BuzzFeed News itxi dute. Eta, beharbada, albiste honek erakuts diezaguke zertan den sare-sozial bidezko kazetaritza. Zergatik diot hau? badirelako ahotsak kazetaritza sare sozialetan egin behar litzatekeela diotenak: jendea non albiste-jarioa han. Badut uste sare sozialak erabili behar dituztela medioek, baina ez beraien jardunaren erdigunera eraman. Ez dakit TikTok erabili behar den, esaterako, baina hori izan behar dela hedabide baten egiteko zentrala ez. Ezta gazteak TikToken egonda, ezta zifra oso altuak (ez dakigu neurketaren nolakotasuna…) emanda, ezta modan egonda ere. TiTok erabili bai; TikTokek erabili, ahal den gutxien.
Baliteke BuzzFeed News itxi izanak bide bat erakustea. Ezin esan horrelako itxierek indartzen dutenek hedabideen jardun digitala, ez; baina bide bat erakuts dezaketela badirudi. Negozioaren oinarria egiteko ez dute hain balio handirik sare sozialek. Audientzia berrietara edo ez hain berrietara heltzeko, audientziak lortzeko, marka egiteko, komunikazioa ahalbidetzeko… bale. Ados. Baina sare sozialak ez dira hedabide bat bere horretan. Beharbada, ez ezin delako kazetaritzarik egin, baizik eta ez delako negozio eredu bat hedabide gehienendako.
Edukian bazegoen jendea lanean Buzzfeed News-en, teknologian, administrazioan eta negozioan. 1.200 lagun izatera heldu ziren. Asko dira kalean gaur. Pulitzer sariaren erredakzio irabazlea itxi egingo da, negozioa itxiko da kazetari saridunak izan arren. Kuriosoa da BuzzFeed News-ena, azkenengo irakurri nien enpresa ari zela Inteligentzia Artifizialarekin eduki batzuk egiten, bidaiei buruzko gidak. Pentsatu nahi dut ez dutela hor mehatxu erreal bat ikusi, baina batek daki.
TIME
Ez da sare sozialetan bakarrik jarduten duen hedabide bat. Ezaguna da bere jarduna 100 urtean badelako lanean. Edukian zentratua dago hedabide enpresa, eta negozio ikuspuntuak eraman zuen beraien eduki digitalak kobratzera. Zein da kontua? ba ekainaren 1etik doakoak izango direla TIME aldizkariko edukiak. Baita hemeroteka ere. Harritu nau hemerotekarenak, egia esan. Hemeroteka lotzen da altxorrarekin, eta altxorrak doakotasunarekin ez… Gainera kostu handia izaten du hemeroteka sortu eta mantentzeak… Hor beste adibide bat pista jarraitzekoa: TIME. Irismenaren aldeko apustu garbia. Interesgarria, audientziaren %45 gaztea duelako, bueno, gaztea… Euskal Herrira etorri ziren Jason Gibbins eta Peter Sherlock-ek (hurrenez hurren, BBCko Local News Partnership eta Shared Data Unit sailetako ordezkariak) esan ziguten moduan, gazte parametro berrikoa: 35 urtetik beherakoa. Gazte txartelik ez, baina bai gazte titulua, hedabideek emana.