatuko ditu eta erabaki latzak hartu beharko ditu, betiere bere logikari eta irakatsi dizkiotenei leial.

Ez dut honekin antzik daukan beste libururik ezagutzen. Ederra, bikaina, bestelakoa. Literaturan, zorionez, zer asmatu geratzen dela erakusten diguten horietarikoa.

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak , , | Iruzkin 1

Supermerkatuan

Non daramate barra-kodea
zure laztan zuriek?
Zure musuek utzi al dute hildakorik
botulismoak jota?
Zenbat hizkuntzatan behar dute
zure zizpuruen etiketek?
Zer zenbaki sakatu behar dut
zure agintzarien pisua neurtzeko?
Non irakur dezaket zure maitasunaren
iraungipen data?
Bihotzaren taupadak gelditzen zaizkidanean
zer koloretako ontzian bota behar dut?

(Ez naiz itzuli, stand-by egoerak bere horretan dirau).

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak | Utzi iruzkina

Stand by

Egilea legez, alegia.

Kategoriak Sailkatugabeak | 2 iruzkin

Oihu

Zertarako egin oihu munduari mundua ez bada zure oihua entzutea nahi duzuna. Zertarako esan maite zaitut nork erantzungo dizun ez daukazunean, ez bada oihartzunak ekarriko dizun zure ahotsa bera.

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak , | 2 iruzkin

Birziklatzen

Zergatik ez digute paperezko bihotza eman, noizean behin birziklatu ahal izateko?

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak , | Utzi iruzkina

Harreman puzkak

Norbaitekin harremana daukagunean pertsona horren eta lotzen gaituen harremanaren zatiak baino ez zaizkigu iristen. Ondoren lagun bati iritsi zaizkigun zati horien zati batzuen berri emango diogu. Lagunak zati horien zatien zatiak ulertuko ditu, eta hortik irudi bat egin. Azken irudi horretan oinarrituta aholkua esperoko dugu lagunagandik. Eta berak eman emango digu, ezer ulertu duelakoan. Guk ez diogu aholkua onartuko, gure baitan ondo dakigulako lagunak ez duela harremana bere osotasunean ulertu -ondo ezagutzen ditugulako geuretzat gorde ditugun zatiak-, eta jarraituko dugu gure zatietan oinarrituz harremana ulertzeko. Beharbada harreman horren beste aldeak berak bildu dituen zatiak erakutsiko balizkigu zerbait gehiago ulertuko genuke, baina hark badaki guk ez ditugula zati horiek ezagutu nahi.

Ez dela idatzitako ezer ulertzen? Tira, harremanekin gertatzen den bezala. Batez ere maitasunezko harremanekin.

Kategoriak Sailkatugabeak | Etiketak , | Utzi iruzkina